فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

تعظيم شعائر در ايام محرم

تعظيم شعائر در ايام محرم

1- سياهپوشى :

از نظر فقهى پوشيدن لباس سياه مکروه است ولى در عزادارى امام حسين (عليه السلام ) وائمه معصومين (عليهم السلام ) استثناء شده است، زيرا اين کار نشانه حزن و اندوه و نمودار شعائر و حماسه ها است .

2- تسليت گويى :

اصل تسليت گفتن در شرايط مصيبت و اندوهى که بر کسى وارد شده در اسلام مستحب است.
پيامبر اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم: ) هرکس مصيبت ديده اى را تسليت گويد ، پاداشى همانند او دارد.
(سفينه‌البحار، ج2، ص188 )
* اين سنت در بين شيعيان رايج است و با جمله « اعظم الله اجورکم » همديگر را تسليت مى دهند.
* امام باقر (عليه السلام : ) وقتى شيعيان به هم مى رسند در مصيبت ابا عبدالله (عليه السلام )اين جمله را تکرار نمايند : « اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسين (عليه السلام ) و جعلنا و اياکم من الطالبين بثاره مع وليه الامام المهدى من ال محمد عليهم السلام.» خداوند اجر ما را به سوگوارى و عزادارى بر امام حسين (عليه السلام ) بيفزايد و ما و شما را از خونخواهان او همراه با ولى خود امام مهدى از آل محمد (عليهم السلام ) قرار بدهد .
(مستدرک الوسايل،ج2،ص216)

3- تعطيلى کار در روز عاشورا :

امام صادق (عليه السلام : ) کسى که روز عاشورا را تعطيل کند ، يعنى عقب کسب و کارش نرود و به کورى چشم بنى اميه که روز عاشورا را متبرک مى دانستند، اگر کسى براى معيشت روزانه اش هم فعاليتى نکند، خداوند حوائج دنيا و آخرتش را بر آورد و کسى که روز عاشورا روز حزن و اندوه او باشد، در عوض فرداى قيامت که براى همه روز هول و ترس است براى او روز شادى خواهد بود.
(امالى شيخ صدوق ، ص129)

4- زيارت و زيارت خوانى :

علقمه بن حضرمى از امام باقر (عليه السلام ) در خواست نمود که مرا دعايى تعليم بفرما که از راه نزديک يا دور و از خانه ام در اين روز (روز عاشورا ) بخوانم .
امام فرمودند : اى علقمه ! هرگاه خواستى (دعا بخوانى ) دو رکعت نماز بخوان بعد از آن اين زيارت (عاشورا ) را بخوان .
پس اگر تو اين زيارت را بخوانى ، دعا کرده اى به آنچه که ، ملائکه براى زائر حسين (عليه السلام ) دعا مى کنند و خداوند صد هزار هزار درجه براى تو بنويسد و مثل کسى هستى که با حسين (عليه السلام ) شهيد شده باشد تا مشارکت کنى ايشان را در درجات ايشان و شناخته نشوى مگر در جمله شهيدانى که شهيد شده اند با آن حضرت و نوشته شود براى تو ثواب زيارت هر پيغمبرى و رسولى و ثواب زيارت هر که زيارت کرده حسين (عليه السلام ) را از روزى که شهيد شده است .
(مصباح المتهجد ، ص714)
[اگر مى توانيد زيارت عاشوراى معروفه را با صد لعن و صد سلام بخوانيد و اگر وقت نداريد براى صد لعن و صد سلام ، زيارت عاشوراى غير معروفه را که در اجر و ثواب با زيارت معروفه يکسان است ، هر روز بخوانيد. (هر دو زيارت در مفاتيح الجنان هست.])

