فارسی
جمعه 13 تير 1399 - الجمعة 12 ذي القعدة 1441

  2513
  0
  0

دانش و بينش اهل بيت و امامان معصوم‏

دانش و بينش اهل بيت و امامان معصوم‏



منابع :
کتاب : تفسير حكيم جلد یک
نوشته : استاد حسین انصاریان

از آيات شريفه قرآن چون آيه: فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ* كه به تاويل و تفسير پيامبر كه از طرف خدا معلم و مفسر قرآن است، اهل ذكر حضرت او و امامان از اهل بيت هستند، «1» و آيه: وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ‌ كه به توضيح حضرت صادق اميرالمؤمنين و امامان پس از او مى‌باشند «2» و روايات متقن و استوارى كه گوياى اين حقيقت‌اند كه امامان معدن دانش، و شجره نبوت و محل رفت و آمد فرشتگان‌اند «3» و نيز بيانگر اين واقعيت‌اند كه امامان دانش پيامبر و همه انبياء و اوصيائى كه پيش از آنان بودند به ارث بردند، «4» و پيروى از آنان بر همگان تا قيامت واجب است، «5» و آنان واليان امر خدا و گنجينه دانش پروردگارند، «6» و خلفاى انتخابى حق در زمين هستند، «7» و نور خدا «8» و اركان‌ زمين، «9» و حامل همه علوم فرشتگان و پيامبران و رسولانند، «10» به روشنى و بى‌ترديد و شك استفاده مى‌شود كه پيامبر اسلام همه علوم خود را به اذن خدا به خاطر نورانيت و صفا و طهارت باطنى اهل بيت و امامان معصوم به آنان منتقل كرد كه حجت الهى در وجوب طاعت از آنان بر همگان تمام باشد و در دنيا و آخرت نسبت به انحرافاتى كه سر راه زندگى مردم قرار مى‌گيرد عذر و بهانه قابل قبولى در پيشگاه خدا نداشته باشند.
لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ: «11»
تا مردم را [در دنيا و آخرت نسبت به انحرافشان‌] در برابر خدا عذر و بهانه‌اى نباشد.
بر اين اساس اين اهل بيت و امامان معصوم‌اند كه با دريافت همه علوم از آن حضرت در مسئوليتى كه در رابطه با رسالت از پروردگارش داشت تدبر نمودند، و روى بصيرت و بينشى كه در كار خود داشتند، و هدايتى كه از سوى خداوند در آستان پر ارزششان تجلى داشت، در اقيانوس بى‌كران يقين و اطمينان و باور و ايمان فرو رفتند و در حمل علوم و معارف الهى به عالى‌ترين مقام، و بالاترين قله كمال رسيدند.
اميرالمؤمنين (ع) اول فردى از اهل بيت است كه در علوم گوناگون به ويژه تبيين و تفسير قرآن كه خود دريائى بى‌نهايت از علم و دانش و اسرار و رموز و معارف و حقايق است سخن گفت و او پس از پيامبر بر پايه دانشى كه از حضرت رسالت پناه به ارث برد، در آيات قرآن و تاويل و تفسيرش از همه تا قيامت داناتر و آگاه‌تر است.
از ابن مسعود روايت است كه: همانا قرآن بر هفت حرف «هفت ريشه و اساس علم كه مايه همه علوم است» نازل شده، از آن حرفى نيست مگر اين كه برايش ظاهرى و باطنى است و بى‌ترديد على (ع) كسى است كه دانش و باطن نزد اوست.
مؤلف كتاب فتوحات اسلاميه مى‌نويسد:
على رضى‌الله‌عنه چنان بود كه خدا دانش فراوان و كشفيات زيادى به او عطا كرده بود.
ابوطفيل گفته: ديدم على ضمن سخنرانى مى‌گويد:
از من هر چه بخواهيد از كتاب خدا بپرسيد والله قسم آيه‌اى نيست مگر اين كه من داناترم شب نازل شده يا روز، در هامون يا كوه؟! و اگر مى‌خواستم هفتاد شتر از تفسير فاتحة الكتاب بار مى‌كردم!!
ابن عباس رضى الله عنه گفته:
دانش رسول خدا از دانش خداى تبارك و تعالى است و دانش على از دانش پيامبر است و دانش من از دانش على است و دانش من و دانش اصحاب محمد در برابر دانش على چيزى نيست جز مانند قطره‌اى در هفت دريا!!
و نيز ابن عباس گفته:
بى‌ترديد نُه دهم از علم و دانش به على بن‌ابى طالب داده شده و سوگند به خدا مسلماً در يك دهم ديگر نيز شريك مردم است. «12»
با توجه به دانش و بينش سرشار اميرالمؤمنين (ع) است كه ابن عباس مى‌گويد: حضرتش از ابتداى شب تا پايان آن براى من تفسير فاتحة الكتاب مى‌گفت، هنوز از تفسير باء بِسْمِ اللَّهِ‌ نگذشته بود و پس از آن فرمود: من آن نقطه‌ام كه زير باء بِسْمِ اللَّهِ‌ است.
از خود اميرالمؤمنين روايت است كه: آنچه در همه كتاب‌هاى خداست در قرآن است، و آنچه در همه سوره‌هاى فرقانى قرار دارد در آيه بسمله نهاده شده، و آنچه در بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ مندرج است باء بِسْمِ اللَّهِ‌ مشتمل بر آن است، و آنچه كه در باء بسم ثابت است نقطه با دالّ بر آن است و منم آن نقطه‌اى كه زير باء بسم‌الله است. «13» و اين حقيقت بدان معناست كه چون همه علوم و معارفى كه به صورت كتبى در همه اعصار نظام يافته از نقطه شروع شده و به عبارت ديگر از دل نقطه بيرون آمد و نقطه براى همه علوم و معارف كتبى به منزله چشمه است كه علوم و معارف از آن منتشر شده است، پس اميرالمؤمنين (ع) نسبت به همه علوم و معارف به ويژه حقايق قرآنى چون چشمه فورانكننده‌اى است كه هرگونه دانشى از آن حضرت به همه جهان منتشر شد، چنان كه خود حضرت در خطبه شقشقيه فرموده:
«ينحدر عنى السيل:» «14»
دانش و علم از همه جوانب وجود من سيل‌وار سرازير مى‌گردد و به ديگر عبارت امام (ع) قرآن ناطق است كه با معرفت كاملش به ظاهر و باطن همه آيات بيان‌گر حقايق و معانى و مفاهيم و رموز و اسرار كتاب، و با به‌كارگيرى آياتش قرآن عينى و انسانى با همه وجود هم‌سو و هماهنگ با كتاب خداست.

