فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 16 تير 1393 ساعت 11:47 بعد از ظهر

ماه مبارک رمضان در لبنان + تصاویر

در 5 نقطه پایتخت لبنان خیمه‌های خیر وسفره‌های رحمانی ازجمله در "تله الخیاط"، "الطریق الجدیده"، "قصقص"، "الناعمه" و "شاتیلا" برپا می‌شوند و روزانه میزبان حدود 2000 روزه‌دار نیازمند هستند.

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ وجود شرایط سخت امنیتی واقتصادی بویژه تهدیدهای تروریست‌های تکفیری برای انفجار تجمعات روزه‌داران از جمله افطاری‌های عمومی اما این ماه مبارک رمضان هم فرصتی مناسب برای درخشیدن برکات این ماه مبارک در جامعه لبنان است و سفره‌های رحمانی یکی از این برکات است.

در ماه مبارک رمضان هر سال، انجمن‌ها و هیات‌های اجتماعی در مناطق مختلف لبنان برای پهن کردن سفره‌های رحمانی و برپایی خیمه‌های خیر تلاش می‌کنند. اگرچه هرکدام از این خیمه‌های خیر و سفره‌های رحمانی تجربه‌ها و روش‌های خاص خود را دارند اما نتیجه یکی است و آن تقویت فرهنگ همبستگی اجتماعی، حمایت از فقرا و نیازمندان و تثبیت مفاهیم ایمان واقعی است که با روح ماه مبارک رمضان سازگاری دارد.

این سفره‌های رحمانی و خیمه‌های خیر بویژه با توجه به گسترش فعالیت‌هایی که سراسر جهان عرب از جمله لبنان را فراگرفته است اما هیچ ارتباطی با ماه مبارک رمضان و ارزش‌ها و مفاهیم ایمانی آن ندارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

در نیمه دهه نود قرن گذشته پدیده‌ای در لبنان شکل گرفت و به "خیمه‌های رمضانی" معروف شد و آن عبارت از شب بیداری‌هایی است که هیچ ارتباطی با فضای معنوی و روح خاص ماه روزه، تقوی و انسان سازی ندارد. گسترش بی‌رویه و البته هدفمند این پدیده به بهانه ماه مبارک رمضان، عده‌ای را بر آن داشت تا خیمه‌های رمضانی اما از نوعی دیگر برپا کنند و آن خیمه‌های خیر و پهن کردن سفره‌های رحمانی است.

خیمه‌های خیر، همان سفره‌های رحمانی عبارت از سفره‌های افطاری است که هر سال در طول ماه مبارک رمضان در بیروت و دیگر شهرهای لبنان پهن می‌شوند و میزبان فقرا، مسکینان، نیازمندان و حتی عابران هستند.

خیمه‌های خیر از سال 1998 (1377ش) بدون هرگونه سرمایه‌گذاری و یا تبلیغات رسانه‌ای و تنها با پهن کردن سفره‌هایی کوچک رحمانی پایه‌گذاری اما بسرعت با استقبال گسترده مواجه شدند و در بیروت و دیگر شهرهای لبنان رواج یافتند. حمایت‌ها از این سفره‌های رحمانی و خیمه‌های خیر با فعالیت‌های داوطلبانه و کمک‌های عملی و یا پرداخت هزینه‌ها و تقدیم کمک‌های مالی اوج گرفت.

خانم عفت ادریس مدیر و موسس یکی از خیمه‌های خیر در لبنان گفت: در ابتدا هدف ما جمع آوری پول و اعانه‌ها نبود بلکه هدف تشویق ورود مردم به فعالیت‌های داوطلبانه و خیریه و برقراری تماس مستقیم بین نیازمندان و ثروتمندان بود تا در کنار هم در ماه مبارک رمضان دور یک سفره بنشینند و افطار کنند. وی افزود: همه افراد جامعه لبنان از جمله صاحبان شرکت‌ها، دانش آموزان، دانشجویان و اشخاص عادی را برای همکاری داوطلبانه و برپایی خیمه‌های خیر و پهن کردن سفره‌های رحمانی دعوت کردیم.

وی اضافه کرد: از مردم هیچگونه کمک خاص بویژه مالی نداشتیم و به آنها می‌گفتیم که در حد توانایی خود از جمله در طبخ و توزیع غذا و میزبانی از روزه‌داران نیازمند و در پهن کردن سفره‌های رحمانی در خیمه‌های خیر کمک کنند و این یک تجربه موفق بود.

امروز در 5 نقطه پایتخت لبنان خیمه‌های خیر وسفره‌های رحمانی ازجمله در "تله الخیاط"، "الطریق الجدیده"، "قصقص"، "الناعمه" و "شاتیلا" برپا می‌شوند و روزانه میزبان حدود 2000 روزه‌دار نیازمند هستند.

