فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 3
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 25 تير 1394 ساعت 10:54 صبح

استاد انصاریان: قلبی که به «اولی الامر» متصل شود، هدایت و در دنیا و آخرت سعادتمند می‌شود

استاد انصاریان:  قلبی که به «اولی الامر» متصل شود، هدایت و در دنیا و آخرت سعادتمند می‌شود

 

استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم شب گذشته در بیست و هفتمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «ویژگی‌های خود شناسان» در حسینیه همدانی‌های تهران با اشاره به وجوب شرعی توجه به ائمه طاهرین(ع) و گوش دل سپردن به روایات و بیانات ایشان بر اساس صریح آیات قرآن کریم، اظهار داشتند: در این کتاب شریف، اطاعت کامل و مطلق تنها از خدا، پیامبر و اولی الامر واجب شده است که شکی در اولی الامر بودن ائمه معصومین(ع) نیست.

ایشان فرمودند: بخش بسیار مهمی در ادبیات عرب با عنوان معطوف و معطوف علیه وجود دارد؛ معطوف به معنای حقیقتیست که به وسیله «واو» به حقیقت پیش از خود ربط داده می‌شود؛ بر اساس نظریه تمامی دانشمندان ادبیات عرب، واو عاطفه تمامی احکام معطوف علیه که حقیقت ماقبل است را جاری بر معطوف می‌کند.

استاد انصاریان ابراز کردند: اولی الامر کسانی هستند که شأن و هویت دو «معطوف علیه» ماقبل خود که خدا و رسولش هستند را عهده دار است و باید از ایشان نیز در کنار خدا و حضرت رسول اکرم(ص) پیروی کرد؛ البته این وجوب پیروی نیز برای تأمین سعادت دنیا و آخرت ما بوده و خدای متعال هیچ‌گاه بندگانش را به دایره اجبار و تحمیل نمی‌کشاند.

ایشان با بیان این‌که خداوند اجبار در خیر و عبادت و دین را برای احدی نخواسته است، خاطرنشان کردند: معنای لا اکراه فی الدین ربطی به احکام شرعی بندگان ندارد؛ بلکه آیه شریفه مربوط به پروردگار است که هیچ‌گاه اجبار را بر بندگان حاکم نمی‌کند وگرنه هیچ فاسد و ظالمی در زمین یافت نمی‌شد.

استاد حوزه علمیه قم افزودند: کسی که در مقابل امر به معروف و نهی از منکر موضع گرفته و آیه لا اکراه فی الدین را می‌خواند، سخت در اشتباه است. این آیه شریفه بدین معناست که خدای رحمان سلب کننده آزادی و گیرنده اختیار نیست که بنده را به اجبار وارد عبادت کند؛ در این صورت بهشت بی معنا می‌شود و مردمان تنها ابزاری در دست خدای متعال هست.

ایشان یادآور شدند: همه بهشت پروردگار به زلف آزادی و اختیاری گره خورده تا انسان‌ها بتواند به مسیر قرآن و اهل‌بیت معصومین(ع) و سعادت دنیا و آخرت تمسک جسته و یا این‌که این مسیر را رها کرده و به مسیر ضلالت برود.

استاد انصاریان ادامه دادند: تمامی دشمنان خدای رحمان که در دنیا مرید جمع کرده‌اند، آن دنیا در مقابل بی دینی مریدان خودشان می‌گویند شما مختار و آزاد بودید و ما تنها شما را به سوی بی ایمانی دعوت کردیم؛ شما مجبور به پذیرش این مسیر ضلالت نبودید.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند: قرآن کریم در سوره بقره می‌فرماید، اربابان کفر شما را دعوت به آتش جهنم می‌کنند و خدای متعال هم شما را به آمرزش الهی و بهشت رضوان دعوت می‌کند؛ شما آزاد هستید که دعوت خدای رحمان و یا دعوت اربابان کفر را لبیک بگویید.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که پروردگار متعال هیچ‌گاه بندگانش را مجبور به کاری نمی‌کند، تصریح کردند: خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید «اگر می‌خواستم، کل شما آفریده شده‌ها را هدایت می‌کردم!‌ اما نمی‌خواهم»؛ حضرت حق تنها هدایت را ارائه می‌کند و اربابان کفر هم راه جهنم را ارائه می‌دهند.

ایشان عنوان کردند: بر اساس آیات قرآن مجید، اطاعت از خدای متعال واجب است چراکه اطاعت از او ما را سعادتمند می‌کند؛ اما قرآن کریم پس از لازم کردن اطاعت از خدای رحمان، با «واو عاطفه» اطاعت از رسول اکرم(ص) و «اولی الامر منکم» را نیز لازم می‌داند بدین معنا که تمامی شؤون هدایت و پاکی خدا در پیغمبر او و اولی الامر جریان دارد. 

