فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

ياد حسين (ع) در دعاي ندبه

ياد حسين (ع) در دعاي ندبه

دعاي ندبه يکي از دعاهاي بسيار مشهور در ميان شيعه است و از موقعيت خاصي برخوردار مي باشد. دعاي شريف ندبه که علامه مجلسي آن را در کتاب گرانسنگ «بحارالانوار» و نيز کتاب شريف «زادالمعاد» نقل کرده به سند صحيح از حضرت صادق (ع) روايت شده است.

چشم انداز اصلي اين دعا توجه به حضرت ولي عصر ارواحنا له الفداء است و بخش عمده و چشمگيري از آن التجاء به مهدي موعود (ع) و اظهار تأسف از غيبت و دردمندي از فراق و دوري آن بزرگوار است. سوز و گدازي که در اين دعا از غم مهدي آل محمد عليهم السلام به چشم مي خورد در هيچ دعاي ديگري مشاهده نمي شود و کلاً دعاي گريه، ناله، زاري و غم دل با حبيب گفتن است و نام آن که ندبه است، حکايت از محتوا و مضامين عاليه ي آن مي کند و از اين رو همواره با اشک، آل، ناله و زمزمه هاي دلسوزانه همراه است و در اين حالات، قرائت مي شود.

فقراتي از اين دعا از اين جهت ممتاز است، و موارد شاخص دعا به شمار مي رود، و آن فقرات راجع به حضرت سيدالشهدا حسين بن علي (ع) است. مانند:

«أينَ الحَسَن؟ أينَ الحُسَين؟ أَينَ اَبناءُ الحُسَين»

حسن (ع) کجاست؟ حسين (ع) چه شد؟ فرزندان حسين کجايند و چه شدند.

در حقيقت، شکايت فقدان و از دست دادن امام حسن (ع) و شهادت حضرت امام حسين (ع) و فقدان فرزندان حسين (ع) و فرزندان برومند آن بزرگوار را به ساحت قدس حضرت ولي عصر امام زمان ارواحنا له الفداء مي بريم و بدين ترتيب، گويا آن امام والامقام را به حرکت و قيام فرا مي خوانيم و به پيشگاه مبارکش عرض مي کنيم که ما عزيزترين عزيزان را از دست داديم و جنايتکاران، بزرگترين سرمايه هاي گرانقدر و آسماني اسلام را از او گرفتند. اکنون چه مي شود که ظهور کني و به اين درد بزرگ رسيدگي فرمائي و آن را درمان نمايي.

فراز ديگري از اين دعاي شريف که از حساسيت فوق العاده اي برخوردار است اين جمله ي مبارکه است:

«أَينَ الطّالِبُ بِذُحُولِ الاَنبياء وَ اَبناءِ الاَنبياء؟ أينَ الطّالِبُ بِدَمِ المَقتُولِ بِکَربَلا؟»

کجاست آن امام بزرگواري که از ظلم و ستم امت بر پيغمبران و اولاد پيغمبران دادخواهي مي کند؟ کجاست آنکه ازخون جدش که در کربلا شهيد شد، انتقام خواهد گرفت.

ندبه کنندگان بر حضرت مهدي موعود (ع) امام و پيشواي خود را مي خوانند که بيايد و انتقام خون شهيد کربلا را بستاند و قاتلان را به کيفر عمل شنيع خود برساند.

در دعاي ندبه از ميان همه امامان، نام امام حسين (ع) و ابناء آن بزرگوار آمده است و اين خود نکته اي است که پيوند اصيل و بي نظير ميان حضرت حسين بن علي (ع) و حجت بن الحسن (ع) را بازگو مي کند که ذکر يک شهيد در ميان شهداي بسيار از آل علي و بني الحسن و بني عقي و آل جعفر و ديگران، دالّ بر خصوصيت و امتياز اوست و حکايت از رابطه خاص ميان اين دو بزرگوار و دو امام معصوم- حسين و مهدي عليهماالسلام- مي کند.

 


منبع : سایت عاشورا
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیوند قیام عاشورا و قیام مهدی(ع)
دعاهایی که به توصیه امام باید بخوانیم
امام مهدی (عج) در قرآن
امام مهدي (عج)، از نگاه امام حسين (ع)
منتقم آل محمد (صلي الله عليه وآله وسلم)
معرفي حضرت مهدي(عج) در معراج
امام‌ زمان‌ (عج‌) از زبان‌ امام‌ حسین‌ ( علیه ...
منتقم خون سيد الشهدا(عليه السلام) کيست؟
بشارت ظهور از زبان امام حسين(ع)
جایگاه عناصر مكتبی در دو نهضت عاشورا و ...

بیشترین بازدید این مجموعه

امام مهدی (عج) در قرآن
دعاهایی که به توصیه امام باید بخوانیم
پیوند قیام عاشورا و قیام مهدی(ع)

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^