فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 6
67% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 23 خرداد 1394 ساعت 10:24 صبح

حاشیه‌های عجیب روز سوم مسابقات قرآنی مالزی ؛ از خنده‌های جمعی حاضران تا اتفاقات عجیب در کنار سکوی مسابقات

حاشیه‌های عجیب روز سوم مسابقات قرآنی مالزی ؛ از خنده‌های جمعی حاضران تا اتفاقات عجیب در کنار سکوی مسابقات

 

گروه بین‌الملل: حاشیه‌های روز سوم مسابقات هم روی مثبت و هم روی منفی داشت؛ اجرای تلاوت‌های زیبا و حضور پرشور مردم از نکات مثبت و خنده‌های انفجاری حاضران به خاطر نمایش آنان در نمایشگر و مانور یک گربه در روی سن از حاشیه‌های عجیب مسابقات در شب گذشته بود.


به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به کوالالامپور، سومین شب مسابقات بین‌المللی قرآن کریم خالی از حاشیه نبود. حاشیه‌های عجیب و منفی و حاشیه‌هایی از جنس سادگی و میهمان‌نوازی.

خنده‌های انفجاری جمعیت

یکی از حاشیه‌های تکراری شب گذشته، نمایش چهره افراد بر روی صفحه بزرگ بالای سن مسابقات و خنده بلند جمعیت بود. دوربین مسابقات برای لحظاتی در بین جمعیت به شکار صحنه‌های مختلف از مردم می‌پرداخت. در این بین با هر فردی که چهره خود را در این نمایشگر می‌دید، می‌خندید و در پی آن، صدای بلند خنده حضار نیز فضای تلاوت قاری را به هم می‌ریخت. این مسئله در تلاوت یکی از قاریان بانو به شکل بدی اتفاق افتاد و صدای بلند خنده و توقف چند لحظه‌ای قاری فضای ناشایست و غیررسمی به سالن داد.

با توجه به دور بودن قاری و صحنه بزرگ نمایشگر طبیعی است که تمام توجهات به سمت فردی که نمایش داده می‌شود برود؛ لذا بهتر بود با توجه به این اتفاقات در داخل سالن دوربین از توقف بر روی چهره‌ها خودداری می‌کرد تا بیشتر توجهات به سمت قاری و آیات تلاوت شده برود و هم صدای خنده دسته جمعی فضای معنوی تلاوت قاریان را خراب نکند.

قرائت زیبایی سه قاری مالزیایی

اما تلاوت ترکیبی زیبایی سه قاری اهل مالزی واقعا تشنگی شنیدن تلاوت زیبا در سالن را از حاضران زدود. بر خلاف تلاوت دل‌نچسب داور مالزیایی در شب گذشته، این سه قاری تلاوت‌های زیبا و هماهنگ‌شده از قرآن کریم را ارائه کردند. حظ معنوی این تلاوت بسیار بهتر از پخش چند نماهنگ توسط خوانندگان مالزیایی بود. اگرچه شاید در فرهنگ مالزی ایرادی نداشته باشد ولی در دید ما پخش این موسیقی‌ها در سالن مسابقات قرآن مناسبتی نداشت.

«محمد انور بن غزالی» یکی از این سه قاری بود که در زمان کسب رتبه دوم حسن پویا، رتبه برتر مسابقات را کسب کرده بود. وی خود با تشخیص ایرانی بودن ما از نماینده وقت کشورمان به نیکی یاد کرد و گفت پویا تلاوت خوبی در آن دوره از مسابقات داشته است.

دو قاری دیگر در کنار وی نیز از برگزیدگان مسابقات قرآن در دوره‌های پیشین بودند. وقتی از «امیر»، قاری برتر دیگر مالزیایی درباره جلسات قرآن دانشجویان و دانش‌آموزان در مالزی پرسیدم، پاسخ داد که به دلیل تعطیل شدن مدارس، از دو هفته قبل جلسه قرآنی برگزار نمی‌شود. وقتی درباره گزارش‌گیری از جلسات قرآن در مالزی از وی پرسیدم، این کار را مشروط به اجازه جاکیم کرد، دانست.

