فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

ام سليم بانوى دانش و اخلاق و مجاهدت‏

گروهى از مورخان و رجالنويسان بزرگ از علماى شيعه و اهل تسنن اين بانوى با فضيلت و دانشمند و مجاهد را از راويان حديث از رسول خدا (ص) نوشته اند و او را مورد تمجيد و تكريم قرار داده اند.

شيخ طوسى در رجال خود، علامه مامقانى در تنقيح المال و ملاعلى عليارى در بهجة الآمال و علامه اردبيلى در جامع الرواة و ابن اثير در اسد الغابة و ابن حجر عسقلانى در الاصابة او را از ياران و اصحاب ممتاز رسول خدا و راوى حديث از آن بزرگوار شمرده اند و عبدالله بن عباس را يكى از شاگردان او به حساب آورده اند، مرحوم امين در كتاب اعيان الشيعه مى نويسد:

«و روت ام سليم عن النبى احاديث و كانت من عقلاء النساء:»

ام سليم از پيامبر احاديثى روايت كرده و از زنان خردمند بوده است.

او در مرتبه اى از فضل و تقوا بود كه گاهى پيامبر به منظور تفقد و احوال پرسى به خانه او مى رفت، و او براى حضرت غذا فراهم مى كرد و آن حضرت مى فرمود: من نسبت به اين زن بايد لطف و مهربانى داشته باشم زيرا علاوه بر موقعيت علمى اش، برادر و پدرش با من در جهاد شركت كرده و به شهادت رسيده اند.

همسر او ابوطلحه زيد بن سهل انصارى است كه در همه جنگ ها مانند بدر، احد، خندق، خيبر و حنين شركت داشته و از مجاهدان و شجاعان زمان پيامبر بود، او زمانى كه به خواستگارى ام سليم آمد و آن موقع كافر و بت پرست بود و از ثروت و شهرت برخوردارى داشت، ام سليم در پاسخ او گفت: من با اين شرط با تو ازدواج مى كنم كه اسلام اختيار كنى و مهريه و صداق من هم همان اسلام آوردن توست و از تو درهم و دينارى نمى خواهم، و ابوطلحه پذيرفت و اين ازدواج با مهريه ى مسلمان شدن كافر تحقق يافت!

ام سليم بانوى شجاع و دلاورى بود، در جنگ هاى اسلام با كفر در ركاب پيامبر شركت مى كرد، در جنگ احد به تشنگان آب مى داد و مجروحين جنگى را مداوا مى كرد، در جنگ حنين در حالى كه فرزندى در رحم داشت شركت نمود، و خنجرى در دست گرفته مى گفت: اين اسلحه را به دست گرفته ام تا اگر كسى از مشركين نزديك من بيايد شكم او را پاره كنم و نهايتاً رفتار او در اين جنگ به گونه اى بود كه مورد تحسين پيامبر قرار گرفت.

فرزند نوجوانش ابو عمير كه به شدت مورد علاقه او و شوهرش ابوطلحه بود بيمار شد، و زمانى كه ابوطلحه در خانه نبود بر اثر سختى مرض از دنيا رفت، هنگام شب كه ابوطلحه به خانه آمد و خواست كنار بستر نوجوانش به احوال پرسى برود ام سليم گفت: او آرميده و در حال استراحت است، و سپس براى شوهر خسته از كار برگشته سفره غذا پهن كرد، و پس از صرف شام با شوهرش به بستر رفتند در ضمن گفتگو به شوهرش گفت: اگر كسى به يكى از همسايگان خود امانتى بدهد و پس از مدتى امانت خود را پس بگيرد آيا كسى كه امانت را گرفته بود از اين كه همسايه امانت را پس گرفته است ناراحت شود و سر و صدا و گريه سر دهد صحيح است؟!

ابوطلحه گفت: نه اين كار صحيحى نيست و پس دادن امانت آه و ناله ندارد.

ام سليم در اين موقعيت گفت: حال كه چنين است توجه داشته باش كه خداوند فرزندى به عنوان امانت به ما داده بود و اكنون او را پس گرفته و فرزند نوجوان ما از دنيا رفته، و حال بايد حوصله و صبر پيشهسازى و مرگ فرزند را به حساب خدا گذارده با صبر و تسليم او را به خاك بسپارى.

سپس ابوطلحه آمد و داستان صبر و تدبير همسر بزرگوارش را براى رسول خدا توضيح داد، آن حضرت به درايت و مقاومت ام سليم آفرين گفت و درباره اش دعاى خير كرد و گفت: پروردگارا شب اين زن و مرد را مبارك گردان.

ام سليم همان شب باردار گرديده بود و پس از به دنيا آمدن او را در پارچه اى پيچيد و براى كام برداشتن و نامگذارى به حضور رسول خدا آورد، آن حضرت در حق نوزادى كه عبدالله ناميده شد دعاى خير كرد.

در اثر دعاى آن حضرت، عبدالله انسان موفق و با منفعتى شد، تا آنجا كه ده فرزند از او به وجود آمدند فرزندانى كه همه قارى قرآن و حاملان علم و دانش شدند.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

انسان با ایمان ثروتمند
تحلیلی پیرامون عارف و عرفان
وادار كردن مردم به حرام نمودن حلال و حلال كردن ...
سعد بن معاذ و گرفتارى در برزخ‏
ریسمان ولایت علی بن ابی طالب(ع)
در راه خدا باش!
هبوط
نسل آدم و حوا
در ستايش حق تعالى و معناى الحمدللّه
توبهٔ واقعی

بیشترین بازدید این مجموعه

تحلیلی پیرامون عارف و عرفان
مؤمن تسليم خواسته ى خداست
وادار كردن مردم به حرام نمودن حلال و حلال كردن ...
همنشينان پاك وناپاک
مؤمن نسبت به دستورات پروردگار اهل چون و چرا نمی ...
ریسمان ولایت علی بن ابی طالب(ع)
مال حرام و کار خیر
انسان با ایمان ثروتمند
انسان های متواضع
در راه خدا باش!

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^