فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 0
تاریخ انتشار : 30 خرداد 1394 ساعت 2:18 بعد از ظهر

استاد انصاریان: شناخت اعتقادات، اندازه گیری معیشت و صبر بر ایمان، تمام کمال انسانیت است

استاد انصاریان: شناخت اعتقادات، اندازه گیری معیشت و صبر بر ایمان، تمام کمال انسانیت است


استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم شب گذشته در نخستین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «معارف اسلامی» در حسینیه همدانی‌های تهران با اشاره به روایت «رحم الله امرء عرف قدره و لم یتعد طوره» از رسول گرامی اسلام، اظهار داشتند: پیامبر اکرم(ص) با زبانی پاک و حالی الهی و ملکوتی برای کسی که قدر و اندازه خود را دانسته و در هیچ امری از حدودش تجاوز نکند، طلب رحمتی می‌کنند که برای فکر، دین، اخلاق و خانواده‌اش سودمند است.
ایشان فرمودند: در طول تاریخ اسلام هرکس که به این روایت عمل کرده، به مقامات معنوی بسیار بالایی رسیده است که البته ارتقای مقامات معنوی هم برای خود اشخاص قابل درک است.
استاد انصاریان ابراز کردند: حضرت امام جواد(ع) در حدیثی با عبارت «الکمال کل الکمال» کمال را انسان را به سه امر پیوند می‌دهند؛ نخست می‌فرمایند «التحقق فی الدین ؛ دین را بشناسد». دین در سه بخش عقاید، اخلاق و عمل خلاصه می‌شود که البته شناختن آن هم زمان زیادی را نمی‌طلبد.
ایشان خاطرنشان کردند: امام جواد(ع) می‌فرمایند که اندازه گیری در خرج و دخل بخش دیگری از کمال انسانیت است؛ کسی که خود را دلگرم با بانک و وام نکرده و معیشت و خرج و دخل خود را مدیریت کند، کمتر به مشکل اقتصادی بر می‌خورد.
استاد حوزه علمیه قم افزودند: کسی که معیشت خود را اندازه گیری کند تا مجبور به نسیه و قرض نشود، می‌تواند زندگی آبرومندانه‌ای را مدیریت کند.
ایشان با بیان این‌که امام نهم صبر بر ایمان به خداوند متعال را سومین خصلت کمال انسان می‌دانند، یادآور شدند: کسانی که بر اساس روایت رسول گرامی اسلام(ص) قدر خود را شناخته و با یقین به مملوکیت تا آخر عمر زندگی کردند، 12 خصلت پیدا کردند که نخستین آن ویژگی‌ها، توجه است؛ آنان توجه داشتند که وجودشان معدن خدا در این عالم بوده و خدا در این معدن 12 گوهر قرار داده است؛ از همین رو تا روز آمدن ملک الموت این 12 گوهر را با دعا و گریه در وجود خود نگاه داشتند.
استاد انصاریان ادامه دادند: یکی دیگر از این ویژگی‌ها، برخورداری از قلب هدایت شده به وسیله ائمه اطهار(ع) و اولیای الهی است؛ این گونه قلب، زندگی پاک و بی دردسر و نیز رضایت خداوند را برای صاحبش هدیه می‌آورد.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند: هدایت قلب ضربه پذیر است و باید آن را حفظ کرد و باید از خدا خواست تا قلب به سوی گناهان و ظلم‌ها منحرف نشود و از پیشگاهش به ما رحمت عطا کند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کردند: امام صادق(ع) روز عید غدیر به وجود حضرت حق توجه کرده و فرمودند «رَبَّنَا إِنَّكَ أَمَرْتَنَا بِطَاعَةِ وُلَاةِ أَمْرِكَ، وَ أَمَرْتَنَا أَنْ نَكُونَ مَعَ الصَّادِقِينَ، فَقُلْتَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْکُمْ و قلت واتَّقُواْ اللّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ، سمعنا و اطعنا ربنا توفنا مسلمین و مصدقین باولیاءک» خدایا اطاعت از اهل‌بیت و جانشینان پیامبر(ص) را بر ما امام و شیعیانمان واجب کردی و دو آیه اطاعت از اولی الامر و همراه بودن با صادقان را شنیدیم و اطاعت کردیم اما تو هم برای این اطاعت، به ما ثبات قدم بده تا فقط تسلیم تا باشیم.


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد حسین انصاریان
  • ماه رمضان
  • روزه داری
  • استاد انصاریان
  • حسینیه همدانی ها
  • 1
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    کشتار بی رحمانه مسلمانان توسط دولت چین !
    پیام آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی به ...
    تدريس علوم اسلامی در مدارس مقطع راهنمايی جمهوری ...
    آغاز کار اولین نمایشگاه عفاف و حجاب
    استاد حسين انصاريان در حرم رضوي: اصرار بر گناه ...
    نمايشگاه عكس‏هاي امام خميني (ره) در فرانسه ...
    سخنرانی های حضرت استاد انصاریان در ایام فاطمیه ...
    برگزاری دوره قرآنی «الامام المرتضی(ع)» ویژه ...
    گزارش تصویری 2/ رجب 1438 حرم مطهر حضرت معصومه (س) - ...
    گزارش تصویری؛ آیین ورود کاروان نمادین حضرت فاطمه ...

     
    نظرات کاربر

    حمزه
    کلام استاد به جان می نشیند - کمتر می بینم از آخوند ها که حرفش جذب کند . برایم مشخص شده ایشان متصل اند. خداوند به شما گردانندگان سایت توفیق دهد سلام ما را به استاد برسانید- تنی چند از مهندسین برق و کامپیوتر
    پاسخ
    0     0
    31 خرداد 1394 ساعت 04:35 صبح
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^