فارسی
شنبه 14 تير 1399 - السبت 13 ذي القعدة 1441
  1935
  0
  0

استاد حسین انصاریان: عبادت بدون ولایت امیر المؤمنین(ع) و برائت از دشمنان ایشان قبول نمی‌شود

استاد حسین انصاریان: عبادت بدون ولایت امیر المؤمنین(ع) و برائت از دشمنان ایشان قبول نمی‌شود

 

استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در پنجمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «رحمت الهی» در مسجد حضرت امیر تهران با اشاره به آیه‌هایی از قرآن کریم در تقسیم بندی مردم به گروه‌های گوناگون اظهار داشتند: بر اساس روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) مؤمن کسی است که همه مردم از شر او نسبت به اموال و جان و آبروی خویش در امانند.

ایشان فرمودند: مؤمنان در باطن وابستگی شدیدی به پروردگار متعال داشته و با حلال و حرام خداوند نیز آشنا هستند؛ همچنین یقین دارند که پروردگار متعال مراقب تمام افعال ظاهری و باطنی آنان است؛ از آنجایی که مؤمن همواره در فضای دیده‌بانی خدا قرار داشته و از سویی می‌داند که عاقبت شر، آتش دوزخ است، هیچ رفتار ناپسند و یا ظلمی از سوی وی رخ نمی‌دهد.

ایشان با اشاره به آیه مبارکه «أ فمن کان مؤمنا کمن کان فاسقا» خاطرنشان کردند: در مقابل مؤمن که همگان از شر او در امانند، فاسق در لغت عرب به معنای آدمی است که از چاچوب اخلاق و کرامت‌های انسانیت خارج شده است.

استاد حوزه علمیه قم افزودند: قرآن کریم درباره فاسقان سخن‌های گوناگونی دارد؛ در آیه‌ای آنان را به حیوانات تشبیه می‌کند که زندگی حیوانی دارند؛ در آیه‌ای آنان را به سگ،  در آیه‌ای به الاغ و در آیه‌ای به شیطان تشبیه می‌کند؛ این تعابیر از سوی قرآن کریم بدین معناست که فاسق عادات انسانی نداشته و نباید از او توقع خیر داشت؛ بلکه باید مراقب بود که شرش به کسی نرسد چراکه حالات حیوانی، درندگی، نفهمی و شیطانی را با نفس خود عجین کرده است.

استاد انصاریان ادامه دادند: انسان وقتی مؤمن می‌شود، همرنگ ملائک و به خیر محض تبدیل می‌شود؛ زمانی هم فاسق و پست می‌شود، همرنگ حیوانات، سگ، الاغ و شیطان می‌شود؛ چنین انسانی هیچ اهمیتی به حلال و حرام نمی‌دهد و در هر فرصتی، از سایرین سوء استفاده می‌کند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند: بر اساس آیه قرآن کریم وضع زندگی مؤمن و فاسق متفاوت است چراکه مؤمن بصیر است و می‌داند چگونه پول درآورده و چگونه هزینه کند؛ در حالی که فاسق به قدری در اندیشه کسب ثروت و شهوت رانی است که هیچ کس از صدمات وی در امان خواهد بود.

ایشان با تأکید بر این‌که نباید دشمن را کوچک شمرد که داعش و آل سعود پایشان به جایی بند نیست، عنوان کردند: بالاترین دشمن هوای نفس است که از آل سعود و اسرائیل خطرش برای زندگی خانوادگی ما بیشتر است.

استاد انصاریان با اشاره به آیه‌های شریفه «افنجعل المسلمین کالمجرمین» و «ما یستوی الاعمی و البصیر» گفتند: مسلم به خدای متعال بینا است و نباید با مجرمان مالی، سیاسی، فکری، اخلاقی و خانوادگی  یکی شمرده شوند؛ همچنین در پیشگاه خداوند متعال، کوردل با انسان بینای بابصیرت یکی نیست؛ کسی که چراغ هدایت را در دست گرفته و کسی که بی گدار به آب می‌زند، یکی نیست.

استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم اظهار داشتند: آیات قرآن کریم روشنگری‌هایی نسبت به حقایق عالم از جانب پرودرگار متعال است که این روشنگری‌ها می‌تواند انسان را هدایت کرده و ابواب رحمت الهی را باز کند.

ایشان فرمودند: در میان فرشتگان، اجنه و انسان‌ها از ازل تا ابد، احدی با بصیرت‌تر از حضرت رسول اکرم(ص) وجود ندارد؛ همان‌طور که قرآن کریم، رسول اکرم(ص) و حضرت امیر مؤمنان علی(ع) بر این مطلب تصریح می‌کنند.

استاد انصاریان با اشاره به نقل روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) در کتب اهل‌سنت درباره حضرت امیر مؤمنان علی(ع) ابراز کردند: چنانچه این انسان بصیر،‌ بینا، ‌روشن بین، روشن گر، ظاهر بین، باطن بینی که ملکوت و لاهوت و جبروت و حقایق علمی را می‌بیند، سخنی درباره مولی الموحدین بیان کنند، باید این سخن را به جان پذیرفت.

ایشان خاطرنشان کردند: در کتاب‌های اهل‌سنت روایتی آمده است که پیامبر اکرم(ص) خطاب به حضرت علی(ع) می‌فرمایند تو امیر مؤمنان، پیشوای باتقوایان، آقای جانشینان پیامبران، وارث علم 124 هزار پیامبر، بهترین صدیق، بالا مقام‌ترین انسان خوب، همسر سرور تمام زنان جهانیان و چراغ بعد از من بر تمام مردم هستی و هر کسی تو را ولی خود انتخاب کند، بهشت بر او واجب می‌شود؛ کسی هم که تو را از زندگی خویش حذف کند، جهنم بر او واجب می‌شود؛ سپس پیامبر اکرم(ص) ادامه می‌دهند که «ای علی به حق کسی که مرا به پیامبری انتخاب کرد و من را به تمام جنبندگان عالم برتری داد، اگر انسانی هزار سال خدا را عبادت کند، عبادتش بدون ولایت تو و ولایت ائمه معصومین(ع) قبول نمی‌شود؛ خدای متعال ولایت تو را هم از کسی نمی‌پذیرد مگر این‌که از دشمنان تو و دشمنان ائمه معصومین(ع) برائت داشته باشد».


منبع : پایگاه عرفان
  1935
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه


 
نظرات کاربر