فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 0
تاریخ انتشار : 20 شهريور 1392 ساعت 00:06 صبح

نصب کتیبه 300 ساله ایرانی بر ورودی ایوان طلای امیرالمومنین(ع) + تصاویر

در جدیدترین زیبا سازی های انجام شده در حرم امیرالمومنین علی علیه السلام،کتیبه 300 ساله ایرانی که شعر زیبای "زائرین درگهت را بر در خلــد برین ؛ می‌دهند آواز طـبتم فادخلوهــــــا خالدین" بر آن حکاکی شده، دهم شهریور امسال بر گوشه سمت چپ ورودی ایوان طلای مولی الموحدین نصب شد. 

 

 

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ نجف، دهها قرن است که نه تنها برای شیعیان و محبان اهل بیت(ع) که برای آزادی خواهان و عدالت طلبان جهان شهری مقدس محسوب شده است که همگان را به یاد بزرگمردی می اندازد که ابوالعجایب، اسد الله الغالب، علی بن ابی طالبش می خوانند.

امیرالمومنین علی علیه السلام بزرگ شخصیت تاریخی است که پس از پیامبر(ص)، سنگینی بار هدایت مردم را بر دوش کشید و چه بسیار مردمانی که با نگاه جاذب این امام  همام هدایت شدند و چه بسیار  افرادی که تحمل عدالتش را نداشتند و راه عناد را پیش گرفتند.

به گفته آنها که به حرمش مشرف شدند، زبان توصیف ،ناتوان از وصفش می شود و تنها از عظمت و شکوه این بارگاه ملکوتی می‌توان این بیت را زمزمه کرد که: "ایوان نجف عجب صفایی دارد ؛ "حیدر بنگر چه بارگاهی دارد"..

اما از ناصر الدین شاه گرفته تا خادمان کنونی آستان مطهر مولایمان علی علیه السلام، هرکس به هر طریقی برای مصفا کردن این بارگاه کاری انجام داده و نام خود را در فهرست خادمانش ثبت کرده است.

در جدیدترین زیبا سازی های انجام شده در حرم امیرالمومنین علیه السلام، کتیبه 300 ساله ایرانی که شعر زیبای "زائرین درگهت را بر در خلــد برین ؛ می‌دهند آواز طـبتم فادخلوهــــــا خالدین" بر آن حکاکی شده است بر گوشه سمت چپ ورودی ایوان طلای مولی الموحدین نصب شد.

البته این شعر زیبا بیت دیگری به دنبال دارد که "تا نجـــف را دین دولـت شد مقام ؛ خاک آن دارد شـرف از زمـــزم بیت‌الحرام".

نصب این شعر به زبان فارسی، مایه افتخار هر ایرانی است که بر خود ببالد و سعی بر این داشته باشد گام هایی فراتر برای اثبات نوکری به محضر مبارک حضرتش بر دارد.

به گفته شاهدان عینی این کتیبه حدود 300 سال قدمت دارد که روز یکشنبه 10 شهریور ماه بر ورودی ایوان طلای حرم باصفای مولایمان امیرالمومنین علی(ع) آرام گرفت.

این کتیبه تاریخی پس از تلاش  فراوان خادمان و ترمیم، آماده نصب گردید.

نقل است که خالق شعر منقوش روی این کتیبه، مرحوم «حاج عباس افجه‌اي» فرزند «سيف‌الاشراف» است که پس از فوت پدرش، این شعر را بر سنگ قبر وی نیز حکاکی می کند.

حجت‌الاسلام سيدابوالحسن سيف‌الاشراف افجه‌اي، به همراه چند تن از زائران كربلاي معلي، در سال 1307 در حرم مطهر امام حسين(ع) تصميم به راه‌اندازي هيأتي مي‌گيرند كه بعدها نام آن هيأت "زائرين كربلا" شد.


منبع : خبر گزاری اهلبیت (ابنا)
1
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

آشنایی با مركز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
ممنوعیت استفاده از لفظ جلاله "الله" در مطبوعات ...
تمسخر حجاب در دانشگاه عربستان
ارتباط با امام زمان(ع) و ارواح مؤمنین
با شرکت ایران؛ نمايشگاه مسلمانان اروپا در فرانسه ...
پخش ویژه برنامه ولادت امام حسن عسگری(ع) از رادیو ...
استاد انصاریان:قیام عاشورا مصداق عینی امر به ...
افتتاح بزرگ‌ترین مجتمع رفاهی زائران اربعین در ...
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛ توصیه استاد ...
استاد انصاریان: فاصلۀ بین ما از رحم مادر تا قبر یک ...

 
نظرات کاربر

حجت معماری
شاعر این دو بیت بسیار زیبا، ملّا حسن کاشی علیه الرّحمه عالم و شاعر و عارف معاصر علّامه حلّی و سلطان محمّد خدابنده ایلخانی می باشد. و قسمتی از هفت بند معروف ایشان است که شأنی والا در ادب فارسی دارد و مطلع آن این بیت است: السلام ای سایه ات خورشید ربّ العالمین/ آسمانِ عزّ و تمکین، آفتاب داد و دین مطلع بند هفتم این ترجیع بند بیت زیر: تا نجف شد آفتاب دین و دولت را مقام/ خاک او دارد شرف بر زمزم بیت الحرام و مقطع آن این بیت است: زایران حضرتت را بر در خُلد برین/می دهند آواز طِبْتُمْ فَادْخُلوها خالِدین
پاسخ
0     0
18 تير 1394 ساعت 6:33 بعد از ظهر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^