فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 0
تاریخ انتشار : 10 تير 1394 ساعت 11:13 صبح

استاد حسین انصاریان: خدای رحمان از قلب بیمار و حسود رویگردان است

استاد حسین انصاریان: خدای رحمان از قلب بیمار و حسود رویگردان است

 

استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم شب گذشته در دوازدهمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «ویژگی‌های خود شناسان» در حسینیه همدانی‌های تهران اظهار داشتند: خدای متعال به دو عضو قلب و عقل نگاه خاص و عنایت ویژه دارد چراکه راه ورود انسان به بهشت را به این دو عضو واگذار کرده است.

ایشان با بیان این‌که عقل واسطه میان انسان و حقایق عالم است که با مطالعه و کسب علم، این حقایق به درون انسان انتقال می‌یابد، فرمودند: زمانی که انسان حقایق عالم را به وسیله عقل درک کند، حجت خدا بر او تمام می‌شود و هیچ در عذری به‌روی او باز نمی‌ماند.

استاد انصاریان با اشاره به سخنی از حضرت امام صادق(ع) در پاسخ به سؤالی درباره چیستی عقل ابراز کردند: امام صادق(ع) در پاسخ به این سؤال به دو نتیجه از آثار عقل اشاره کرده و می‌فرمایند «عقل وسیله عبادت خدای رحمان است» چراکه عقل نعمت‌های فراوان را می‌نگرد و پی به یک خالق توانا می‌برد؛ از این رو به فکر سپاسگذاری از مالک آسمان‌ها و زمین و نعمت های فراوان آن‌ها افتاده و راهی جز عبادت برای سپاسگذاری از او نمی‌یابد.

ایشان با بیان این‌که خدای متعال هیچ‌گاه انسانی را برای جهنم نیافریده است، خاطرنشان کردند: در حدیثی قدسی از خدای متعال آمده است که ای فرزند آدم، تو را برای خدا خودم آفریده‌ام؛ چراکه هدف خدای متعال از خلق انسان، عبادت بندگان و عشق ورزی به عباد خود است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم افزودند: گناهکاران در میان جهنم می‌گویند «اگر فکر می‌کردیم و سخنان حقی که می‌شنیدیم را قبول می‌کردیم، الان جزء آتشیان نبودیم».

ایشان با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، یادآور شدند: خدای رحمان دلبسته قیافه و چهره هیچ انسانی نیست، همچنین هیچ نظری به اموال انسان‌ها ندارد اما خدای متعال نگاه دائم به قلب آدمیان دارد؛ چنانچه قلبی بیمار شود، نگاه خدا از آن قلب برداشته می‌شود.

استاد انصاریان با بیان این‌که قلب مرکز حسد است، ادامه دادند: خدای متعال در سوره مبارکه فلق به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید که از شر حسد به من پناه بیاور؛ این نشان دهنده نفرت پروردگار عالم از قلبی است که بیماری حسد آن را فراگرفته است.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که موسی بن عمران مرد بسیار بامحبتی بوده است که خدای متعال به خاطر همین خصلت، او را به پغمبری رساند، تأکید کردند: موسی بن عمران چندین سال به قارون می‌گفت که زکات اموالت را بده. اما او اهل دست برداشتن از بخل نبود تا این‌که خدای متعال دهان زمین را باز کرد و او را به هلاکت رساند.


منبع : پایگاه عرفان
  • خدای مهربان
  • شیخ حسین انصاریان
  • استاد حسین انصاریان
  • استاد انصاریان
  • حسینیه همدانی ها
  • حسینیه همدانیها
  • خدای متعال
  • قلب مریض
  • عقل
  • 1
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    آغاز مسابقات خوشنويسی اسلامی در برونئی
    تشکیل سازمان متعلق به شیعیان در مصر
    مصر ؛ جدال محبان اهل بیت(ع) با وهابیون؛ از ...
    استاد انصاریان: سیدالشهدا وارث معنوی و کامل ...
    مراسم سوگواری شهادت امام حسن عسکری(ع) در حرم رضوی ...
    صدور روادید اربعین از ۲ مهر آغاز می‌شود/ هزینه ...
    تغییرات تازه در مسجدالحرام و بازسازی چاه زمزم
    استاد انصاریان در خوی: نارضایتی پدر و مادر موجب ...
     استاد انصاریان: امروز هم، عقل و روح زن را خاک ...
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان

     
    نظرات کاربر

    ضد دجال
    بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد وال محمد و عجل فرجهم السلام علیک یا ابا عبد الله السلام علیک و رحمت الله و برکاته السلام علیک یا ابولفضل عباس السلام علیک و رحمت الله و برکاته اکثر آدم های بی دین , بی دین شدند چون به وجود داشتن عشق بی اعتقادند و بالعکس . اگر مسلمانان ایران و حکومت ایران تفکر اکثر مردم(( راجع به عشق)) را ((اصلاح)) نکند شاید خدایی نکرده هم اسلام آسیب ببیند هم حکومت . در جامعه امروز جوانان و(( به خصوص دختران جوان)) فکر میکنند عشق همان هورمون جنسی به نام تستسترون است در حالی که اصلا این جور نیست و عشق گرما و مستی به آدم میده که از شراب و شهوت جنسی و ... لذتش بیش تر است و به خصوص اگر عشق به خدا باشد لذت این عشق صد ها برابر میشود . آدم عاشق واقعی , مست و از خود بی خود میشود و در بدنش گرما حس میکند و گذر زمان را متوجه نمیشود و واقعا خدایی میشود... چون وقتی در افکار عاشقانه غرق شده و چند لحظه میگذرد و بعد یکدفعه عاشق به خود آمده میبیند دهها ساعت گذشته است. ( برای این گفتم آدم عاشق واقعی , خدایی میشود چون در قران آمده : و یک روز نزد پروردگارت، همانند هزار سال از سالهایى است که شما می شمارید ..سوره محمد ایه 47)
    پاسخ
    0     0
    10 تير 1394 ساعت 6:19 بعد از ظهر
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^