فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

چرا قرآن مرد را بر زن برتری داده است؟

در اسلام هیچ یک از زنان و مردان و قبایل و طوایف و نژادها بر دیگران برتری ندارند، مگر به پرهیزکاری و تقوای الهی. "یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی... ان اکرمکم عند الله اتقیکم؛ ای مردم، ما شما را از مرد و زنی آفریدیم، و شما را ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایی متقابل حاصل کنید. در حقیقت ارجمندترین شما نزدخدا پرهیزکارترین شما است".یعنی در کمالات انسانی و کسب فضایل مانند کسب دانش و معرفت و ارزش و شخصیت انسانی و رسیدن به مراتب کمال انسانی و... می باشد، با هم برابر بوده و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد.اما معنای سخن چنین نیست که همه انسان ها در همه شرایط و وظایف و مسیولیت ها برابر باشند. این را هیچ خردمندی نمی پذیرد.
جامعه بشری یک نظام اندام واره و ارگانیکی است، که هر یک از اعضا و جوارح مسولیتی دارد که دیگری آن را ندارد، مانند این که: مغز وظیفه اش مدیریت و صدور فرمان است. قلب مسیولیتش پمپاژ خون و رساندن اکسیژن به تمامی سلول های بدن است. چشم وظیفه دارد از امور مادی عکس برداری کند و آن را به شبکه عصب بسپارد و تارهای عصبی آن را به مغز منتقل کند. همین طور هر یک از اعضا و اندام وظیفه ای دارد که با وظایف دیگر اندام ها متفاوت است. در اجتماع بشری نیز وضع بدین منوال است، بلکه در کل جهان طبیعت چنین است.
جهان چون چشم و خط و خال و ابروست
که هر چیزش به جای خویش نیکوست

