فارسی
جمعه 28 شهريور 1399 - الجمعة 29 محرم 1442

  2869
  0
  0

شعاعى از تربيت و تدبير حق‏

شعاعى از تربيت و تدبير حق‏

 

منابع :
کتاب : تفسير حكيم جلد یک
نوشته : استاد حسین انصاریان

 

بى‌ترديد تربيت و تدبيرى كه از ناحيه مربى هستى متوجه جهانها و جهانيان است، چه آن كه تكوينى باشد يا تشريعى با تربيت و تدبير غير او تفاوت اساسى دارد:

  1. وجود مبارك او در تربيت موجودات، نسبت به خودش هيچ سود و هدفى را در نظر ندارد، بلكه همه اهداف تربيتى و سودى كه از آن حاصل مى‌شود نصيب موجود تربيت شده مى‌گردد.

ولى غير او هر كس را و هر چه را تربيت مى‌كند، هدفش سودبرى، يا ثواب آخرتى، يا شهرت، يا قرار گرفتن در معرض مدح و ثناست.

  1. غير او هر كس را و هر چه را تربيت مى‌كند، به مايه‌هاى بدنى و مغزى وعصبى و انرژى‌هاى ديگرش، يا به مايه‌هاى مالى و مادى او نقصان وارد مى‌گردد، ولى حضرت او در تربيت جهان و جهانيان به چيزى از وجودش و خزينه‌هايش نقصان نمى‌رسد، و كمبودى پديد نمى‌آيد.

وَ لِلَّهِ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ: «1»

خزينه‌هاى آسمان‌ها و زمين در تصرف و مالكيت خداست.

محتويات اين خزينه‌ها ميليارها سال است در راه تربيت و رشد موجودات هزينه مى‌شود، نه اين كه به هيچ يك نقصانى نرسيده است بلكه لحظه به لحظه توسعه يافته و به آن افزوده شده است.

وَ السَّماءَ بَنَيْناها بِأَيْدٍ وَ إِنَّا لَمُوسِعُونَ: «2»

و آسمان‌ها را به قدرت و نيرو بنا كرديم و بى‌ترديد ما وسعت دهنده و گستراننده‌ايم.

هر نيكوكارى غير او هنگامى كه از طرف مقابلش مورد اصرار و پافشارى قرار مى‌گيرد، بالاخره دچار تنگ حوصلگى، و احتمالًا ناراحتى عصبى مى‌شود، و او را از خود رانده، و عطايش را از وى منع مى‌كند، ولى حضرت او عاشق اصرار و پافشارى بندگان در دعا و درخواست‌هاى آنان است، و هر چه را با اصرار بيشتر از او بخواهند با كمال محبت عطا مى‌كند چنان كه پيامبر فرموده:

«ان الله يحب الملحين فى الدعاء:»

خدا اصرار كنندگان در دعا را دوست دارد.

  1. هر نيكوكارى زمانى كه از او بخواهند عطا مى‌كند و چه بسا بعضى از اوقات از او درخواست مى‌كنند ولى او پاسخ نمى‌دهد، ولى حضرت او پيش از درخواست هم لطف و عنايت مى‌كند، به اكثر موجودات بدون اينكه از او درخواست كنند رزق و روزى و آنچه لازمه حياتشان باشد عنايت مى‌فرمايد، و به اكثر انسان‌ها با اين كه به او ايمان ندارند و زبان درخواست و دعايشان بسته است مرحمت و لطف مى‌كند.
  2. هر نيكوكارى احسان و عطايش به سبب تهيدستى، يا دور بودن از تهيدستان يا نهايتاً به خاطر مرگش قطع مى‌شود، ولى احسان حضرت او كه حى و قائم و ابدى و هميشگى و جاويد و سرمدى است هرگز از مخلوقات قطع نمى‌گردد.
  3. نيكى هيچ نيكوكارى عام و فراگير نسبت به همه نيست، ولى احسان و نيكى وجود مبارك او بى‌دريغ به همه موجودات مى‌رسد چنان كه خود فرموده:

وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‌ءٍ «3»

با توجه به اين حقايق ثابت است كه حضرت او پرورش دهنده جهانها و جهانيان و به فرموده خودش ربّ العالمين و نسبت به همه موجودات كه مملوك او هستند محسن و نيكوكار است، و توجه تربيتى و اخلاق احسانى او نسبت به جهانها و جهانيان فراگير است و ذره‌اى از ذرات عالّم از بهره گرفتن از اين سفره گسترده پايان ناپذير محروم نيست و محروم نمى‌شود. «4»

 

 پی نوشت ها:

 

______________________________

 

(1)- منافقون 7.

(2)- ذاريات 47.

(3)- اعراف 156.

(4)- تفسير كبير با توضيح بيشتر، ص 230.

 


منبع : پایگاه عرفان
  2869
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

بی عدالتی در کفاره گناهان!
بی عدالتی در کفاره گناهان!
رازهای موفقیت ادعایی پائولو کوئلیو
فردی که ۱۶ بار پای پیاده به حج رفت!
زنده نگهداشتن یاد شهیدان
وجودت را صفا بده!
اسرار امامت / آشکار شدن اسرار در عصر ظهورش
مجاهد سازش ناپذیر
مباهات علی(ع) به همسری فاطمه(س)
مباهات علی(ع) به همسری فاطمه(س)

بیشترین بازدید این مجموعه

اهل بیت (علیهم السلام) و ایثار
آثار و فواید دعا
عبادت به سبک پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)
نقش اهل بیت پیامبر در تبیین و پاسداری از حریم عقاید ...
عمل صالح‏
حقیقت یک عبادت
کربلا و غلبه ي جنود عقل بر جنود جهل (1)
نوروز و سنت فرهنگی اسلام
جلوه های محبت امام مهدی علیه السّلام
آداب و اعمال ماه صفر

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز