فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

ديگر‌دوستى اهل‌ايمان

 

آیات قرآن آثار دینداری واقعی را در سه طایفه با نام و بی‌نام بیان می‌کند. یکی در وجودِ انبیا و پیامبران، و یکی را هم در وجودِ ائمۀ طاهرین عليهم السلام ، و یکی را هم در وجودِ گروهی که خود حضرت حقّ از آن‌ها تحت عنوان مؤمنين؛ یعنی آن‌هایی که به دینداری واقعی قبول دارد، ياد می‌کند، و با توجّه به آثار مثبت و با برکتی که در دینداری هست، از همۀ مردان و زنان هم دعوت می‌نمايد كه اینان را در دینداری سرمشق خود قرار بدهند.

البته، قرآن مجید می‌گوید، اگر آن‌ها بخواهند ساختمان حیات خود را به صورت مستقیم بالا ببرند، و اگر آ‌ن‌ها نخواهند چنين كنند و این دعوت من را قبول ‌کنند، اين افراد را سرمشق زندگی قرار نخواهند داد. امّا اگر آنان اين افراد را سرمشق قرار ندهند، بيگانه و جداي از سرمشق نمی‌مانند؛ بلكه ابلیسان، شیاطین و فرعونیان تاریخ می‌آیند و خود را سرمشق آنان قرار می‌دهند و خود و فرهنگشان را بر آنان تحمیل می‌کنند؛ ساختمان انسانیت آن‌ها را در معرض هجوم قرار می‌دهند و آن را تخریب می‌کنند و از آنان موجودي بی‌ارزش، پوک و بدون بنیان به وجود می‌آورند، و اين چنين فضای حیاتشان آلوده می‌شود؛ از فتنه، فساد و نا امنی پر می‌شود و همۀ آنان دچار شرّ یکدیگر می‌شوند. متن آیه این است: }وَ يُذيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ{ [1]؛ يعني آن‌ها گرفتار همدیگر می‌شوند و مرتب از هم ضرر و زيان می‌بینند.

اگر مهلت باشد و آنان از بی‌دینی پشیمان بشوند که در آن فضای مهلت، می‌شود جبران ورشکستگی‌ها را کرد؛ اما اگر مهلت تمام بشود، دیگر راهی برای جبران ورشکستگی نیست و آن‌‌ها به اسارتِ عذاب دنیای بعد در می‌آیند.

در آن‌جا هم می‌بینیم که تمام این عذاب‌ها ساختِ خودمان بوده كه بين آن عذاب‌ها و ما، پوششی به نام دنیا قرار داشته است. این خيمه را که بلند بکنند؛ یعنی دنيا را تغییر بدهند و به عالمِ آخرت برگردانند، عذاب‌های ساختِ خودمان، ما را به اسارت خواهند گرفت.

 

امیر‌مؤمنان عليه السلام در نهج‌البلاغه می‌فرماید: اسیری خواهید شد که این اسیر آزادی و نجات ندارد.[2] سخن جالب دیگری هم امیر‌مؤمنان عليه السلام دارد. حضرت می‌فرماید: مجموع گناهان بشر، برای هر بشری، برای هر خانواده‌ای و برای هر جامعه‌ای، یک مَرکب چموش است.[3] امیرمؤمنان عليه السلام آنچه را که می‌دیده، می‌گفته است؛ اين حقایق برای امیر‌مؤمنان عليه السلام روشن و معلوم بوده است.


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

حلال و حرام مالی - جلسه سی و یکم (متن کامل +عناوین)
ارتباط با خدا از راه ذكر
انفاق به قدر بضاعت
تهران مسجد حضرت رسول- دهه اول فاطمیه 94 سخنرانی اول
خاطره‌اي در لذت ياد خدا
اجابت دعوت بندگان معصيت‏كار
پاداش دنیوی و اخروی پروردگار برای مؤمنین
عناوين مسايل مربوط به اصلاح نفس‏
آیه‌ای عجیب درباره شیطان
اندیشه در اسلام - جلسه هفتم

بیشترین بازدید این مجموعه

حلال و حرام مالی - جلسه سی و یکم (متن کامل +عناوین)
عناوين مسايل مربوط به اصلاح نفس‏
اجابت دعوت بندگان معصيت‏كار
تقدير روزى حلال
انفاق به قدر بضاعت
خاطره‌اي در لذت ياد خدا
اندیشه در مرگ
رمز موفقيت ابن ‏سينا
مقربین چه کسانی هستند؟
آیه‌ای عجیب درباره شیطان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^