پی نوشت ها:

______________________________

(1)- كافى چاپ اسلاميه ج 1، ص 164.
(2)- كافى ج 1، ص 166.
(3)- كافى ج 1، ص 172.
(4)- كافى ج 1، ص 174.
(5)- كافى ج 1، ص 142.
(6)- كافى ج 1، ص 148.
(7)- كافى ج 1، ص 149.
(8)- كافى ج 1، ص 150.
(9)- كافى ج 1، ص 152.
(10)- كافى ج 1، ص 199.
(11)- نساء، 165.
(12)- تفسير سوره فاتحه علامه امينى 18- 19.
(13)- تفسير فاتحه كتاب نوشته يكى از دانشمندان بعد از عصر فيض كاشانى 43.
(14)- نهج‌البلاغه خطبه.


منبع : پایگاه عرفان
  2513
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

    اسرار زیارت امام رضا (ع)
    رفع گرفتاری با توسل به امام رضا (ع)
    امام رضا(ع) در آثار استاد انصاریان
    تواضع و خدمت امام رضا(ع)
    صلوات در كلام امام رضا(ع)
    عظمت حق در كلام امام رضا(ع)
    اسم اعظمی که خضر نبی به علی(ع) آموخت
    اسم اعظمی که خضر نبی به علی(ع) آموخت
    حضور امام حسین(ع) بر بالین شیعیان هنگام مرگ و عالم برزخ
    الگوی بهشتی‌شدن دخترانی که هرگز ازدواج نکرده‌اند

بیشترین بازدید این مجموعه

      رمضان، روزگار پیوستن به اصل خویش
      مزایای روزه ماه مبارك رمضان
      نظر امام رضا(ع) درباره ازدواج موقت متأهل‌ها
      رحمت خداوند در روايات‏
      راه راست هدايت
      قيامت روز تنهائى كافران و منكران‏
      اسرار زیارت امام رضا (ع)
      درآمدی بر جامعه شناسی خانواده در قرآن (1)
       انتظار فرج، برترين اعمال (1)
      رفع گرفتاری با توسل به امام رضا (ع)

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز