فارسی
دوشنبه 10 آذر 1399 - الاثنين 14 ربيع الثاني 1442

  213
  0
  0

درخواست آمرزش‏

مؤمن چون درون و بيرونش به عبادت خالصانه خو كرد، و در مسير حق به سلوك و حركت پرداخت، براى جبران نواقص بندگى و عبادتش دست دعا به پيشگاه حضرت رب برمى دارد، و به مالك و مربى اش عرضه مى دارد: من جز حيثيت مملوكيت و مربوبيت چيزى ندارم، محض فقر و فنايم، خوديت و منيتى براى من نيست، منشأ ايمان و عبادتم توفيق تو بوده، آنگونه كه بايد نتوانستم وظيفه خدمت به جاى آورم، و عبادتى شايسته درگاهت عرضه بدارم، ذرّه ناچيز كجا و وجود بى نهايت، خفاش كجا و خورشيد، عدم كجا و هستى اين التراب و رب الارباب، هر چه توان و قدرت بگذارم، باز آن سان كه بايد نمى توانم، به بندگى برخيزم، و همه وجودم را چه در باطن و چه در ظاهر هزينه تو كنم، پس براى جبران اين همه نقص و كمبود جز ريزش باران مغفرت و آمرزشت راهى نيست، پس بر اثر نيازمندى شديدم به غفران مرا در معرض آن قرار ده، و هرگز آمرزشت را از من دريغ مدار و اين فقير بى نوا، و تهيدست گدا را از درگاهت مران، خداوندا بازگشت همه بندگان به توست، و همه به اراده و مشيت حضرتت در سرزمينى بنام محشر محشور مى شوند، تا در دادگاه هاى عدالتت پرونده آنان محاسبه شود، و بر اساس محاسبه به پاداش برسند، من مى خواهم روزى كه به تو باز مى گردم غفرانت نواقص پرونده ام را جبران كرده باشد تا سر خجالت و شرمسارى به پيش نداشته باشم، پس در همين نشأة دنيا مرا بيامرز تا روز ورود به آخرت با سلامت نفس و پاكى جان و پرونده اى قابل قبول به محضرت درآيم.

چهار بخش اول آيه كه سخن از حضرت الله و فرشتگان و كتاب هاى آسمانى و رسولان الهى است در حقيقت زمينه دهى به معرفت به مبدء و شئون والاى اوست، و دو قسمت بعد زمينه دهى به معرفت به بندگى و عبوديت است.

چون سالك چهار منزل ايمان را طى كند و قدم در عرصه تسليم و انجام تكاليف بگذارد و به حقيقت بندگى آراسته شود، و نشان بندگى بر دوش وجودش جلوه نمايد و اين راه را كه راه پيامبر اسلام و انبياء الهى است تا پايان عمر ادامه دهد مستعد رفتن به سوى جهان آخرت مى شود، و با كوله بارى از ايمان و عبادت و غرق شدن در درياى مغفرت به جايگاه ابدى براى رسيدن به پاداش زحمات خالصانه و پاكش سفر مى كند.

مسئله مبدء با معرفت به حقايق اربعه كامل مى شود، و راه با سمعنا و اطعنا تكميل مى گردد، و كمبودهاى معنوى و نواقص عبادات با غفران جبران مى شود، و نهايتاً با اليك المصير به تماميت مى رسد و سكون و آرامش ابدى با جاى گرفتن در بهشت الهى به دست مى آيد.

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  213
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

سعادت انسان ناشی از چیست
برکت حضرت معصومه(س)
مقام حضرت معصومه (س)
همه‌چیز پیش پروردگار حاضر است
خدا به اندازۀ هستی به ما حق دارد
ناراحت چیزی که از دست رفته نباشید
ارزش مؤمن در کلام امام عسکری(ع)
همه ما از خدا هستیم
دور شدن از خدا
تدبر در قرآن مجید

بیشترین بازدید این مجموعه

حفظ پيوند با آنان كه خدا فرمان داده است
علت صبر خدا بر گناهکاران
جايگاه عالم‏
موجودات آسمانى و كرات قابل زندگى‏
حکمت سکوت
حسادت
انسان‌های کوردل
گره ای که باز نمی شود
هرگاه خدا بنده اش را دوست دارد
خداوند محور همه امور

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز