فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 11 خرداد 1393 ساعت 10:27 بعد از ظهر

علی الشیخ: مسیحیت در زمینه تبلیغ، اسلام را رقیب اصلی خود می‌داند

علی الشیخ: مسیحیت در زمینه تبلیغ، اسلام را رقیب اصلی خود می‌داند

 

پژوهشگر ادیان ابراهیمی اظهار داشت: ساخت بیمارستان و دانشگاه در کشورهای اسلامی از راهکارهای تبلیغ مسیحیت است و بهترین بیمارستان بغداد متعلق به مسیحی هاست مسلمانان در تعامل با این مراکز هرچند مسیحی نمی‌شوند ولی اعتقاد پیدا می‌کنند که مسیحیت از اسلام بهتر است!

 

 به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت (ع) ـ ابنا ـ نشست «روش‌های تبلیغ مسیحیان کاتولیک» با سخنرانی «دکتر علی الشیخ» از اساتید حوزه و دانشگاه و پژوهشگر ادیان ابراهیمی صبح امروز ـ شنبه ۱۰ خردادماه ـ در مجمع جهانی اهل‌ بیت (ع) قم برگزار شد.

 

دکتر علی الشیخ در ابتدای این نشست گفت: ادیان موجود دنیا به ادیان توحیدی و غیر توحیدی تقسیم می‌شوند و ادیان توحیدی چهار دین؛ اسلام، مسیحیت یهودیت و صابئه هستند و خداوند در سوره حج مجوس را نیز جزء ادیان معرفی کرده است.

 

وی افزود: در دنیا ۵۰۰ هزار نفر صابئه مندانی وجود دارد که این‌ها به تبلیغ کاری ندارند و به دنبال حفظ خودشان هستند. یهودیت نیز دین تبلیغی نیست ولی مسیحیت در برخی از حوزه‌ها در تبلیغ از ما جلو‌تر است.

 

این پژوهشگر ادیان ابراهیمی که قبلا مسیحی بود و بعد مسلمان و شیعه شد، در بیان دلایل پیشرفت مسیحیت در تبلیغ اظهار داشت: مسیحیت ۶۰۰ سال از ما جلو‌تر بودند و شاید بتوان گفت دین اول در مسأله تبلیغ مسیحیت است.

 

وی با اشاره به فرقه‌های مسیحیت خاطرنشان کرد: در مسیحیت سه فرقه اصلی کاتولیک، ارتودکس و پروتستان وجود دارد و قدیمی‌ترین و قوی‌ترین آن‌ها در مسئله تبلیغ کاتولیک است، در مرتبه بعدی ارتدوکس است و پروتستان یا تبلیغ ندارد و یا به صورت حداقلی به مسأله تبلیغ اهتمام می‌ورزد.

 

علی الشیخ ادامه داد: کاتولیک یک نظام بسیار دقیق و قوی در زمینه تبلیغ دارد و از پروتستان در این زمنیه قوی‌تر است و مشروعیت تبشیر در مسیحیت بر طبق آیات آخر انجیل «متّی» است که حضرت عیسی قبل از آسمان رفتن به حواریون در مورد تبشیر سفارش کرد و تبشیر در بین مسیحیت امر واجبی است و مسیحی‌ها اگر نتوانند تبشیر کنند به کلیسا‌ها پول می‌دهند تا به وسیله کشیش‌ها مسیحیت تبلیغ شود.

 

وی در مورد تاریخچه تبشیر در مسیحیت یادآور شد: حضرت عیسی در فلسطین متولد شد و شاگردان وی به کشورهای همسایه پراکنده شدند و بعضی از آن‌ها به رُم رفتند و این پراکندگی، در تبلیغ مسیحیت مؤثر واقع شد و با اینکه حضرت عیسی برای بنی اسرائیل آمده بود ولی شاگردان حصرت عیسی این دین را برای سایر اقوام تبلیغ کردند و زمانی که امپراتور سیزدهم رُم مسیحی شد دستور داد که در امپراتوری رُم شرک و بت پرستی ممنوع باشد و به همین خاطر همه قلمرو وی مسیحی شدند.

 

این پژوهشگر ادیان ابراهیمی با اشاره به اینکه غربی‌ها سعی می‌کنند تصویری از حضرت عیسی ارائه کنند که شخصی اروپایی است افزود: همه پاپ‌های واتیکان، اروپایی بوده است و آن‌ها هیچ وقت اجازه نمی‌دهند که غیر اروپایی در واتیکان پاپ شود.

 

وی در مورد تاریخ تبشیر مسیحیت در شرق عنوان کرد: از قرن چهارم و بعد از جنگ‌های صلیبی، مسیحیت فعالیت‌های تبشیری خود را در شرق آغاز کرد، تورات و انجیل به زبان عربی ترجمه و کتاب‌هایی بر نقد نگاه اسلام به مسیحیت نگاشته شد.

 

علی الشیخ ادامه داد: کشیش‌ها در قرن ۱۷ و ۱۸ از روش استعمارگری در کل قاره آسیا و آفریقا برای تبلیغ خود استفاده کرد و در چین و هند که در گذشته اصلا مسیحی حضور نداشت امروزه مسیحی‌ها ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت دارند.