سالن مملو از جمعیت

نکته مثبت دیگر، این بود که در طول تمامی این سه شب، سالن کاملا پر بود. البته کمتر اثری بر حضور اجباری دانش آموزان یا افراد به شکل دسته جمعی بود. اکثر حاضرین در دسته های سه تا 5 نفره در این مسابقات حاضر می شدند و علامتی از حرکت جمعی حاضرین از سطح شهر نبود. صدای گریه اطفال نیز بعضا در بین جمعیت شنیده می شد.

حضور مالزیاییها با لباسهای رنگی متفاوت به زیبایی بصری مجلس افزوده بود. آن طور که در فرهنگ آنان متوجه شدم رنگ لباسها در فرهنگ ها آنان بسیار اهمیت دارد. به طور مثال در مراسم های خود کل خانواده به یک رنگ لباس می پوشند یا رنگ اقوام در یک مراسم پیوند کاملا قابل تشخیص و در یک راستا است. پوشش و حجاب اسلامی بانوان شرکت کننده در جلسه نیز بسیار ارزشمند بود. در پرسجو درباره وضعیت بانوان، متوجه شدم که بر اساس آمار، علی رغم آسیبهای فرهنگی موجود در این کشور، آمار افرادی که به حجاب گرایش پیدا می کنند، در مالزی رو به افزایش قابل محسوسی گذاشته است.

رژه آرام یک گربه در سکوی مسابقات

از حاشیه های عجیب جلسه امروز ورود یک گربه به سالن بود. این گربه پس از مقداری حرکت در سالن به سمت فضای خالی جلوی سن عبور کرد و با بالا رفتن از پله ها از سوی دیگر سن خارج شد. البته فاصله وی با قاری تایلندی بر سکوی مسابقات بسیار زیبا بود. با وجود عوامل متعدد اجرایی در سالن باز گویا این گربه از روی ماکت خارج نشده بود و در زمان تلاوت بانوی قاری مجدد بر روی سکوی مسابقات رفت که این دفعه با ورود یک مأمور اجرایی خارج شد.

ورود این گربه به سکوی بالای مسابقات قطعا می توانست حوادث نامطلوب دیگری را ایجاد کند. با این وجود ماموران با تاخیر و با لبخند به این حادثه برخورد کردند. اساسا آنها در مسائل کاری بسیار سخت نمی گیرند و تمام کارها را با آرامش انجام می دهند. البته اگرچه اقتصاد مالزی با اتخاذ برخی سیاستها و توسعه بخش خصوصی رشد خوبی داشته ولی در بین فرهنگ عامه مردم، شتاب و عجله، پیگیری و انجام چند عمل به شکل هم زمان و زندگی پر استرس دیده نمی شود.

دوری از تشریفات و تجملات

یک مسئله دیگر که هم روی مثبت و هم روی منفی داشت، دوری از تشریفات و سادگی بود. این مسئله باعث صرفه جوییهای بسیاری در هزینه مسابقات مالزی شد. به عنوان نمونه در ابتدای مسابقات چند سال گذشته آنان ابتدا کاتولگ معرفی چین صفحه ای منتشر کردند و سپس در سال بعد به 4 صفحه و سال گذشته به دو صفحه تقلیل دادند. امسال نیز حتی در دست مقامات حاضر نیز این بروشورها دیده نمی شد. مجله مسابقات نیز به طور محدود با ارائه کارت به برخی خبرنگاران توزیع شد و به برخی از رسانه ها نیز نرسید.

با نگاه به عکس های سال گذشته متوجه شدم دکور مسابقات از سالهای گذشته نیز ساده تر شده است و با برچسب های معمولی تزئین شده بود و نورپردازی معمولی و ثابت سالن بر روی آن ایجاد زیبایی شده بود. عوامل اجرایی آماده سازی سالن نیز در طی چهار روز از زمان ایجاد دکور از 4 تا 10 نفر تجاوز نمی کرد. در ساعات برگزاری مسابقات نیز صرفا با حضور چند نفر در جلوی درب سالن استقبال می شد و عوامل اجرایی پشت صحنه نیز از 6 نفر فراتر نمی رفت. هیچ پذیرایی حتی ساده ترین شکل آن نیز در سالن صورت نمی گرفت.

