فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 17 تير 1394 ساعت 10:47 صبح

استاد انصاریان: اسلام همواره مؤمنان را توصیه به کسب دانش می‌کند / گاهی در سخنان کفار، حقایق و معارف سرشاری وجود دارد

استاد انصاریان:  اسلام همواره مؤمنان را توصیه به کسب دانش می‌کند / گاهی در سخنان کفار، حقایق و معارف سرشاری وجود دارد

 

استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در هفدهمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «رحمت الهی» در روز بیستم ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر(ع) تهران با اشاره به روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) مبنی بر این‌که برخی از اشعار دارای حکمتند، اظهار داشتند: گاهی اشعار بیان ارزش‌های وجودی انسان‌ها،‌ مسائل عرفان حقیقی و یا حکمت و دانش بوده و گاهی نیز مملو از موعظه و نصیحتند.

ایشان با اشاره به شعری عربی از که مملو از حکمت و خصائص امیرالمؤمنین علی(ع) است، فرمودند: شاعری بت پرست در زمان اعراب جاهلیت شعری را درباره امیر المؤمنین علی(ع)  سروده که مملو از حکمت است.

استاد انصاریان ابراز کردند: پیامبر اکرم(ص) از اشعار حکیمانه لذت برده و هیچ‌گاه نگاه به شاعر آن شعر نمی‌کردند که مسلمان و یا کافر بوده است؛ از این رو گاهی برای تنوع می‌فرمودند، کسی شعر زیاد بن لبید کافر را برای ایشان بخواند.

ایشان خاطرنشان کردند: گاهی بت پرستان در لا به لای مکتب شرک و کفر، ‌خدا را نیز قبول داشتند و از این رو درباره حقائق الهیه سخن به میان آورده و یا شعر می‌سرودند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که هرگونه شعری از کفار زمان جاهلیت را کنار گذاشت، افزودند: دین اسلام همواره مؤمنان را توصیه به کسب دانش و یافتن حقائق و معارف می‌کند و هیچ‌گاه نیز کسب دانش از کفار را باطل ندانسته است؛ بلکه اخلاق دین به این است که مؤمن دانش را از زبان همه مردمان گرفته و نگاهی به اعتقادات آنان نکند.

ایشان یادآور شدند: یکی از زیباترین امتیازات اسلام به این است که مسلمانان را با وجود هر شرط و مشکلی، باز توصیه به کسب  دانش می‌کند؛ اسلام مانع هیچ گونه خیری در محدوده علمی، اقتصادی، معاشرتی، خوراکی و پوشاکی نیست.

استاد انصاریان ادامه دادند: پیامبر اکرم(ص) به شدت با ساختمان‌های سر به فلک کشیده مخالف بودند چراکه نور و هوای اطرافیان را می‌گیرد؛ امروز نیز برای روانشناسان ثابت شده است که آپارتمان نشینی از لحاظ روانی و فساد اخلاق مضرات بسیاری برای انسان دارد.

ایشان تأکید کردند: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند که خانه بزرگ از جمله خوشبختی‌های انسان است زیرا در چنین خانه‌ای که درخت و حوض و نور آفتاب و آب دارد، مریضی‌های روحی و جسمی افراد منزل تا حد بسیاری کاهش می‌یابد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کردند: گاهی که حضرت رسول اکرم(ص) از لحاظ بدنی گرفتگی پیدا می‌کردند، از کسی می‌خواستند تا شعر زیاد بن لبید را بخواند زیرا او با وجود این‌که کافر بود، در این شعر غوغا کرده و معارف را به یک جا جمع آورده است.

ایشان با اشاره به متن شعر مورد علاقه حضرت رسول اکرم(ص) عنوان کردند: در این شعر آمده است که «هر چیزی به جز خدای متعال باطل است؛ هر چه نعمت در عالم وجود دارد، از بین رفتنی است» کسی که یقین داشته باشد که همه چیز به جز خدا تمام شدنی است، هیچ‌گاه خارج از قناعت اسلامی وارد طمع و حرص نمی‌شود.

استاد انصاریان با اشاره به متن شعری درباره امیرالمؤمنین(ع) گفتند: کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست که تر کنم سر انگشت و صفحه بشمارم؛ سایه پیغمبر ندارد، هیچ می‌دانی چرا؟ آفتابی چون علی در سایه پیغمبر است؛ (یکی از ویژگی‌هایی که برای پیامبر اکرم(ص) شمرده‌اند این است که ایشان در آفتاب هم سایه نداشتند).

ایشان بیان کردند: در شعری عربی آمده است «خدایا کسی که خودت او را به سوی پیغمبری راهنمایی کردی، بعید است که او را تخریب کنی!».

استاد تفسیر قرآن کریم اظهار داشتند: در شعری دیگر از شاعری عرب زمان آمده است «ای علی؛ از روزگار دور است که مانند تو را بیاورد؛ بعد از به دنیا آمدن تو، رحم روزگار از آوردن مثل تو عقیم شده است».

ایشان با اشاره به آیه مبارکه «وَ كَلْبُهُمْ باسِطٌ ذِراعَيْهِ بِالْوَصيد» فرمودند: صناعی (شاعری شیعه مکتب)، شعری حکیمانه سروده که ابیات آن به ویژه بیت آخرش، به حق صحیح و قابل قبول است؛ «محمد عربی آبروی هر دو سرایی؛ کسی که خاک درش نیست، خاک بر سر او؛ شنیده‌ام که تکلم نمود همچو مسیح؛ بدین حدیث لب پاک و روح پرور او؛ که من مدینه علمم، علی در است مرا؛ عجب خجسته حدیثیت، من سگ در او».


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد
  • مسجد
  • استاد حسین انصاریان
  • مسجد امیر
  • مسجد امیر تهران
  • استاد انصاریان
  • مسجد حضرت امیر
  • رحمت الهی
  • امیرالمومنین
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    طرح استقرار روحانیون در مدارس
    متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد امام علی (ع)
    تشکیل سازمان متعلق به شیعیان در مصر
    استاد انصاریان: سیدالشهدا وارث معنوی و کامل ...
    گزارش تصویری/ حال و هوای حرم مطهر رضوی در روز ...
    مراسم سوگواری شهادت امام حسن عسکری(ع) در حرم رضوی ...
    صدور روادید اربعین از ۲ مهر آغاز می‌شود/ هزینه ...
    استاد انصاریان در خوی: نارضایتی پدر و مادر موجب ...
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^