فارسی
يكشنبه 30 شهريور 1399 - الاحد 2 صفر 1442

  12
  1
  0

عبادت و بندگى‏

عبادت و بندگى‏

منابع :

کتاب : تفسير حكيم جلد یک

نوشته : استاد حسین انصاریان

 

عبادت يعنى گردن نهادن به همه خواستههاى حق چه در زمينههاى مادى و چه در زمينههاى معنوى.

عبادت يعنى خالصانه و فروتنانه به اجراى فرمانهاى حضرت خالق همت گماشتن.

عبادت يعنى طلب مال حلال و پاك و هزينه كردن آن امر معيشت خود و زن و فرزند.

عبادت يعنى پرداختن خمس منافع و سودهائى كه از كسب و كار و معدن و غنيمت به دست ميآيد.

عبادت يعنى پرداخت زكات به آنچه زكات تعلق ميگيرد.

عبادت يعنى صله رحم، كمك به سائل و محروم، رفع مشكلات خويشان و مردم و انفاق و صدقه، و انجام هركار خير و مثبت.

عبادت يعنى پيراستن رذائل از قلب و روح و آراستن باطن به حسنات اخلاقى و حالات ملكوتى.

عبادت يعنى يادخدا در هرحال، و انصاف دادن به مردم، و مواسات با برادران دينى، و يارى رساندن به مظلوم و ناتوان.

عبادت يعنى طلب علم و دانش و فضل و فضيلت و شرافت و كرامت و حركت در صراط مستقيم براى رسيدن به قرب حضرت حق.

عبادت يعنى جهاد با مال و جان براى حفظ اسلام و دفع خطرات از مردم كشور و نگاهبانى از مرزهاى اسلام و مملكت.

عبادت يعنى اتحاد و وحدت با يكديگر در سايه قرآن و اهل بيت.

عبادت يعنى تبليغ دين و نشرمعارف الهى و ابلاغ پيامهاى حضرت حق به زن و فرزند و ديگر مردم.

عبادت يعنى امربه معروف و نهى از منكر، و دفع ستم از ستمديده، و حل مشكلات جامعه و عيادت بيمار و رعايت حال يتيم، و دادن قرض الحسنه به نيازمند.

عبادت يعنى قرائت قرآن، معرفت به قرآن، عمل به قرآن، ابلاغ قرآن.

عبادت يعنى اداى نماز واجب، شركت در جماعت، رعايت آداب ظاهرى و باطنى نماز.

عبادت يعنى روزه ماه رمضان، حفظ حرمت ماه مبارك و مراعات آداب باطنى روزه و آداب ظاهرى صوم.

عبادت يعنى حج خانه خدا با حفظ شرايط زيارت، و تزكيه نفس در مسيرحج و زمان حج.

در هرصورت لفظ عبادت شامل همه خواستههاى حق نسبت به خودش و نسبت به خلق اوست، چرا كه حضرت او در فرمانهايش به رعايت حق انسانها در همه زمينه و حتى رعايت حق حيوانات و هرجاندارى فرمان داده، و فرمان برى از او نسبت به مخلوقاتش در حقيقت عبادت و بندگى نسبت به حضرت اوست.

مقام عبادت بالاترين و برترين مقام است، و همه فيوضات ويژه حق در دنيا و آخرت فقط از اين ناحيه به انسان ميرسد.

توضيح عبادت و موارد آن و آنچه كه از نظر ظاهر و باطن با عبادت نسبت دارد كتابى چند جلدى ميطلبد اين فقير دراين سطور به كلياتى از اين گنجينه الهى اشاره ميكند.

 

برترين مقام‌

از آيات كتاب خدا و روايات اهل بيت، و معارف الهيه استفاده ميشود كه برترين مقام براى انسان در پيشگاه حضرت حق، و در دنيا و آخرت مقام بندگى و عبوديت است.

انسانى كه با همه وجود تسليم فرمانهاى خداست، و تمام حركات و سكناتش هماهنگ با خواستههاى الهى است و دراين راه از پاكى جان و خلوص نيت، و بلندى همت برخوردار است، و نميگذارد و نميخواهد لحظه‌اى از عمرش هزينه شيطان و هواى نفس شود، و همواره در تمام امورش در مقام جلب خشنودى حضرت حق است، در گردونه عبادت و بندگى قرار دارد و به يقين برترين انسان است.