استاد انصاریان گفتند: کسی که به غیر از معصومین را در جایگاه اولی الامر قرار دهد، خلاف ادبیات آیه شریفه انجام داده و به قرآن کریم خیانت کرده است.

ایشان بر اساس روایتی از کتب اهل‌سنت بیان کردند: جابر از پیامبر اکرم(ص) در خصوص «اولی الامر» سؤال می‌کند؛ حضرت محمد(ص) نیز دست خویش را بر دوش امیرالمؤمنین علی(ع) گذاشته و می‌فرمایند اولی الامر ، علی(ع)، سپس حسن(ع) و حسین(ع) و علی بن الحسین(ع) و باقر(ع) هستند که تو ایشان را می‌بینی؛ سپس حضرت رسول اکرم(ص) اسم امامان را تا حضرت حجت(عج) بیان می‌کنند.

استاد تفسیر قرآن کریم در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشتند: قلب خانه خدا در کشور وجود ما است همان‌طور که امام صادق(ع) می‌فرمایند «القلب حرم الله»؛‌ اما تفاوت قلب و کعبه به این است که بنای کعبه ابراهیم و اسماعیل بودند و بنای قلب، خدای متعال بوده است؛ بنابراین قلب که به عنوان نخستین عضو بدن از سوی خدا بنایی می‌شود، ارزش بیشتری نزد حضرت حق متعال دارد.

ایشان فرمودند: کسی که هوای قلب خود را نداشته باشد، به جای کعبه، بت خانه می‌شود؛ امروز جوانان بسیاری با ارتباط حرام با غیر همجنس خود داشته و بت‌های نامحرم را در دل خود جای می‌دهند؛ این دسته از جوانان خدای متعال را از خانه خودش بیرون کرده‌اند.

استاد انصاریان با توجه به اولی الامری که در قرآن کریم به حضرت رسول اکرم عطف شده و تمام علم و شخصیت و پاکی و هدایت‌گری ایشان را عهده دار است، و نیز با توجه به روایت حضرت رسول اکرم(ص) که امام باقر(ع) را یکی از مصادیق 12 گانه اولی الامر دانستند، روایتی از این امام همام نقل  و ابراز کردند: امام باقر(ع) می‌فرمایند، کلنگ و تیشه و آتش و تخریب و نابودی و تیرگی و به مرز هلاکت افتادن قلب، تنها به دست گناهان پی در پی و مدام است.

ایشان با اشاره به روایت فوق از امام باقر(ع) خاطرنشان کردند: کسی که یک گناه انجام دهد، نقطه سیاهی در دل می‌اندازد؛ گناه دوم نقطه را بزرگ‌تر و به همین روال ادامه دارد تا کل چهره قلب را سیاه می‌‌کند. آن زمان است که قلب سیاه انسان را به کوردلی دچار می‌کند و انسان تمام اعتقادات خود را تکذیب می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم افزودند: روشن دلان چنان جهت‌گیری‌هایی از سوی دل‌هایشان دارند که باور کردنی نیست؛ با هدایت گری قلبشان، انسان‌های وارسته را به سوی خود کشانده و خود نیز به سوی وارستگان بهتر خود سوق می‌یابند.

ایشان با تأکید بر این‌که قلب روشن بهترین قلب‌ها و قلب کور بدترین‌ها است، یادآور شدند: کسی که قلبش به ائمه معصومین(ع) و اولیای الهی وصل شود، در دنیا و آخرت خوشبخت می‌شود.


منبع : پایگاه عرفان
  • قلب
  • سخنرانی استاد انصاریان
  • سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه همدانی ها
  • قلب انسان
  • قلب مریض
  • قلب سالم
  • قلب مومن
  • 0
    100% (نفر 3)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فتوای عجیب دیگر از مفتی های وهابي:قربانیان ...
    راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای اهل‌بیت(ع) در قم
    وضعیت وخیم اقتصادی مسلمانان ایغور چین
    شهادت مظلومانه شيعيان در مرز پاكستان
    با شرکت ایران؛ نمايشگاه مسلمانان اروپا در فرانسه ...
    افزایش هشت عدد درب اضافی به مسجد النبی و باز بودن ...
    هتك حرمت قبور اسلامی در فرانسه
    در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛ توصیه استاد ...
    استاد انصاریان: فاصلۀ بین ما از رحم مادر تا قبر یک ...
    استاد انصاریان: چه کسانی در قیامت زیبا و چه کسانی ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^