نبود تشریفات رفتاری و هماهنگی های زیبا

اما از سوی دیگر انجام برخی تشریفات ساده و کم هزنیه نیز می توانست در ارتقای فضای رسمی مسابقه کمک کند. به عنوان نمونه آوردن چند رحل قرآن و دوری از تشریفات در آماده سازی سن برای قاریان مالزیایی و یا انجام برخی نکات رسمی می توانست به ارتقای سطح تشریفات سالن کمک کند. البته به گفته ایرانیانی که در چند دوره قبلی این مسابقات حضور داشتند، مسئولان مسابقات مالزی در هر سال عیب های سال گذشته خود را رصد و برطرف می کنند.

بنابراین آنان باید از صرفه جویی بیش از حد پرهیز داشته باشند و برخی تشریفات اداری و معمول را در شکل رفتاری عوامل اجرایی که اکثرا جوان هستند، اضافه کنند. البته برخورد عوامل اجرایی انصافا گرم و صمیمانه و بدون هیچ گونه تندی و تذکر بود. مخصوصا اینکه برای تهیه خبر و مصاحبه چندین بار از فضای جلوی سالن می گذشتم و آنان از این مسئله ناراضی بودند ولی هیچ گاه کوچکترین تذکری ندادند.

گله نماینده ایران از حضور اجباری در رقابتهای حفظ

البته مصطفی حاجی حسنی کارگر، استاد همراه و برادر نماینده ایران، در مصاحبه ای که با من داشت از حضور اجباری در نوبت صبح مسابقات در دو روز اول که مخصوص رقابت حافظان بود، ابراز گله مندی کرده بود. مخصوصا اینکه این اجبار تنها شامل نماینده ایرانی بود و پس از بازگشت به محل مسابقات از عدم حضور نمایندگان دیگر و انحصاری بودن این کار گله کرده بود. البته در روز سوم با بیان رسمی مسئولین اجرایی برداشته شد و آنان از قاریان خواستند تا در صورت امکام در محل رقابتها حاضر شوند.

استاد مصطفی حاجی حسنی با وجود سن کم، شاگردان بسیاری در شهر مشهد مقدس تربیت کرده است که برخی از آنان به مقامات کشوری در نونهالان و جوانان دست یافته اند. نماینده ایران نیز از زحمات بی دریغ برادر خود بسیار یاد می کند. وی در طول برگزاری مسابقات همواره در سالن در حال تحلیل تلاوت های نمایندگان دیگر کشورها مشاهده می شد.

مأموران امنیتی که در اوایل مسابقات کمتر بودند کم کم به تعداد بیشتری رسیدند. البته همانطور که گفته شد، دسته کم محل برگزاری مسابقات و فضای هتل های اطراف آن از امنیت خوبی برخوردار است. مثل همیشه سالن مسابقات پس از پایان مسابقات فضای مناسبی برای عکس گرفتن دسته جمعی خانواده های مالزیایی می شود. برخی قاریان نیز به همراه استاد یا همسر خود در محل مسابقات باقی می مانند.


منبع : iqna
  • مالزی
  • مسابقات قرآنی
  • مسابقه قرآن
  • خنده
  • کوالالامپور
  • 0
    67% (نفر 6)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فعالیت شبکه ماهواره‌ای کربلا
    يورش هوايي نظامیان يمن به شيعيان با حمايت ...
    تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
    طرح استقرار روحانیون در مدارس
    متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد امام علی (ع)
    استاد انصاریان: عبادت پیوسته و خالصانه ...
    استاد انصاریان: نقطه "باء" بسم الله؛ نقطه ...
    استاد انصاریان در خوی: نارضایتی پدر و مادر موجب ...
    پیام استاد انصاریان به مناسبت هفته کتاب و ...
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^