فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 0

على را برايم توصيف كن‏


معاويه به ضرار گفت: على را برايم توصيف كن، ضرار گفت: مرا از اين برنامه معاف بدار، معاويه گفت: هيچ راهى جز توصيف على ندارى، ضرار گفت: اكنون كه ناچارم مى‌گويم:
به خدا قسم، شناخت على از درك عقل و انديشه ما بسيار دور بود. بر همه چيز توان داشت، گفتارش ميزان شناخت حق و باطل بود و جز به عدالت حكمى از حضرتش صادر نگشت.
از سراسر وجود او دانش و علم مى‌ريخت و تمامى نواحى هويّت و ماهيّتش گوياى حكمت بود.
از دنيا و شكوهش وحشت داشت و با تاريكى شب انسى عجيب برقرار مى‌كرد اشكش به خاطر ترس از عظمت حق، فراوان بود.
هميشه در انديشه و تفكّر به سر مى‌برد و لباس زبر و خشن را دوست داشت و غذايش را جز نان جوين و مواد بسيار عادى كه لذّتى در آن نبود چيزى تشكيل نمى‌داد.
به هنگامى كه بين ما بود با ما فرقى نمى‌كرد. از جواب هر خواسته مشروعى كه داشتيم‌ امتناع نداشت، وقتى از او دعوت مى‌كرديم اجابت مى‌فرمود.
به خدا قسم با اين كه به او نزديك بوديم و او هم با ما نزديك بود، ولى انگار از عظمت و بزرگى‌اش ياراى سخن گفتن با او را نداشتيم.
اهل دين را فوق العاده گرامى مى‌داشت و با افتادگان نشست و برخاست مى‌نمود.
در زمان حكومتش هيچ قدرتمندى از ترس عدالتش جرأت اعمال زور و سلطه‌اش را نداشت و هيچ ضعيفى از رسيدن به عدل على مأيوس نبود.
خدا را به شهادت مى‌طلبم كه شاهد شب‌هاى على بودم، زمانى كه پرده تاريك شب به رخسار جهان در مى‌افتاد و ستارگان در آسمان دنيا به جلوه‌گرى مى‌نشستند، او محاسن خود را به دست مى‌گرفت و چون آدم مار گزيده به خود مى‌پيچيد و چون انسان غصه‌دار اشك مى‌ريخت و مى‌گفت: دنيا برو غير مرا گول بزن. خود را به من عرضه مكن و براى جلب من، متوسّل به هفت قلم آرايش مشو. چه دور است، چه دور است كه بتوانى مرا فريب دهى، من تو را سه طلاقه كرده‌ام و جاى هيچ‌گونه رجوعى براى تو باقى نگذاشته‌ام مدّت تو بسيار كوتاه و خطرت براى فرزند آدم بزرگ است و عيش و خوشيت اندك.
آه كه توشه‌ام براى سفر آخرت كم است واى كه عبادتم براى دفع وحشت از راهى كه در پيش دارم اندك است.
ناگهان معاويه گريست و گفت: خدا رحمت كند ابوالحسن را؛ كه به خدا قسم اين چنين بود. سپس گفت: اى ضرار! حزن و اندوهت نسبت به او چگونه است؟ گفت: مانند كسى كه فرزندش را در لانه‌اش سر بريده و گريه گلوگير او شده و از غصه آرام نمى‌گيرد و اندوهش به پايان نمى‌رسد!!


منبع : پایگاه عرفان
1
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

براى علم او نقطه منتها نيست‏
سحر شب جمعه‏
حكايتى زيبا از اهميت سكوت‏
قسمتى از مشكل با ارايه‏ى توبه برطرف شد
حكايتى در مبارزه با نفس‏
رفیق صمیمی امام حسین (ع)
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد!
روزهای پایانی عمر صاحب جواهر
حضرت ابراهيم عليه السلام و نماز
حكايت نمك خوردن و حرمت صاحب نمك‏

بیشترین بازدید این مجموعه

نفرین و دعاى پدر
حكايتى در مبارزه با نفس‏
حكايت نمك خوردن و حرمت صاحب نمك‏
حكايتى زيبا از اهميت سكوت‏
داستانى عجيب از برزخ مردگان‏
سحر شب جمعه‏
آيا اين پيشامد را ناگوار داشتى؟
روايتى مهم در عبادت ناخالص‏
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد!
روزهای پایانی عمر صاحب جواهر

 
نظرات کاربر

مهدی حاجی زاده
بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلامی صمیمانه به حضور استاد ارجمند حجت السلام و المسلمین الحاج آقا انصاریان و تمامی کسانی که به نوعی در گرد آوری این مجموعه تلاش ومساعدت کرده اند این حقیر از خداوند مهربان برای تک تک افراد آرزوی توفیق و حسن عاقبت می نماید امیدوارم از زیارت و شفاعت حضرت بقیـــــه الله در دنیا و آخرت بهره مند گردیم و اما در آخر از استاد ارجمند عاجزانه تقاضا میکنم که نحوه صحیح خواندن دعای عهد وزمان دقیق خواندن را برای بنده ارسال فرماید و همچنین کلماتی مانند{فرقان-و-باسمک-کتابه-علمه-والممتثلین لاوامره} که در دعا در داخل پرانتز قید شده برای چیست که انشاءالله و با توکل بر خداوند می خواهم به مدت چهل روز شروع کرده و این دعا را بخوانم پس صحیح بخوانم بهتر است اگر لطف کنید و اشکالاتم را برطرف بفرمایید خیلی ممنون خواهم شد. با تشکر اجرکم عند الله
پاسخ
0     0
21 اسفند 1393 ساعت 6:22 بعد از ظهر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^