برای استمرار حیات اجتماعی می بایست یکی طبیب باشد و دیگری نانوا و سومی کشاورز. انسان ها متفاوت آفریده شده اند تا مسیولیت ها و وظایف بین مردم تقسیم شود. امام علی(ع) فرمود: "لا یزال الناس بخیر ما تفاوتوا فاذا استووا هلکوا؛ مردم تا وقتی که از تفاوت ها بهره مندند، مشمول خیر و رحمت الهی قرار می گیرند. اگر تفاوت نباشد، هلاک می گردند."بنابراین با وجود تفاوت های موجود در افراد اجتماع، یکی مسیولیت مدیریت اجتماع را برعهده می گیرد، یکی کشاورز می شود و.... اجتماع چون می بایست نظم داشته باشد و از هرج و مرج جلوگیری شود، مدیر لازم دارد.خانواده کوچک ترین هسته جامعه بشری است. در این اجتماع کوچک نیز می بایست وظایف و مسیولیت ها
تقسیم و مشخص شود. یکی مدیریت و مسیولیت اداره آن را می بایست در دست بگیرد.در دنیای امروز این سخن پذیرفته شده است که اگر هیاتی (حتی هیات دو نفره) مامور انجام کاری شود، حتماً باید یکی از آن دو رییس و مدیر و دیگری معاون یا عضو باشد وگرنه هرج و مرج پیدا می شود، یعنی باید در هر تشکل و اجتماعی اگر چه محدود، یکی از آنها مدیریت کند. حال در خانواده مدیر مرد باشد یا زن؟ باید مسیولیت ها منطبق با نظام تکوینی و سازگار با آفرینش زن و مرد باشد. اسلام می گوید این مسیولیت منطبق با آفرینش مرد است و مدیر خانه مرد و زن معاون او باشد. (الرجال قوامون علی النساء...)اشتباه نشود و از این سخن استبداد و ظلم مردان بر زنان برداشت نگردد، بلکه مراد این است که این اجتماع کوچک با داشتن یک نفر به عنوان مدیر و مسیول، کارهایش به خوبی بچرخد و همه از آن نفع ببرند.ممکن است بپرسید چرا این مسیولیت را اسلام برعهده زن قرار نداده است. در پاسخ می گوییم: همان گونه که در بالا اشاره شد، این مسیولیت همگام با خلقت و فطرت زن و مرد است.
توضیح: زن و مرد اگر چه در انسانیت تفاوتی ندارند، ولی از نظر امور جسمانی (اعضا و جوارح)، احساسات و عواطف و تمایلات و اخلاق و فعالیت های مغزی تفاوت هایی دارند.
از نظر توان بازو و رشد عضلات، توان زن به پای مردان نمی رسد. در این تردیدی نیست که به تناسب تفاوت در آفرینش این دو، معمولاً کارهایی را که نیازمند به نیروی بازو و قدرت بدنی باشد، مردان انجام می دهند. و کارهای سبک و پرظرافت را زنان.از نظر احساسات، عواطف و تمایلات بنا به گفته روانشناسان، "محبت"، "رفتار انفعالی"، "رفتار عاطفی" و "حمایت کننده" از ویژگی ها و رفتار زنانه، در مقابل، "پرخاشگری"، "استقلال"، "رقابت" "سلطه" و "حاکمیت" از ویژگی ها و رفتار و مردانه است.به مقتضای تفاوت در آفرینش و تکوین، تشریع و مسیولیت های اجتماعی مختلف می شود. زن با تکیه به شوهرش و رفتار انفعالی در برابر شوهر (اطاعت از وی) به آرامش می رسد. اما مرد می خواهد با استقلال و حاکمیت و اتکای همسر به او، به آرامش برسد. این سخن همان "الرجال قوامون علی النساء" است، یعنی مرد باید مسیول خانواده باشد. به تناسب همین مسیولیت اسلام می گوید: مرد وظیفه دارد هزینه خانواده را تامین کند.قرار دادن مسیولیت تامین مخارج خانواده بر دوش مردان امری طبیعی است و از این که به نفع زنان است و باری بر دوش مردان وضع شده است، کسی اعتراض نمی کند، چون این حکم به مقتضای طبیعت است و در آفرینش ریشه دارد. نیز قراردادن وظیفه سنگین و طاقت فرسای جهاد و خدمت سربازی، بر دوش مردان امری طبیعی است و از این که این قانون به نفع زنان است و آنان را از این کار طاقت فرسا معاف داشته است، اعتراضی نیست.
قرآن در آیه 34 سوره نساء بعد از بیان مسیولیت مردان در خانواده به دو نیروی مذکور (توانایی بدنی و نفقه) اشاره کرده است. اگر یکی از احکام اسلامی مورد پسند ما نشد، می بایست آن را در کنار دیگر مسایل اسلامی قرار داد و با توجه به همه جوانب داوری نمود. در امور خانوادگی، مسیولیت های زنان و مردان را می بایست کنار هم قرار داد و قضاوت نمود. همان گونه که اسلام تکالیفی برعهده مردان قرار می دهد که برعهده زنان قرار نمی دهد، مانند نفقه، مهریه، دیه عاقله، جهاد و سربازی و... تکالیفی هم برعهده زنان قرار می دهد که برعهده مردان نیست.  این دو قسم را در مجموع باید سنجید و قضاوت نمود.

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

چرا پیامبران در منطقه خاورمیانه بوده اند؟
مدت چند سال است كه هر چه دعا ميكنم به اجابت ...
 عالم زر چیست؟
افضل اعمال انتظار فرج هست یعنی چه ؟
از چه راههایی می توان صفات خداوند را شناخت؟
چگونه همیشه یاد خدا باشیم؟
مباهله به چه معناست؟ آیا در زمان حاضر نیز می‌شود ...
آداب چيست و تفاوت آن با اخلاق كدام است ؟
چه عواملی موجب غفلت انسان می شود؟ و راه درمان ...
علّت نامیده شدن هر یک از اهل بیت علیهم‌السلام به ...

بیشترین بازدید این مجموعه

مباهله به چه معناست؟ آیا در زمان حاضر نیز می‌شود ...
فرق هوای نفس با وسوسه شیطان چیست؟
رضايت و خشنودي خدا در چیست و چگونه خداوند از ...
چگونه همیشه یاد خدا باشیم؟
چرا سوره «الرحمن» را عروس قرآن می‌گویند؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
اینکه گفته می‌شود «بچه ای که متولد می شود تا هفت ...
علّت نامیده شدن هر یک از اهل بیت علیهم‌السلام به ...
چگونه در حالت خواب، بدن حیات دارد ولی روح در بدن ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^