فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 24 شهريور 1393 ساعت 2:11 بعد از ظهر

درمان اضافه‌وزن؛ این‌بار با نوای قرآن

%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b6%d8%a7%d9%81%d9%87%e2%80%8c%d9%88%d8%b2%d9%86%d8%9b-%d8%a7%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d8%a8%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d9%88%d8%a7%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86

گروه بین‌الملل: قرآن کریم تنها کتاب هدایت بشر نیست، بلکه «مایه درمان و رحمت است برای مؤمنان»(۸۲/اسراء)، در روزگاری که انواع آلودگی‌های صوتی ملازم زندگی انسان شده، گوش‌سپردن به طنین روح‌نواز آیات وحی می‌تواند نقش مهمی را در حفظ سلامتی ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، عبدالدائم الکحیل، دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه دمشق و نیز مهندسی مکانیک سیالات و پژوهشگر اعجاز قرآن، در مقاله‌ای که بر روی سایت اعجاز علمی قرآن و سنت نبوی(ص) قرار داده، درباره تجربه شخصی خود از اثربخشی نوای قرآن در درمان اضافه‌وزن سخن گفته‌ است. ترجمه متن مقاله این پژوهشگر سوری در ادامه از نظر می‌‌گذرد:

در این فرصت پرده از حقیقتی برمی‌دارم که سال‌ها با آن زندگی کردم و صدالبته که بر صدق و درستی‌اش یقین دارم؛ این حقیقت چیزی نیست جز گوش‌دادن به نوای قرآن در بیشترین زمان ممکن از شبانه‌روز. این روش در زندگی شخصی‌ام منجر به برنامه‌ریزی مجدد مغزی شد؛ اقدامی که تغییرات محسوسی را در حالات روحی و فیزیکی‌ام به‌وجود آورد.

%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b6%d8%a7%d9%81%d9%87%e2%80%8c%d9%88%d8%b2%d9%86%d8%9b-%d8%a7%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d8%a8%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d9%88%d8%a7%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86

 

 

 

 

اما آنچه الان بر آن تأکید دارم، روشی زیبا برای حفظ وزن طبیعی بدن و جلوگیری از اضافه‌وزن است؛ سال‌ها این روش را به‌کار بستم و نتایج خوبی هم به‌دست آوردم؛ بله! با گوش‌دادن به آیات قرآن در هنگام غذاخوردن. در این روش میزان غذای مصرفی تا حد زیادی کاهش یافته و از سوی دیگر سلول‌های بدن فعال و برای کارکردن به بهترین توان ممکن آماده می‌شوند.
دلیل اصلی اضافه وزن، ریشه در سلول‌هایی دارد که سیستم عمل هورمون‌ها را در بدن به‌هم می‌زند. گوش‌دادن به قرآن اما به شکلی منظم، بر فعالیت هورمون‌ها و اسقرار عمل آن‌ها تأثیرگذار بوده و در نهایت سبب می‌شود که بدن در امر چربی‌سوزی، حفظ ویتامین‌ها و استفاده بهینه از مواد معدنی، از مغز فرمان درست دریافت کند.
شاید عجیب به‌نظر برسد، اما در تجربه شخصی من این امر ثابت شد؛ گرچه متأسفانه تاکنون تحقیقات علمی شایانی درخصوص تأثیر شنیدن آیات قرآن، در مجامع علمی مسلمانان صورت نگرفته است، اما در عین حال با استناد به مجله آلمانی «فوکوس»، محققان آمریکایی در این زمینه پژوهشی را انجام داده‌اند.

در این آزمایش که بر روی 99 فرد انجام شده است، به هریک قطعه‌ای شکلات و فلفل داده شد و در همین حین موسیقی‌های مختلفی در انواع سبک‌های باخ، کلاسیک، هیپ‌هاپ و جاز پخش و هم‌زمان حالات اشتهای افراد مورد آزمایش در گروه، در حین طعم و مزه غذا ثبت شد.
این پژوهش نشان داد که تست غذا بسته به نوع موسیقی‌ای که در حین خوردن پخش می‌شده است، به‌میزان قابل توجهی متفاوت بود؛ به‌گونه‌ای در حین پخش جاز بیشترین حد ممکن و در حین پخش هیپ‌هاپ، کم‌ترین میزان ممکن از این خوردنی‌ها تست شد. از سوی دیگر در حین پخش موسیقی راک و کلاسیک هیچ تأثیری در میزان اشتها دیده نشد. دانشمندان از این تحقیق نتیجه گرفتند، موسیقی جاز برای افزایش اشتها و موسیقی کلاسیک برای افرادی که رژیم خاصی دارند و علاقه‌مند هستند وزن خود را ثابت نگه دارند، مؤثرخواهد بود؛ این یافته، می‌تواند در رستو‌ران‌ها نیز کاربرد داشته باشد.

