فارسی
سه شنبه 28 فروردين 1403 - الثلاثاء 6 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

برترین علوم، علم بالله

 

بالاترین علم، علم بالله است. علم بالله اشرف علوم است، چون اگرانسان خدا را داشته باشد همه چیز دارد. کسی که خدا را قبول ندارد، نماز و روزه و حج ندارد، اخلاق ورفتار درست ندارد، نمی‌تواند آدم با سخاوتی باشد.

امیرالمؤمنین علیه السلام می‌گوید: «يا مَنْ دَلَّ عَلى ذاتِهِ بِذاتِه» ، ای وجود مقدسی که وجود تو، دلیل تو است، درک این مطلب خیلی مشکل است. فلاسفه اسم این را برهان صدیقین گذاشتند.

جمله دیگر حضرت هم این است که فرمود: «ما رأيتُ اللَّهَ شَيْئاً إلّا وَ رَأَيتَ اللَّهَ قَبلَهُ ومَعَهُ وبَعدَه »، هیچ چیز را دراین عالم ندیدم، جز اینکه خدا را پیش از او و با او و بعد از او دیدم.

شما برای خدا شناسی امیرالمومنین علیه السلام، جملات اول دعای کمیل را ملاحظه کنید، می فرماید: «اللَّهُمَّ انّى اسْئَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْ ءٍ، وَ بِقُوَّتِكَ الَّتى قَهَرْتَ بِها كُلَّ شَىْ ءٍ، وَ خَضَعَ لَها كُلُّ شَىْ ءٍ وَ ذَلَّ لَها كُلُّ شَىْ ءٍ وَ بِجَبَرُوتِكَ الَّتى غَلَبْتَ بِها كُلَّ شَىْ ءٍ...»، این توحید امیر المؤمنین علیه السلام است.

کمیل می‌گوید امام از اول دعا صورت را به سجده گذاشت، وقتی دعا تمام شد و پیشانی را بلند کرد خاک از اشک او گل شده بود. توحید محض برای دلها قابل مشاهده می‌شود و لذت آن هم با هیچ لذتی قابل مقایسه نیست. خداوند می‌ فرماید «مَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ اللَّهِ » اگرامید به لقاء خدا دارید، «فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً، عمل صالح داشته باشید و در عبادت کسی را با خدا شریک نکنید، یعنی اگر تمام جهانیان نمازخواندن تو را دیدند، هیچ اثری در تو نداشته باشد. این توحید است. «وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ »، من صدای همه موجودات را می‌شنوم و معنی صداهایشان را هم می‌دانم.

 

کسی که مشکلات و حوادث را تحمل کند، بکوشد حوادث کمرش را نشکنند، بلکه در فشارحوادث خدا و پیامبر و عبادت و دین را از دست ندهد. 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

گرفتارى گناه در لحظه مرگ
ارتباط انسان با وحى الهى و شيطانى‏
لشگركشى زيباى خدا
تبيين كلمه «غاسق» در قرآن‏
ناله‏هاى اميرالمؤمنين عليه السلام از خوف جهنم‏
مخلَصين، تاجران پرمنفعت‏
ديدگاه قرآن درباره زندگى پاك‏
نشانه دوم اهل تعقّل‏
نفس - جلسه نهم
خودشناسی - جلسه ششم

بیشترین بازدید این مجموعه

خودشناسی - جلسه ششم
نفس - جلسه نهم
ديدگاه قرآن درباره زندگى پاك‏
مخلَصين، تاجران پرمنفعت‏
ناله‏هاى اميرالمؤمنين عليه السلام از خوف جهنم‏
مرورى بر آيات 151 و 152 سوره انعام‏
ياد مرگ: راه نجات از پستى دنيا
بصيرت يوسف (ع)
فضل و رحمت الهی - جلسه هجدهم - (متن کامل + عناوین)
نماز، زیباترین صدا در عالم

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^