فارسی
شنبه 29 خرداد 1400 - السبت 8 ذي القعدة 1442
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
270
0
نفر 0
0% این مطلب را پسندیده اند

عبادت خوفي و طمعي

 

عبادت‌هاي همة ما هم بر همين دو پايه است. براي اين‌که اخلاص پيامبر اکرم را درک کنيم، به توضیحاتی نیاز است. پروردگار مهربان عالم صداي خود را به موسي رساند و فرمود:

(وَ كَلَّمَ اللَّهُ مُوسى تَكْليماً)

پروردگار عالم مستقيم با موسي حرف زد. حالا فرض کنيد خداوند متعال صداي خود را به تمام عبادت‌کنندگان عالم برساند. همه هم يقين داشته باشند که صداي حق است. پروردگار عالم بفرمايد: من اراده‌ام بر اين تعلق گرفته که براي ابد، بهشت و جهنم را از ميان بردارم؛ حالا مرا عبادت کنيد! چه کسي براي عبادت کردن مي‌ماند؟ اغلب، عبادت مردم به زلف بهشت و جهنم گره خورده است؛ آنان يا به طمع بهشت يا براي پرهیز از دوزخ به طرف عبادت مي‌روند. اما اگر پروردگار به پيامبرش مي‌گفت که جهنم و بهشتي وجود ندارد، اندكي در عبادت پيامبر اثر نمي‌گذاشت؛ چون پيامبر هيچ عبادتي را به طمع بهشت و خوف از جهنم انجام نمي‌داد. اين خلوص است.

 

آيا مي‌توانيد دو رکعت نماز با شرايط آزاد بدون بهشت و جهنم بخوانيد؟ ما هيچ سخني در اين باره نمي‌گوييم، ولي گاهي به پروردگار نشان دهيم كه اين عبادت را فقط به عشق خدايي و رزاقيت تو و به عشق رحمانيت و رحيميت تو انجام مي‌دهيم. همة انبيا و ائمه طاهرين: همين گونه بودند.


منبع : پایگاه عرفان
270
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

مرگ و عالم آخرت
آثار و راه‌های کسب معرفت
منابع کسب معرفت حق
اهمیت معرفت و شناخت الهی
شناخت نعمت‌های الهی
یاد خدا، کلید رستگاری
هدف خلقت از زبان امام على عليه السلام‏
نشانه‌های بندگان وارسته و اهل استقامت
تجلی نور ربوبیت بر همۀ هستی
مصادیقی از اهل استقامت در آیات الهی

بیشترین بازدید این مجموعه

حكايت نماز جوان

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز

گزارش خطا