5 – تباکى و گريستن :

در حديث قدسى آمده که خداوند به حضرت موسى (عليه السلام) فرموند : اى موسى ! هر يک از بندگانم در زمان شهادت فرزند مصطفى (صلى الله عليه و آله و سلم( )روز عاشورا) گريه کند يا حالت گريه به خود بگيرد و بر مصيبت سبط پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم) تعزيت گويد همواره در بهشت خواهد بود.
(مستدرک سفينه البحار، ج7، ص235)

6- برگزارى مجالس عزادارى :

امام صادق (عليه السلام) مى فرمايد : مجلس گرفتن شما را من دوست مى دارم . در مجالس خود « امر ما را » زنده بداريد . خداوند رحمت کند کسى که امر ما را زنده بدارد.
(وسايل الشيعه، ج10، ص235)

7 – نماز جماعت ظهر عاشورا :

سيد الشهداء و ياران با وفاى او همه کشته راه نماز شدند.از اين رو در زيار ت مطلقه امام حسين خطاب به امام مى گوييم : اشهد انک قد اقمت الصلاه و اتيت الزکاه و امرت بالمعروف و نهيت عن المنکر .
( 1 تا 7 – سوگنامه عاشورا ، ص 67 -80)

8 –کاهش التذاذ از مواهب زندگي

بايد مقدارى از لذايذ زندگى را که از خوردن و نوشيدن و حتى خوابيدن و گفتن بدست مى‌آيد ترک نموده ( مگر آنکه لازم باشد ) و ديدار با برادران دينى را ترک کرده و آن روز را روز گريه و اندوه خود قرار دهدو مانند کسى باشند که پدر يا فرزند خود را از دست داده است. ‌
• امام صادق (عليه السلام: ) در روز (عاشورا) از کارهاى لذتبخش دورى شود و آداب و سنن سوگوارى بر پا گردد و تا زوال خورشيد از خوردن و آشاميدن خوددارى شود و بعد از آن همان غذايى خورده شود که سوگوارن ‌مى خورند.
(ميزان الحکمه ، ج8 ، ص3783)
[ يکى از علما مى فرمودند : از روز 7 محرم که آب را بر امام حسين (عليه السلام) بستند تا روز عاشورا سعى کنيد آب نياشاميد، نوشيدنى هاى ديگر بياشاميد ولى به احترام آقا و اهل بيتش آب نياشاميد. ]

9- رعايت اخلاص:

عزادارى را به‌خاطر رسم و عادت انجام نداده و سعى کنيم اين کارها را با نيتى خالص و براى رضاى خدا انجام داده و در خلوص خود نيز صادق باشيم. زيرا کار کوچکى که با نيت خالصانه و صادقانه همراه باشد بهتر از کارهاى زيادى است که خلوص و صداقت در آن نباشد ، حتى اگر چندين هزار برابر باشد. و اين مطلب به‌خوبى از عبادتهاى حضرت آدم عليه السلام و شيطان فهميده مى‌شود ، زيرا عبادتهاى چندين هزار ساله شيطان او را از جاودانگى در آتش نجات نداد ولى يک توبه حضرت آدم عليه السلام باعث بخشش خطا و برگزيدن او شد.
در هنگام انجام اعمال نيز بايد مواظب باشد که رياء و دوستى ستايش مردم در نيت او وارد نشود.

10- زيارت تسليت

در آخر روز عاشورا زيارت تسليت را بخواند، و روز عاشورا را با توسلى ...اصلاح حال و پذيرش عزادارى را [ از خداوند] خواسته و از کوتاهى خود معذرت بخواهد. (8 تا10 – ترجمه المراقبات ، ص53 – 47 )


منبع : روزنامه رسالت
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

مرگ سرخ به از زندگي ننگين است
پژوهش در اسناد و نسخه هاي زيارت عاشورا
خداوند از پيامبر در مصائب اهل البيت پيمان گرفته ...
اهل بيت جلو دروازه كوفه (و مسلم جصاص)
شاهد دیگر بر نظر علامه شعرانى
گریه پرندگان و حیوانات وحشی بر امام حسین(ع)
قیام امام حسین (ع) برای از بين بردن فساد
تأثیر داستان عاشورا بر روایت پردازی هویت ملی ...
آیا عزاداری برای امام حسین علیه‏السلام، در زمان ...
ذکر مصیبت اهل بیت و فسلفه آن

بیشترین بازدید این مجموعه

پژوهش در اسناد و نسخه هاي زيارت عاشورا
شاهد دیگر بر نظر علامه شعرانى
گریه پرندگان و حیوانات وحشی بر امام حسین(ع)
اهل بيت جلو دروازه كوفه (و مسلم جصاص)
خداوند از پيامبر در مصائب اهل البيت پيمان گرفته ...
مرگ سرخ به از زندگي ننگين است
قیام امام حسین علیه السلام از دیدگاه طبری

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^