فارسی
سه شنبه 28 فروردين 1403 - الثلاثاء 6 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

آتش دوزخ‏

آتش دوزخ‏

 

منابع :

کتاب : تفسير حكيم جلد یک

نوشته : استاد حسین انصاریان

 

شيخ صدوق در روايتى مستند از حضرت صادق (ع) روايت ميكند:

روزى رسول خدا صلى الله عليه وآله نشسته بودند كه جبرئيل به محضرش آمد درحالى كه غمناك و حزين بود و رنگ چهرهاش دگرگون مينمود، پيامبر فرمود: چه شده كه تو را غمناك و غصه دار ميبينم؟

پاسخ داد چرا اين گونه نباشم در حالى كه امروز دمه‌ «3» هاى دوزخ را در دوزخ قرار دادند، پيامبر فرمود: دمههاى دوزخ چيست؟ جبرئيل گفت: خداى تعالى به آتش فرمان داد، پس آن را هزارسال برافروخت تا قرمز شد، سپس به آن فرمان داد و هزارسال آن را برافروخت تا سپيد گشت، آنگاه به آن فرمان داد پس آن را هزارسال برافروخت تا سياه شد و آن سياه و تاريك است. پس اگر حلقه‌اى از زنجير به آتشى كه طولش هفتاد ذراع است بر اهل دنيا قرار دهند، دنيا از حرارتش آب شود، و اگر قطره از زقوم و ضريع دوزخ در آشاميدنى اهل دنيا چكانده شود، اهل دنيا از بوى بد و متعفنش ميميرند ... «4»

از حضرت حق روايت شده است:

«و عزتى لوقطرت قطرة فى بحورالدنيا لاجمدت كلّ بحر، ولهدت كل جبال، ولتشقّقت الارضون السبع من حرها:» «5»

به عزتم سوگند اگر قطره‌اى از مواد مذاب آتش دوزخ در درياهاى دنيا بچكد همه درياها خشك ميشوند، و همه كوهها فرو ميريزند، و زمينهاى هفت گانه از شدت حرارتش ميشكافد!!

در روايتى از قول پيامبر اسلام آمده:

«لوكان فى هذا المسجد مأة الف اويزيدون ثم تنفّس رجل من اهل النار فاصابهم تنفّسُه لاحترق المسجد ومن فيه:» «6»

اگر در اين مسجد صدهزارنفر يا بيشتر باشند سپس مردى از اهل آتش درميان آنان نفس بكشد و نفسش به آنان برسد همه آنان و مسجد را ميسوزند!

و در روايت ديگرى آمده: اگر اهل دوزخ را برآتش دنيا نهند خوابشان بپرد «7» كنايه از اين كه آتش دنيا در برابر آتش آخرت گلستان است.

ابن بكير از حضرت صادق (ع) روايت ميكند:

«ان فى جهنم لوادٍ للمتكبرين يقال له سقر شكى الى الله تعالى شدّة حره وسأله ان يأذن له ان يتنفس فاذن له فتنفس فاحرق جهنم:» «8»

همانا در دوزخ درّه‌اى است كه جايگاه متكبران است، آن را سقر ميگويند، از شدّت حرارت و گرمياش به خدا شكايت كرد و از حضرت حق خواست كه به او اجازه تنفس دهد، چون به او اجازه تنفس داد با نفش زدنش دوزخ را به آتش كشيد!

از حضرت باقر (ع) روايت شده:

