فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 2 تير 1394 ساعت 11:25 صبح

استاد انصاریان: خدای رحمان بارها در قرآن می‌فرماید که من آسودگی شما را می‌خواهم

استاد انصاریان: خدای رحمان بارها در قرآن می‌فرماید که من آسودگی شما را می‌خواهم

استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم شب گذشته در پنجمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «ویژگی‌های خود شناسان» در حسینیه همدانی‌های تهران اظهار داشتند: هر انسانی که با جدیت و صداقت، شایستگی خود را به پیشگاه پروردگار متعال ببرد، خداوند ابواب فیوضات را در حد گنجایش او به روی وی باز می‌کند.

ایشان فرمودند: کسی که درهای فیض الهی به روی او باز شود، قلبش حالت گیرندگی پیدا کرده و می‌تواند تمام فیوضات الهیه را بپذیرد؛ البته دریافت فیوضات زحمت دارد اما نگاه داشتن آن‌ها زحمت بسیار بیشتری را می‌طلبد.

استاد انصاریان ابراز کردند: برخی از مفسران بزرگ شیعه در خصوص آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ و اتَّقُوا اللَّهَ» می‌گویند در این آیه دو مرتبه عبارت «اتَّقُوا اللَّهَ» به کار رفته که هر مرتبه آن معنایی متفاوت از دیگری دارد. «اتَّقُوا اللَّهَ» نخست دعوت به حفظ روح از خطرهای مادی، اخلاقی، شهوانی و نیز گناهان و معاصی بوده و «اتَّقُوا اللَّهَ» دوم دعوت به حفظ و نگاهداری مقام عبودیتی است که با پرهیز از معاصی به دست آمده است.

ایشان با تأکید بر این‌که گشوده شدن ابواب فیض الهی وابسته به تقدیم شایستگی به حضرت حق است، خاطرنشان کردند: شایستگی به این است که «عبد» با حقایقی که از وجود خود دریافته، اعلام کند که خدا و خواسته‌ها و تصمیماتش را می‌خواهد و تسلیم فرستنده‌ها و وحی‌های الهی است.

استاد حوزه علمیه قم افزودند: تقدیم شایستگی به خدای متعال نه تنها باری به دوش انسان نیست، بلکه طلوع عشق معنوی از افق وجود انسان است چراکه خدای متعال بارها در قرآن می‌فرماید که من آسودگی شما را می‌خواهم.

ایشان با اشاره به حدیث «نیة المؤمن خیر من عمله» از حضرت رسول اکرم(ص) یادآور شدند: نیت ریشه هر عبودیتی است که اتصال به این نیت، ایجاد حال و عشق می‌کند؛ چراکه این اتصال مقدمه آشنایی با معبود ازل و ابد است.

استاد انصاریان ادامه دادند: خدای در این دنیا طوری برای عاشقان خود رحمت نازل می‌کند که آن‌ها فکر می‌کنند، خدای متعال به کسی غیر از آنان توجهی نداشته و اصلا خلقتی غیر از آنان وجود ندارد. البته این حس مشروط به این است که رحمات خداوند متعال را درک کنیم.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به یکی از بزرگترین رحمت‌های الهی اشاره و تأکید کردند: با توجه به صریح آیات قرآن کریم، بخشی از توبه از سوی انسان‌ها است اما بخش مهم‌تر آن از سوی خدای متعال و به وسیله توفیق دادن به بنده شکل می‌گیرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که عبد بدون اقبال مولای خود، محال است به توبه بیندیشد، تصریح کردند: خدای متعال در قرآن کریم خود را تواب معرفی می‌کند؛ تواب درباره خدا یعنی وجود مقدسی که اقبال بسیاری به بنده‌های خود دارد.

ایشان عنوان کردند: خدای متعال وقتی به بنده‌ای رو می‌کند، قلب او را با رویکرد الهی آماده توبه واقعی می‌کند؛ البته بر اساس آيات قرآن کریم، زمانی که بنده توبه می‌کند، محبوب خداوند متعال می‌شود.

استاد انصاریان با اشاره به روایتی از امام معصوم(ع) گفتند: کسی که توبه واقعی می‌کند، اگر پرونده‌اش در دست بازرسی قرار بگیرد، هیچ گناهی میان او و خدای متعال یافت نمی‌شود؛ این معنای فیض الهی است.

ایشان بیان کردند: اگر فیوضات خداوندی درک شوند، از لا به لای آن‌ها و از افق وجود عبد، عشقی طلوع می‌کند که همه حقایق را در بر می‌گیرد.

