فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

اغواي همه، هدف شيطان

 

يقين بدانيد انساني که به جانب خدا مسافر نيست و ساکن است، دچار انواع فسق و فجور مي‌شود؛ ولي آن که در حرکت به سوي خداست، شياطين نمي‌توانند هماهنگ با او در جاده حرکت کنند. اين مسأله فقط ويژۀ انبيا و ائمه نيست. ابليس در قرآن در برابر حق گفته است:

(فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعين * إِلاَّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصين)

همه را به فساد مي‌کشم. نگوييد ويژۀ انبيا است، در آيات ديگر هم دقت كنيد.

در آيه‌اي ديگر چنين آمده که شيطان نمي‌تواند در مسير انبيا به سوي قرب حق، حرکت کند؛ زيرا نسبت به حرکت انبيا و اوليا نه نيرویی دارد و نه سرعتی. ولي اين ويژۀ همۀ انبيا و ائمه نيست؛ چون در آخر سورۀ اعراف، اين آيه دربارة غير انبيا و ائمه است كه مي‌فرمايد:

(إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ)

کساني که روح تقوا دارند، يعني با گناه رفيق نيستند؛ نه اين‌که تا آخر عمرشان گناه نکنند. اميرالمؤمنين (ع) دربارة ایشان فرمود: لغزششان خيلي کم است. آنجا ديگر شيطان مؤثر در اين زمينه نيست. ممکن است نفس آن‌ها مقداري آشوب کند؛ اما نه اين‌که بتواند آن‌ها را در گناه کبيره يا اصرار بر صغيره وارد کند. نفس در آن بخش خلأ از نور دارد ولي فرد اهل تقوا است؛ يعني گنهکار حرفه‌اي نيست؛ اهل کبيره و اهل اصرار بر صغيره نيست.

(إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ)

اگر يک گردان از شياطين انسي و گرداني از شيطان جني او را محاصره‌ کنند که او را وارد گناه کنند، ياد خدا نمي‌گذارد گرفتار شياطين شود.

 

(فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ) ناگهان آن نور توحيد و بينايي خيرهکننده جلوه مي‌کند و جاده نجات را برايش باز مي‌کند.


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اثرات نور ايمان در قلوب
تأمين مصالح ساختمان انسانيت با وحى‏
چهره ملكوتى يوسف عليه السلام-جلسه ششم (متن کامل ...
شرمندگى از ايام جوانى‏
آية الله العظمى بروجردى و جبران زيان احتمالى‏
ادامه توضيح آيات شريفه‏
ناسپاسى قوم سبأ
الهامات درونى، حجت الهى‏
قصابى كه عادت به كم فروشى داشت‏
حكمرانان بر ساختمان وجود

بیشترین بازدید این مجموعه

عرفان در سوره حضرت یوسف (ع) - جلسه چهاردهم
نمونه‏اى از مبارزه با بدفهمى از دين‏
صفات شيعه قابل قبول‏
حكمرانان بر ساختمان وجود
ادامه حكايت عبيدالله بن حرّ جعفى‏
شرمندگى از ايام جوانى‏
پاداش‏هاى دنيوى يوسف عليه السلام‏
سِرِّ نديدن مرده خود در خواب‏
سومین سود بلاها
نهج‌البلاغه، بیانگر ارزش‌های فکری و علمی ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^