 

وی با اشاره به اینکه تبشیر به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم صورت می‌گیرد افزود: روش غیر مستقیم تأثیرگذار‌تر از روش مستقیم است. آن‌ها در روش غیر مستقیم کارهای فرهنگی، اجتماعی انجام می‌دهند برای نمونه در سلیمانیه عراق ۱۰۰ نفر مسیحی شده بودند و علت این تغییر مذهب این بود که یک خانم ۶۰ ساله میلیاردر از سوئد به همراه چند کشیش به این منطقه آمده بودند و در ابتدا برای بچه‌ها مهد کودک بنا کردند بعد مدرسه ابتدایی تاسیس کردند و آهسته آهسته به دانش آموزان دیدگاههای مسیحی را تعلیم می‌دادند. 

 

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین ادامه داد: ساخت بیمارستان و دانشگاه در کشورهای اسلامی از راهکارهای تبلیغ مسیحیت است و بهترین بیمارستان بغداد متعلق به مسیحی هاست مسلمانان در تعامل با این مراکز هرچند مسیحی نمی‌شوند ولی اعتقاد پیدا می‌کنند که مسیحیت از اسلام بهتر است!

 

وی تاکید کرد: با روش غیر مستقیم نیازمندی‌های مناطق هدف تامین شده و مشکلات آن مناطق از لحاظ اقتصادی، فنی و فرهنگی برطرف می‌شود و این روش، حساسیت برانگیز نیست و آن‌ها با شعار خدمت برای هم نوع می‌آیند.

 

علی الشیخ اعزام مبلغ را شیوه مستقیم تبشیر مسیحیت بیان کرد و ادامه داد: کشیش‌های مسیحی چون ازدواج نمی‌کنند و تعلق خاطر ندارند در هر شرایط، مسیحیت را تبلیغ می‌کنند برای نمونه اهالی یکی از روستاهای پاکستان که آب، برق و بهداشت نداشت به وسیله تبلیغ چندساله یک کشیش، مسیحی شده بودند در حالی که انسان نمی‌تواند حتی یک هفته در آنجا بماند و زندگی کند.

 

وی خاطر نشان کرد: واتیکان چند موسسه بزرگ دارند که بر طبق نیازمندی‌های هر کشور آموزش‌های خاصی ارائه می‌دهد و هرساله هزاران نفر از این مراکز به سراسر دنیا اعزام می‌شوند.

 

این پژوهشگر ادیان ابراهیمی در مورد سایر شیوه‌های تبلیغ مسیحیت اظهار داشت: مسیحیت از شبکه‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی، اینترنت، رادیو، نشریات، مجله و جزوه برای تبشیر استفاده می‌کند در ۱۹۸۰ بودجه سالانه رادیو جنوب آسیا با ۲۶ زبان برای تبلیغ مسیحیت ۲۰ میلیون دلار بود.

 

وی ادامه داد: مسیحیت از شیوه خراب کردن اعتقادات ادیان دیگر برای اثبات دیدگاههای خود استفاده کرده و درباره قرآن، اسلام و شخصیت پیامبر (ص) شبهاتی را طرح می‌کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نشست‌ها و گفتگوی بین ادیان به نفع ما نیست اظهار داشت: در گفتگوی بین ادیان به مشترکات تکیه می‌کنیم و سودی ندارد ولی در تعایش بین ادیان ما می‌توانیم دیدگاههای خودمان را اظهار کرده و دیدگاههای طرف مقابل را به چالش بکشیم.

 

وی تاکید کرد: مسیحیت معتقد است که اسلام رقیب اصلی آنهاست نه بودائیسم و هندوئیسم. مسیحیت مشکل عقلانیت دارد و دیدگاه‌هایشان از دید عقلی مرفوض است. اگر ما معنویت و عقلانیت اسلام را بیان کنیم از لحاظ محتوایی خوب است و به مبلغینی با دید باز که منطقه را خوب بشناسند نیاز داریم. و می‌توانیم با جدال احسن با آن‌ها صحبت کرده و حقانیت اسلام را ثابت کنیم.

 

دکتر علی الشیخ در پایان اظهار داشت: تبلیغ کاتولیک خیلی منظم‌تر از تبلیغ پروتستان است کاتولیک چون دولت و شخصیت حقوقی دارد برای حمایت از طرفداران خود در سراسر جهان از سازمان ملل و سازمان‌های بین المللی کمک می‌گیرد.


منبع : خبر گزاری اهل بیت علیه السلام
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

اجازه گسترش شیعه را در مصر نمی‏دهیم
شهادت 22تن از شيعيان در يمن
همایش بین‌المللی «کربلا» در ترکیه
تظاهرات مسلمانان ولز علیه تصویب قوانین ضداسلامی ...
انتشار مجموعه سخنان مقام معظم رهبری درباره مقام ...
تدابیر امنیتی در آستانه اربعین حسینی در کربلا ...
نام‌نویسی اولویت‌های جدید حج تمتع تا 20 بهمن 84
گردهمایی پیروان ادیان مختلف علیه افراطگرایی به ...
گزارش تصویری/مراسم شب شهادت حضرت زهرا(س) در ...
استاد انصاریان: باور قیامت دیدگاه انسان را نسبت ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^