شاخص ارزش در محضر حضرت دوست بندگى اوست، هرچند بندگى انسان به پيشگاه پروردگار بيشتر، مقامش برتر و والاتر است.

حضرت حق در قرآن مجيد پيامبران و اولياءش را در نهايت با مقام بندگى ستوده است، و در جايجاى قرآن مجيد از قول آنان نقل ميكند كه به امتها ميگفتند ما را فرمان رسيده كه جز خدا نپرستيم.

«قُلْ إِنَّما أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ وَ لا أُشْرِكَ بِهِ:» «1»

اى رسول من، به مردم بگو جز اين نيست كه من فرمان يافته ام خدا را بندگى كنم و به او شرك نورزم.

«إِنَّما أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ رَبَّ هذِهِ الْبَلْدَةِ الَّذِي حَرَّمَها وَ لَهُ كُلُّ شَيْ‌ءٍ وَ أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ:» «2»

من فقط فرمان يافته ام كه پروردگار اين شهر را كه آن را بسيار محترم شمرده و همه چيز در سيطره مالكيت اوست بپرستم و امر شده ام از تسليم شدگان به حضرت او باشم.

«قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ:» «3»

بگو من مأمورم كه خدا را درحالى كه ايمان و عبادت را براى او خالص مينمايم بپرستم.

«فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَيْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا:» «4»

پس موسى و همراهش بنده‌اى از بندگان ما را يافتند كه او را از نزد خود رحمتى عطا كرديم.

«إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِينَ:» «5»

به يقين نوح از بندگان مؤمن ما بود.

«إِنَّا وَجَدْناهُ صابِراً نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ:» «6»

بيتريدد، ايوب را شكيبا يافتيم چه نيكو بنده اى! يقيناً بسيار رجوع كننده به سوى ما بود.

«وَ اذْكُرْ عِبادَنا إِبْراهِيمَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدِي وَ الْأَبْصارِ:» «7» و بندگان ما ابراهيم و اسحاق و يعقوب را به يادآر كه داراى قدرت و بصيرت بودند.

«سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى‌ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ ..» «8»

منزه و پاك است خدائى كه شبى بندهاش را از مسجدالحرام ....

تمام مسلمانان و مؤمنان در شبانه روز در تشهدهاى نمازهاى واجب و مستحب پيامبر بزرگوار اسلام را به عبوديت و بندگى ميستايند:

«و اشهد ان محمداً عبده:»

و گواهى ميدهم كه محمد بنده خداست.

 

پی نوشت ها:

 

______________________________

 

(1)- رعد، آيه 36.

(2)- نمل، آيه 91.

(3)- زمر، آيه 11.

(4)- كهف، آيه 65.

(5)- صافات، آيه 81.

(6)- ص، آيه 44.

(7)- ص، آيه 45.

(8)- اسرا، آيه 1.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  12
  1
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

بی عدالتی در کفاره گناهان!
بی عدالتی در کفاره گناهان!
رازهای موفقیت ادعایی پائولو کوئلیو
فردی که ۱۶ بار پای پیاده به حج رفت!
زنده نگهداشتن یاد شهیدان
وجودت را صفا بده!
اسرار امامت / آشکار شدن اسرار در عصر ظهورش
مجاهد سازش ناپذیر
مباهات علی(ع) به همسری فاطمه(س)
مباهات علی(ع) به همسری فاطمه(س)

بیشترین بازدید این مجموعه

کشف حجاب ، اهرمی در برابر اسلام
مباهله با اهل کتاب، معارفه اهل بیت(علیهم السلام)
پنج برنامه اخلاقى از پيامبر (ص)
شام هجران
طریقه تحصیل شکر گزاری حضرت باری
کفاره شکستن دل !
هر جا کم آوردی، 100 مرتبه این ذکر را بگو
شهادت بهترین عطای الهی!
هدف عالی قیام امام حسین(ع)از زبان خود امام (ع)
سیره و اخلاق پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

 
نظرات کاربر
فاطمه
خوشابحالتون
پاسخ
0     0
10 ارديبهشت 1394 ساعت 1:57 بعد از ظهر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز