فارسی
پنجشنبه 30 فروردين 1403 - الخميس 8 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

دلسوزی اولیای حق برای انسان‌ها

 

امیرمؤمنان (ع) در جلسه‌ای نشسته بود که مردی در آنجا به حضرت عرض نمود یا علی من علاقه دارم که از زبان شما معنای خیر را بشنوم و نظر شما را در این باره بدانم.

آن حضرت در چند جمله حقیقت خیر را بیان می‌کند و در قسمت اول سخنش نیز اشتباه مردم را درباره مسئله خیر توضیح می‌دهد، چون کلمات بسیاری هستند که انسان‌ها در گرفتن مفهوم و مصداق آن‌ها دچار اشتباه شده‌اند و گاهی هم بر اساس همان اشتباه، زندگی خود را ادامه داده و با همان حالت هم از دنیا رفته‌اند. پیامبران خدا و ائمه (ع) و اولیاء برای مردمی که دچار اشتباه بوده‌اند و در حال اشتباه هم از دنیا می‌رفته‌اند بسیار دلشان می‌سوخته و ناراحت بوده‌اند. در قرآن مجید آمده که به انبیای گرامی خدا از دست گناهان مردم فشار شدید روحی وارد می‌شده و خدا آن‌ها را دلداری می‌داده است. آنان زجر می‌کشیده‌اند که چرا مردم اشتباه می‌کنند و حق را نمی‌پذیرند و با اینکه راه بهشت به روی آنان باز است چرا به راه جهنم می‌روند! آن اولیاء اصلاً دلشان نمی‌خواسته که حتی یک نفر هم با گمراهی زندگی کند و یا با آن حالت بمیرد. پیامبر ما آنقدر برای مردم دلش می‌سوخته که خداوند متعال فرموده است:[1] می‌فرماید که تو دوست داری که تمام مردم مثل خودت پاک شوند، اما اینطور نمی‌شود.

 

 البته انسان‌های بد نیز در وجدان خود، خوبی‌های پیامبران را قبول داشته‌اند. روزی ابوجهل که در رأس مخالفان آن حضرت بود با چند نفر عبور می‌کرد که در مسیر خود با پیامبر اکرم (ص) برخورد نمود. او سلام و علیک گرمی با پیامبر کرد و رفت. رفقایش به او گفتند که ایمان آورده‌ای؟ گفت: نه. پس چرا با او سلام و علیک گرمی کردی؟ گفت: از بس که آدم خوبی است و از او خوشم می‌آید. گفتند: اگر راست می‌گویی که اینقدر آدم خوبی است چرا به او ایمان نمی‌آوری؟ گفت: او از قبیله قریش و من از طایفه هذیل هستم و خدا اگر می‌خواست که من به او ایمان بیاورم باید یک پیامبر از طایفه ما می‌فرستاد.


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

خداشناسي در گرو زياد شدن علم و ادب
ارسال چهل هديه براى بعد از مرگ
شیطان و اهل تقوا - جلسه بيست و دوم - (متن کامل + ...
ريشه‏هاى فساد دانه عمل‏
الفرائض الفرائض!
داستان میرفندرسکی
حكايت برخورد ملا محمد تقي مجلسي با اراذل و اوباش
دشمنى آشكار شيطان
در تحقق برنامه نكاح سخت‏گيرى نكنيد
اخلاق فردى و اجتماعى در قرآن

بیشترین بازدید این مجموعه

خواسته های پاکان- جلسه نهم
آثار مثبت عمل - جلسه سیزدهم (2) - (متن کامل + عناوین)
هدف خلقت از زبان امام على عليه السلام‏
انسان در گرو اعمال خود
تفضل كريمانه پروردگار بر مؤمنان
شب قدر
تهران_ حسینیه همدانیها رمضان 94 سخنرانی دهم
دهه اول محرم 94 حسینیه آیت الله علوی تهرانی ...
تهران/ مسجد امیرالمؤمنین(ع)/ ایام غدیر/ ...
شناخت، مقدمۀ عشق و عاشقی

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^