استاد تفسیر قرآن کریم با تأکید بر این‌که عاشق با تمام وجود و با محرکه موتور قوی عشق به سوی نماز، تلاوت قرآن کریم، دعا و کار خیر می‌رود، اظهار داشتند: حضرت امام حسین(ع) در شب عاشورا خطاب به قمر بنی هاشم(ع) فرمودند «والله یعلم انی احب الصلاة و تلاوة ‌کتابه و دعا و استغفار ؛ خدا می‌داند که چقدر نماز، تلاوت قرآن، دعا و استغفار را دوست دارم».

ایشان فرمودند: همچنین حضرت زهرا(س) هم در حدیثی همچون حضرت اباعبدالله الحسین(ع) سخن از محبت به زبان آورده و می‌فرمایند «حبب الی من دنیاکم ثلاث ؛ از همه دنیا شما عاشق سه چیز هستم» و سپس نظر به شخصیت حضرت رسول اکرم برای انتقال ارزش‌های ایشان به وجود خود را به عنوان یکی از این سه عشق نام می‌برند.

استاد انصاریان ابراز کردند: تلاوت و فهم قرآن کریم و عمل به آن و نیز انفاق از علم، مال و آبرو در راه بنده‌های مستحق خداوند از دیگر اموری است که حضرت زهرا(س) به آن‌ها عشق می‌ورزد.

ایشان خاطرنشان کردند: گاهی ممکن است جهت عشق منحرف شده و درگیر اموری همچون شبکه‌های اجتماعی شود که ندرت عقل و عمر انسان را از بین برده و اطرافیان را از خود فراری می‌دهد؛ این عشق انحرافی است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که قوانین بشری از زمان آدم تا کنون دنیا را ظالمانه اداره کرده و هر روز به سنگینی ظلم‌ها افزوده است، افزودند: در جامعه امروز قوانین زیادی وجود دارد اما در عین حال، دزدی، اختلاس، زنا و سایر فسادها به وفور وجود دارد؛ این در حالی است که عمل همگانی قوانین خداوند متعال که در قرآن کریم آمده، جامعه را از شر هر ظلم و پلیدی می‌رهاند.

ایشان یادآور شدند: قوانینی که وضع آنان در جوامع امروزی میلیاردها تومان هزینه در بر دارد، نه تنها خیمه عدالتی بر پا نمی‌کند بلکه خیمه ظلم را هم روز به روز در عالم گسترده‌تر می‌کند؛ هر کسی که به این خرج‌های بسیار و سوددهی کم نظر بیندازد، به سوی خدای خود آمده تا قوانین او را برای عمل کردن، بشنود.

استاد انصاریان ادامه دادند: هر انسانی که با ظلم‌های سر به فلک زده مواجه شده و از قوانین بی ثمر خلق نا امید می‌شود،‌چنانچه به قرآن کریم رجوع کند، عاشق این کتاب الهی و عمل به قوانین آن می‌شود.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند: پروردگار عالم در قرآن کریم می‌فرماید، هر کسی به مثقال ذره‌ای یعنی اندازه دانه ارزنی عمل بدی انجام دهد، در روز قیامت با آن کار شر مواجه شده و باید پاسخگوی آن باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کردند: امیر مؤمنان حضرت علی(ع) می‌فرمایند که بدون خدا و دین، ارزش تمام این دنیا برای من از آب گندیده دهان بز جزامی کمتر است؛ این معنای عشق واقعی به قوانین الهی است که انسان را از هر گونه ظلم و پلیدی دور می‌کند.

ایشان با بیان این‌که هر کس ببیند که قوانین الهی، علی(ع) ساز است، عبد پروردگار عالم می‌شود، عنوان کردند: خدای متعال در قرآن کریم خطاب به منافقان می‌فرماید «اگر در باطن شما خیری می‌دیدم، ابواب سایر خیرها را هم به روی شما می‌گشودم» بنابراین وقتی در باطن بنده راستگویش، نیت خیری می‌بیند، ابواب تمام فیوضات را برای او باز می‌کند.


منبع : پایگاه عرفان
  • انصاریان
  • پیامبراسلام
  • پیامبران الهی
  • بخشندگی خداوند
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    تشرف یک هنرمند امریکایی به دین مبین اسلام
    كويت ميزبان همايش ارزش‌ ميانه‌روی در فرهنگ ...
    اهانت مسیحیان الجزایر به رسول اکرم(ص)؛ پیامبر ...
    رشد هشت برابری اقدامات اسلام‌ستيزانه در لندن
    افزایش هشت عدد درب اضافی به مسجد النبی و باز بودن ...
    قرآن‌پژوه هندی بررسی کرد؛ مفهوم «عشق» در قرآن ...
    در آستانه جلسه دادگاه عالی آمریکا صورت گرفت؛ ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
    از فتوای قتل شاه تا آزادی متحیرانه همراه با استاد ...
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^