خانم عفت ادریس گفت: به نظرم در جامعه لبنان استقبال از کارهای خیر و همبستگی اجتماعی رو به افزایش است و می‌تواند بشارت خوبی برای این کشور باشد. کارهای خیر در همینجا متوقف نشده است، این اندیشه برگرفته از آموزه‌های ماه مبارک رمضان در طول سال برکات و آثاری دارد.

انجمنی با نام "بانک غذا" که از حمایت‌های مالی شرکت‌ها، اشخاص و حتی مدارس لبنان بهره‌مند است، برای تامین نیازمندی‌های ماهانه بیش از 60 خانواده محتاج لبنانی تلاش می‌کند. اما به اعتراف همه دست اندرکاران فعالیت‌های خیریه در لبنان، سفره‌های رحمانی حضرت امام زین العابدین(ع) در لبنان ویژگی‌ها و برکات خاصی دارند.

این سفره‌های رحمانی از سال 2001 میلادی (1380ش) تاکنون در نقاط مختلف لبنان پهن می‌شوند و بیش از 12 هزار خانواده لبنانی بویژه در بیروت و جبل لبنان و جنوب کشور از افطاری‌ها و برکات آن در طول ماه مبارک رمضان و حتی سال بهره‌مند می‌شوند.

حاج احمد حیدر رئیس انجمن توسعه بهداشتی و اجتماعی گفت که حضور اشخاص نیازمند از قشرهای مختلف مردم لبنان هنگام برپایی اولین سفره‌های رحمانی امام زین العابدین(ع) موجب شد تا این فعالیت گسترش یابد. وی افزود: برخی صحنه‌های دردناک، این انجمن وابسته به حزب‌الله را قانع کرد تا سفره‌های رحمانی و خیمه‌های خیر امام زین العابدین(ع) را در طول هر ماه مبارک رمضان هر سال برپا کند.

حاج احمد حیدر تاکید کرد: اکنون هدف تنها دادن افطاری‌ها نیست و فعالیت‌ها در سطحی وسیع گسترش یافته است، در هر ماه مبارک رمضان دو بار بسته‌های مواد غذایی و حتی لباس عید به خانواده‌های نیازمند تحویل و روزانه هم گوشت و سبزیجات بین آنان توزیع می‌شود.

اما آنچه ناظران را به تحسین وا می‌دارد و سفره‌های رحمانی امام زین العابدین(ع) را از اقدامات مشابه متمایز می‌کند این است که با تاسی از سلوک امیر مومنان(ع) و امام سجاد(ع) همه این فعالیت‌ها بطور کلی سری صورت می‌گیرد و کمک‌ها با حفظ حرمت خانواده‌های نیازمند به آنان تقدیم می‌شود.

حاج احمد حیدر تصریح کرد: خیران استقبال گسترده‌ای از سفره‌های رحمانی امام زین العابدین(ع) کرده و به شکلی گسترده در برپایی این سفره‌ها و تحقق اهداف آن مشارکت می‌کنند.

وی اظهارداشت: آموزه دین مبین اسلام "اطمینان از اوضاع همسایه" عنوان خیمه‌های خیر و سفره‌های رحمانی امام زین العابدین(ع) در ماه مبارک رمضان امسال است و براساس این آموزه، هر خانواده‌ای در حد توانایی به خانواده‌های همسایه نیازمند کمک می‌کند و در افطاری خود با آنان شریک می‌شود.

همه خیمه‌های خیر و سفره‌های رحمانی با سازوکارهای ویژه خود یک هدف واحد را تعقیب می‌کنند و آن انتشار روح واقعی ماه مبارک رمضان یعنی همبستگی، دوست داشتن و مهربانی در جامعه است هر چند تکفیری‌های تروریست و کوردل آن را برنتابند.


منبع : خبر گزاری اهل بیت علیه السلام
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

تشرف یک هنرمند امریکایی به دین مبین اسلام
كويت ميزبان همايش ارزش‌ ميانه‌روی در فرهنگ ...
اهانت مسیحیان الجزایر به رسول اکرم(ص)؛ پیامبر ...
رشد هشت برابری اقدامات اسلام‌ستيزانه در لندن
افزایش هشت عدد درب اضافی به مسجد النبی و باز بودن ...
قرآن‌پژوه هندی بررسی کرد؛ مفهوم «عشق» در قرآن ...
در آستانه جلسه دادگاه عالی آمریکا صورت گرفت؛ ...
گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
از فتوای قتل شاه تا آزادی متحیرانه همراه با استاد ...
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^