فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 20 تير 1394 ساعت 08:55 صبح

استاد انصاریان: سیر در صراط مستقیم خستگی ندارد /  گناه است که خستگی می‌آورد

استاد انصاریان:  سیر در صراط مستقیم خستگی ندارد /  گناه است که خستگی می‌آورد

 

استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در بیست و یکمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «ویژگی‌های خود شناسان» در حسینیه همدانی‌های تهران اظهار داشتند: خداوند رحمان به عنوان مزد 10 نور در دل کسی که او را بخواهد، تجلی می‌دهد که با این 10 نور، تمام فکر، اخلاق، روش و منش انسان مثبت شده و در برابر گناهان مقاوم می‌شود.

ایشان با بیان این‌که تحصیل کرده‌ها موظف به شناساندن خدای متعال به مردم هستند، فرمودند: خواستن خدا محصول معرفت به حق تعالی و منبع معرفت، قرآن کریم و ادعیه، روایات و اخبار توحیدیه است؛ هر فردی با جملات اولیه دعای کمیل یا بخشی از دعای عرفه و دعای ابوحمزه، خداشناس می‌شود.

استاد انصاریان ابراز کردند: خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید مردم را به سوی حکمت و موعظه حسنه دعوت کنید؛ این حکمت، همان آیات قرآن کریم بوده و نباید رو به بیان دلایل فلسفی و پیچیده برد زیرا هر انسانی غیر معاندی با چند جلسه موعظه عالم ربانی، پاک می‌شود و دیگر نیازی به استفاده از دلایل فلسفی و حکمی نیست.

ایشان خاطرنشان کردند: در روایتی از رسول خدا(ص) آمده است که بهار و هوای بهاری را غنیمت بدارید زیرا این هوا با بدن شما کاری می‌کند که با درختان انجام می‌دهد و از باد پاییزی کناره گیری کنید که درختان را برهنه و زشت می‌کند! پیامبر اکرم(ص) که در گفتار و علم و عقل بی نظیر است، در این روایت اراده‌ای غیر از ظاهر آن کرده است. منظور این است که اگر نسیمی از زبان آگاهان و بیداران و اولیای الهی وزید، غنیمت بشمارید که شما را حیات می‌بخشد. اما نسیمی که از زبان بدان و جاهلان می‌وزد، تمام برگ و بال اعتقادی انسان را فرو می‌ریزد.

استاد حوزه علمیه قم افزودند: چنانچه کسی تنها چند جلسه مباحث توحیدی قرآن و  روایات را از انسانی الهی بشنود، عارف به پروردگار شده و در نهایت خداخواه و عاشق حق تعالی می‌شود؛ زمین هیچ‌گاه از حجت خدا خالی نمی‌شود و در هر شرایطی افرادی عالم به حقایق یافت می‌شوند که بتوان از آنان معارف الهیه را کسب کرد.

ایشان با تأکید بر این‌که کسی که خدا را بخواهد، نور هدایت می‌یابد،‌ یادآور شدند: هدایت خدا گاهی مادی بوده که شامل تمامی بندگان می‌شود و هیچ کسی استثناء نمی‌شود؛‌ خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید که من در زمین کوه‌های برافراشته قرار دادم تا زمین را از زلزله حفظ کرده و نظام موجودات زنده حفظ شود. همچنین در زمین نهرهای بسیاری قرار دادم تا به همه جا سیر و سفر داشته باشید.

استاد انصاریان ادامه دادند: خدای متعال یک هدایت معنوی هم دارد که خیر دنیا و آخرت ما را تأمین می‌کند؛ چنانچه این هدایت شامل کسی نشود، به یقین آن فرد راه بهشت را گم می‌کند. هدایت مردم به صراط مستقیم را خدای متعال، پیغمبر اسلام و قرآن کریم به عهده دارند؛ هر کسی خدا را بخواهد، پروردگار متعال هم نور هدایت را وارد دل او کرده تا به صراط مستقیم هدایت شود.

ایشان با بیان این‌که صراط مستقیم خستگی ندارد و آن صراط منحرف و گناه است که خستگی می‌آورد، تأکید کردند: مسجد گوهرشاد که یکی از بابرکت‌ترین مساجد زمین است، با منشأ اندیشه‌های پاکی ساخته شد که از صراط مستقیم نشأت گرفت؛ یک عمله در حین ساخته شدن مسجد گوهرشاد دلبسته گوهرشاد شد و برای ازدواج با او موظف به 40 شبانه روز عبادت و نماز شد که بعد از آن دیگر، حاضر به عوض کردن خدا با گوهرشاد نبود.

 


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد حسین انصاریان
  • حسین انصاریان
  • استاد انصاریان
  • حسینیه همدانی ها
  • ویژگی‌های خود شناسان
  • حسینیه همدانیها
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    قلم الكترونيك؛ ابتكار مخترع سوری برای تسهيل ...
    آغاز مسابقات خوشنويسی اسلامی در برونئی
    برنامه مراسم احیا در شبهای قدر ماه مبارک رمضان 90( ...
    مصر ؛ جدال محبان اهل بیت(ع) با وهابیون؛ از ...
    تقدیر از استاد حسین انصاریان به عنوان خادم صحیفه ...
    صدور روادید اربعین از ۲ مهر آغاز می‌شود/ هزینه ...
    استاد انصاریان در شهرستان خوی: علما تا جان در بدن ...
    استاد انصاریان در خوی: نارضایتی پدر و مادر موجب ...
     استاد انصاریان: امروز هم، عقل و روح زن را خاک ...
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^