مسلماً اهل آتش هم چون سگان و گرگان فرياد زشت ميزنند و زوزه ميكشند، اين فرياد و زوزه به خاطر برخوردشان با عذاب دردناك است، چه گمان ميبرى به گروهى كه در دوزخ اسيرند و راهى به سوى مرگ ندارند؟ عذاب برآنان سبك نميشود، در دوزخ تشتنه و گرسنهاند، چشمانشان ضعيف و تيره است، كرولال و كورند، رويشان سياه است، دورشده ورانده اند، پشيمان و حسرت زده اند، مورد خشم و غضب اند، به آنان ترحم نميآورند، و عذابشان را تخفيف نميدهند، به آتش واردشان ميكنند، و از حميم دوزخ مينوشند، و از زقوم ميخورند، با چنگالهاى آهنين ميكوبندشان و با تبرهاى آتشين آنان را ميزنند، ملائكه خشمگين و سخت گير به آنان رحم نميكنند، و آنان را به صورت در آتش ميكشند، و با شياطين در يك زنجير ميبندند، و با بندهايگران و زنجيرهاى سنگين مقيدشان ميسازند، اگر دعا كنند پاسخشان را نميدهند، و اگر حاجتى بخواهند برآورده نميكنند، اين است حالى كسى كه وارد آتش ميشود. «9» زيدبن على از پدرانش از اميرالمؤمنين از رسول خدا روايت ميكند كه پيامبر فرمود:

اين آتش دنياى شما جزئى از هفتاد جزء از آتش دوزخ است، شعله و حرارت آن را هفتاد بار با آب فرونشانده اند، اگر اينگونه نبود هيچ انسانى قدرت‌ فرونشاندن التهاب آن را نداشت، آتش دنيا را نهايتاً در قيامت ميآورند و برآتش دوزخ مينهند، فرشته مقربى و پيامبر مرسلى نميماند مگر اين كه از ترس نعره آتش دوزخ به زانو ميافتد: «10» در روايت بسيار مهمى از رسول خدا نقل شده كه آن حضرت فرمود:

«ارغبوا فيما رغبكم الله، واحذروا مماحذركم الله، وخافو ما خوفكم الله به من عذابه و عقابه و من جهنم فانه لوكانت قطرة من الجنة معكم فى دنياكم التى انتم فيها لطيبتها لكم، ولوكانت قطرة من النار معكم فى دنياكم التى انتم فيها لخبثتها عليكم:» «11»

درآنچه خدا شما را به آن ترغيب و تشويق نمود رغبت كنيد، و از آنچه خدا شما را برحذر داشت حذر كنيد، و بترسيد ازآنچه خدا به سبب آن شما را از عذاب و كيفر و دوزخش ترسانيد، بيترديد اگرقطره‌اى از بهشت در دنيائى كه در آن زندگى ميكنيد با شما باشد دنيايتان را براى شما خوش آيند ميكند، و اگر قطره‌اى از آتش در دنيائى كه در آن هستيد با شما باشد دنياشان را مورد نفرت شما مينمايد!

 

پی نوشت ها:

 

 

______________________________

(1)- انبياء، آيه 98.

(2)- صافى، ج 1، ص 102.

(3)- وسيله اى چرمى در قديم بود كه با دميدن آن آتش را شعله ور مى ساختند.

(4)- علم اليقين، ج 2، ص 1032.

(5)- كشف الاسرا، ج 1، ص 107.

(6)- علم اليقين فيض، ج 2، ص 1034.

(7)- تفسير ابوالفتوح، ج 1، ص 106.

(8)- كافى، ج 2 و كتاب ايمان و كفر، باب الكبر، ص 310.

(9)- علم اليقين، ج 2، ص 1036.

(10)- بحار، ج 8، ص 288.

(11)- محجة البيضاء، ج 8، ص 358.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

سازگاری توبه با عدل خدا
امام هادی(ع)؛ خورشید هدایت
شفاعت در آیات قرآنی
همه چیز درباره تاسوعا، عاشورا...
علمدار کربلا از نورالله امینی نوش‏آبادی
محمد بهرامی اصل «عاصی» شراب عطش
مجید مرادی رودپشتی سبزگون‏
بنى اميه را رسوا كرد
بركات شهادت امام حسين (ع)
حتى در جنگ ، نماز ترك نشد

بیشترین بازدید این مجموعه

عدالت
حرمت اعمال وهن آمیز
صله رحم در قرآن
عرفان حضرت زهرا
محبت در سیره رسول خدا
حضور 30 هزار ملک در مراسم تغسیل، تشییع و تدفین
صبر و نماز، وسیله جلب حمایت الهی
اطاعت در قرآن
صبر و شکیبایی از منظر عرفان اسلامی
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^