فارسی
دوشنبه 03 آبان 1400 - الاثنين 19 ربيع الاول 1443
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
814
0
نفر 0
0% این مطلب را پسندیده اند

حق زن در قانون تعدد زوجات‏

اما مقدمه دوم، يعنى اين كه فزونى عدد زن آماده ازدواج بر عدد مرد آماده ازدواج براى طبقه زن توليد «حق» مى كند و براى مردان و زنان متأهل ايجاد «وظيفه».

در اين كه حق تأهل از طبيعى ترين و اصيل ترين حقوق بشرى است جاى سخن نيست، هر كسى اعم از زن يا مرد حق دارد زندگى خانوادگى داشته باشد، از داشتن زن يا شوهر و فرزند بهره مند باشد، همان طورى كه حق دارد كار كند، مسكن داشته باشد، از تعليم و تربيت بهره مند شود، از بهداشت استفاده كند، امنيت و آزادى داشته باشد، اجتماع نه تنها نبايد مانعى در راه استيفاى اين حقوق ايجاد كند، بلكه بايد وسيله تأمين اين حقوق را فراهم سازد.

از نظر ما يك نقيصه بزرگ در اعلاميه جهانى حقوق بشر اين است كه به حق «تأهل» توجهى نكرده است، اين اعلاميه از حقوقى مانند حق آزادى و امنيت، حق رجوع مؤثر به محاكم ملى، حق تابعيت و ترك تابعيت، حق آزادى ازدواج با اهل هر نژاد و مذهب، حق مالكيت، حق تشكيل اتحاديه، حق استراحت و فراغت، حق آموزش و پرورش ياد مى كند، اما از حق تأهل يعنى حق داشتن يك كانون خانوادگى قانونى، نامى به ميان نمى آورد، اين حق مخصوصاً از ناحيه زن بيشتر اهميت دارد، زيرا زن بيش از مرد به داشتن كانون خانوادگى نيازمند است، ازدواج براى مرد از جنبه مادى اهميت دارد، و براى زن از جنبه هاى معنوى و عاطفى.

مرد اگر خانواده را از دست بدهد با فحشا و رفيقه بازى لااقل نيمى از احتياجات خود را برمى آورد، ولى اهميت خانواده براى زن بيش از اينهاست، زن اگر محيط خانوادگى را از دست بدهد با فحشا و رفيق بازى نمى تواند به هيچ وجه احتياجات مادى و معنوى خود را ولو به احل اقل تأمين كند.

حق تأهل براى يك مرد يعنى حق اشباع غريزه، حق همسر و شريك و هم دل داشتن، حق فرزند قانونى داشتن، اما حق تأهل براى يك زن علاوه بر همه اينها يعنى حق حامى و سرپرست داشتن، حق پشتوانه عواطف داشتن.

اكنون پس از اثبات دو مقاله بالا:

1- فزونى نسبى عدد زنان بر مردان

2- حق تأهل يك حق طبيعى بشرى است

نتيجه اين است: اگر تك همسرى تنها صورت قانونى ازدواج باشد عملًا گروهى از زنان از حق طبيعى انسانى خود «حق تأهل» محروم مى مانند تنها با  قانون تجويز تعدد زوجات است «البته با شرايط خاصى كه دارد» كه اين حق طبيعى احيا مى گردد.

بر عهده ى زنان روشن بين مسلمان است كه شخصيت واقعى خود را بازيابند و به نام حمايت از حقوق حقه زن به نام حمايت از اخلاق، به نام حمايت از نسل بشر، به نام يكى از طبيعى ترين حقوق بشر، به كميسيون حقوق بشر در سازمان ملل پيشنهاد كنند كه تعدد زوجات را در همان شرايط منطقى كه اسلام گفته، به عنوان حقى از حقوق بشر به رسميت بشناسد و از اين راه بزرگ ترين خدمت را به جنس زن و به اخلاق بنمايند. صرف اين كه يك فرمول از جانب شرق آمده و غرب بايد از شرق پيروى كند گناه محسوب نمى شود.


منبع : پایگاه عرفان
814
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

حضرت رقیه (س)
سکوت در کلام امام رضا (ع)
سبّ و ناسزا
برکت حضرت معصومه(س)
زیارت اربعین یعنی رفتن به کربلا
نتيجه شوم مستى‏
آزمایش انسانها
دعا و زيارت امام خمینی(ره)
شفاعت امام حسین علیه السلام
دعوت امام حسین(ع) به تقوا

بیشترین بازدید این مجموعه

سن آدمى به قدر عقل اوست‏
کنترل خشم و تسلط داشتن بر خود
هرچه خوبی برای خود می‌ پسندی، برای دیگران هم بپسند
روحیۀ تفکر
سرمایه‌گذاری‌های دشمن
پاداش زحمت پیامبر(ص)
محبت، ثروت بزرگ
توسل امام باقر(ع) به حضرت زهرا (س)
انسان های متواضع
رسیدن به بهشت

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز

گزارش خطا