%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b6%d8%a7%d9%81%d9%87%e2%80%8c%d9%88%d8%b2%d9%86%d8%9b-%d8%a7%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d8%a8%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d9%88%d8%a7%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86

تأثیر نوای قرآن بر کم‌اشتهایی


آن گونه که از مضمون آیات برمی‌آید، قرآن کریم مؤکدا بر مرگ، روز قیامت، جزا و اینکه این دنیا فانی است و جز عمل صالح و تقوا در آن برای بندگان چیزی به‌جای نمی‌گذارد، تأکید دارد. از دیگر سو، نبی اکرم(ص) در روایتی که در مسند ابن حنبل نقل شده، فرمودند: «مؤمن به اندازه یک شکم مى‌خورد و کافر به اندازه هفت شکم»؛ این حدیث تأکید می‌کند که مومن به سبب تأثیرپذیری از کلام خدا، غالبا در حالت خشوع و تواضع قرار دارد و در هر لحظه‌ای خداوند را حاضر و ناظر دیده و مرگ، روز جزا و حساب و کتاب را یادآوری می‌کند؛ لذا از طعام به عنوان وسیله‌ای برای قوای بدنی در راه بندگی خدا و عبادت بهره می‌برد نه برای عیاشی و لهو و لعب آن گونه که ملحد انجام می‌دهد.
در جای دیگری نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند: «قبل از خوردن غذا نام خدا را به زبان آورید تا شیطان هم‌سفره شما نشود»(کافی/ج۶/ص۲۹۴)» این حدیث نیز بر این مسئله دلالت دارد که غذایی که با نام و یاد خدا میل شود، با دیگر طعام‌ها متفاوت خواهد بود؛ بنابراین اثر مواد موجود در این غذا نیز برای سلول‌های بدن بهتر بوده و منجر به ایجاد تعادل در فعالیت و سیستم کار بدن خواهد شد.
همچنین بسیاری از تجارب محققان در زمینه قرآن‌درمانی نیز درباره شفابخشی قرآن در برخی بیماری‌ها همچون سرطان، نازایی، روان‌پریشی، فشار خون و گرفتگی عروق به اثبات رسیده است.
فرد مؤمن آن گاه که نام خدا را بر خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها به زبان می‌آورد، قطعا حال بهتری برای تناول خواهد داشت چراکه خود خداوند عزوجل فرمود: «وَکَلِمَةُ اللّهِ هِیَ الْعُلْیَا وَاللّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ: و کلمه خداست که برتر است و خدا شکست ‌ناپذیر حکیم است»(آیه 40 سوره مبارکه توبه).
در پایان توصیه می‌کنم هر خواهر و برادر مؤمنی که به سلامت جسم و آرامش روح و روان خود اهمیت می‌دهد و از خود در برابر ابتلا به بیماری‌ها مراقبت می‌کند، باید برای گوش‌د‌ادن به آیات قرآن در هر روز وقت بگذارد و هرکس که نسبت به این مطلب شک و شبهه‌ای دارد کافی است، امتحان کند تا فواید و اثرهای مثبت گوش‌دادن به قرآن با خضوع و خشوع را درک کند که قطعا در این راه ضرر نخواهد کرد بلکه از مفاهیم و معانی بلند و عمیق آیات بهره‌بردای خواهد کرد و افق‌های جدیدی را از میان آموزه‌های بلند قرآنی پیش روی خود خواهد گشود.


منبع : خبرگزاری بین المللی قران - ایکنا
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

تشرف یک هنرمند امریکایی به دین مبین اسلام
ساخت بزرگترین حوزه علمیه خاورمیانه در گيلان
زین‌الدین زیدان: بنده خادم امام علی هستم
تمسخر حجاب در دانشگاه عربستان
بازچاپ نسخه خطی صحيفه سجاديه به خط احمد نيريزی
استاد انصاريان در جمع عزاداران حسینی دردانشگاه ...
مراسم احیای شب‌های قدر استاد حسین انصاریان ...
استاد انصاریان:قیام عاشورا مصداق عینی امر به ...
گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در شب عید ...
استاد انصاریان پاسخ می‌دهد: راه رسیدن به خیر ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^