فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

فضيلت زيارت کربلا

فضيلت زيارت کربلا

عبداللّه ابن حماد نقل مي کند: روزي امام صادق (ع) به من فرمود:

اي حماد نزد شما فضيلتي هست که مثل آن به احدي داده نشده است. و گمان ندارم آن چنان که بايد آن را بشناسيد و بر او محافظت نمائيد! و قيام به حقّ آن کنيد. و از براي آن فضيلت اهلي هست که ايشان را براي آن کار نام برده اند، و به ايشان توفيق عطاء کرده اند، و اين رحمتي است که خداوند تعالي به ايشان بخشيده است. پرسيدم: آن فضيلت که نام برديد و وصف نموديد کدام است؟ فرمود: زيارت جدّم حضرت امام حسين (ع) است. زيرا که او غريب است و در زمين غريب مدفون شده است. هر که به زيارت او مي رود، بر او برمي گريد. و هر که به زيارت او نمي رود، بر مصيبت او اندوهناک مي باشد و دلش مي سوزد. هر که او را به ياد مي آورد ترحّم مي کند.

و هر که نظر کند به سوي قبر پسرش در پائين پاي او، در بياباني که خويشي و دوستي نزد او نيست و حق او را غصب کردند، و جمع شدند جمعي از کافران و مرتدّان از دين، و ياوري يکديگر کردند تا او را کشتند، در بياباني دفن نکرده انداختند، و منع کردند از او آب فراتي که سگان مي خوردند، و ضايع کردند حق رسول خدا (ص) را، و وصيّتي که در حقّ او و اهل بيتش ‍ کرده بود.

پس او مدفون گرديد، جفا يافته در ميان قبرهاي خويشان و شيعيان خود. هر که نزد او مي رود، وحشت مي يابد از تنهائي او، و دوري از جدّ بزرگوارش. و در منزلي افتاده است که نمي رود نزد او مگر کسي که خدا دلش را به ايمان امتحان کرده است، و حقّ ما را به او شناسانده باشد.

پس گفتم: فداي تو شوم من مي رفتم به زيارت آن حضرت، تا آنکه مبتلا شدم به خدمت خليفه و حفظ اموال او و من نزد ايشان مشهور شده ام. لهذا در اين ولا از براي تقيّه ترک کرده ام و من مي دانم که زيارت آن حضرت ثواب بسياري دارد.

فرمود که: (مي داني که کسي که به زيارت آن حضرت ميرود چه فضيلت دارد و او را نزد ما چه نيکي ها است؟!). گفتم: نه. فرمود که: (امّا فضيلت زيارت کننده او: پس مباهات مي کنند به او ملايکه آسمان ها و امّا آنچه نزد مابراي او هست پس ترحّم مي کنيم براي او هر صبح و شام).

وبه تحقيق که خبر داد مرا پدرم که: روضه آن حضرت از روزي که مدفون شده است هرگزخالي نبوده است از کسي که صلوات فرستد بر او از ملائکه يا جنيّان يا آدميان يا وحشيان صحرا. و هيچ چيز نيست مگر آرزوي حال زيارت کننده آن حضرت مي کند و خود را از براي برکت بر او مي مالد و به نظر کردن به سوي او اميد خبر مي دارد براي آنکه برکت يافته است به نظر کردن به سوي قبر آن حضرت. بعداز آن فرمودکه: (شنيده ام که قومي از نواحي کوفه و غير ايشان مي روند نزد قبر آن حضرت و زنان مي روند و ندبه و نوحه مي کنند در نيمه ماه شعبان پس بعضي قرآن مي خوانند و بعضي قصّه هاي جانسوز آن حضرت را ذکر مي کنند و بعضي مرثيه مي خوانند؟).

گفتم: بلي فداي تو شوم ديدم بعضي از اينهايي که مي فرمائي.

فرمودکه: (حمد و سپاس خداوندي را که در ميان مردم جمعي را مقّرر فرموده است که مي آيند به سوي ما و ما را مدح مي کنند و مرثيه از براي مصيبت ما مي گويند و مي خوانند. و دشمن ما گردانيده است کساني را که طعن کنند بر آنها از خويشان و غير ايشان و استهزاءکنند بر ايشان و قبيح شمارند کردار ايشان را).[1] .

 

 

پی نوشتها :

[1] بحارالانوار ج 101 ص 74 - 73 المستدرک ج 2 ص 203 نورالعين ص 108.


منبع : داستانهايي از زمين کربلا ؛ ر- يوسفي
0
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

توصیه به گذاشتن تربت در کفن میت
نخوردن آب توسط گوسفندان حضرت اسماعيل
اعتراف قاتل حسين به فضل امام
تابوت مرد عاصى و غبار كربلا
در مقابل فشار يك دنيا ترديد نكرد
ايمان يهودي
مشايعت ملائک زائر کربلا را
باران به دعاى امام حسين عليه السلام
جدا شدن دست مرد از زن در كنار كعبه الهى
پژوهشي درباره ي ارزش زيارت امام حسين(ع)

بیشترین بازدید این مجموعه

توصیه به گذاشتن تربت در کفن میت

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^