فارسی
شنبه 21 تير 1399 - السبت 20 ذي القعدة 1441
  756
  0
  0

اتمام نعمت

آراسته شدن به اعتقادات حقه و حسنات اخلاقی نشانه اتمام نعمت است بنابر روایت طبرى ، ثعلبى ، واحدى ، قرطبى ، ابوالسعود ، فخر رازى ، ابن کثیرشامى ، نیشابورى ، سیوطى و آلوسى در تفاسیر مشهور و معروفشان ، و بنابر روایت بلاذرى ، ابن قتیبه ، ابن زولاق ، ابن عساکر ، ابن اثیر ، ابن ابى الحدید ، ابن خلکان ، ابن حجر و ابن صباغ در کتابهاى بسیار مهم تاریخشان ، و بنابر روایت شافعى ، احمد حنبل ، ابن ماجه ، ترمذى ، نسائى ، دولابى ، محب الدین طبرى ، ذهبى ، متقى هندى ، ابن حمزه دمشقى و تاج الدین مناوى در کتابهاى حدیثشان و بنابر روایت قاضى ابوبکر باقلانى ، قاضى عبد الرحمن ایجى ، سید شریف جرجانى ، بیضاوى ، شمس الدین اصفهانى ، تفتازانى و قوشجى در کتابهاى استدلالى کلامشان(1) وقتى پیامبر بزرگ اسلام براى تداوم هدایت و حفظ وحى و استوارى دین ، و راهنمایى انسان به سوى سعادت دنیا و آخرت ، به امر خداوند حکیم پیشوایى معصوم و انسانى مصون از خطاى در فکر و عقیده و اخلاق و عمل همچون امیرالمومنین على بن ابى طالب (علیه السلام) را در روز هیجدهم ماه ذوالحجه در وادى غدیر خم ، به خلافت و ولایت و رهبرى امت پس از خود نصب نمود ، خداوند مساله ى اکمال دین و اتمام نعمت و رضایت به اسلام را که تا قیامت دین مردم باشد اعلام نمود :

                                                                                                      برگرفته از کتاب توبه آغوش رحمت


 

  . . . الْیَوْمَ اَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَاَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الاِْسْلاَمَ دِیناً آرى پذیرش ولایت و حکومت و رهبرى على (علیه السلام) و اطاعت از آن حضرت در امور دنیا و دین و آخرت ، اکمال دین و اتمام نعمت است .در رابطه با طهارت و پاکیزگى و پاکى و نورانیتى که از وضو حاصل مى شود از حضرت رضا (علیه السلام) روایت شده : به این خاطر به وضو دستور داده شده و ابتداى عبادت به آن است که عباد الهى وقتى در پیشگاه حضرت حق مى ایستند و با او راز و نیاز و مناجات مى نمایند پاک باشند ، و فرمانهاى او را به کار گیرند ، از آلودگیها و نجاسات برکنار بمانند ، علاوه بر این امور ، وضو باعث مى شود که آثار خواب و کسالت از وجود انسان زدوده شود ، و دل براى عبادت و قیام در حریم حضرت حق روشنایى و صفا یابد.

 عن الفضل بن شاذان عن الرضا (علیه السلام) قال : انما امر بالوضوء وبدا به لان یکون العبد طاهراً اذا قام بین یدى الجبار عند مناجاته ایاه مطیعاً له فیما امره نقیا من الادناس و النجاسه مع ما فیه من ذهاب الکسل و طرد النعاس و تزکیه الفواد للقیام بین یدی الجبار...

آثار غسل و تیمم هم به همین صورت از عنوان کلى طهارت ، طهارتى که به امر خداوند صورت مى گیرد فهمیده مى شود . براین اساس ، وضو و غسل و تیمم ، سپس ورود به نماز و عبادت براى هرکس حاصل شود ، به فرموده ى قرآن مجید نعمت حق بر او تمام شده :در پایان آیه ى مربوط به طهارت و نماز مى خوانیم :

  . . . مَا یُرِیدُ اللّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُم مِنْ حَرَج وَلکِن یُرِیدُ لِیُطَهِّرَکُمْ وَلِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ

  خداوند با دستوراتش نمى خواهد تکلیف طاقت فرسایى بر دوش شما قرار دهد ، ولى مى خواهد با انجام گرفتن این دستورات براى شما پاکى معنوى و طهارت ظاهرى حاصل گردد ، و با این مسایل معنوى نعمتش را بر شما تمام نماید تا شکر او را بجاى آورید .از آیات این بخش استفاده مى شود که اتمام نعمت حق به انسان در سایه ى انجام مسایل معنوى ،و به کار گرفتن دستورات ملکوتى ، و آراسته شدن به اعتقادات حقه و حسنات اخلاقى است .

  756
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

    قرآن بدون اهل‌بیت(ع)
    حفظ از بلا
    پیروی از اهل بیت (ع)
    انسان با ایمان ثروتمند
    ارتباط با امام
    تنها راه شناخت خدا
    بخشی از ایمان
    قرار با امام رضا(ع)
    رفتار شیعه
    تقوای شیعه

بیشترین بازدید این مجموعه

      اوصاف قرآن‏
      قضاوت‏هاى ناجوانمردانه‏
      جهان قبل از اسلام‏
      انسان قرن بيستم‏
      انتساب و انتخاب‏
      اسلام، علم و دانش‏
      خلقت انسان در قرآن‏
      فهم همراه با عمل‏
      زیارت اربعین
      بهشت مشتاق چهار زن

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز