فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مرگ و عالم آخرت - جلسه نوزدهم (1) - (متن کامل + عناوین)

 

 

تعاون و آبادى آخرت  

انجام كارهاى خير و عام المنفعه

 

تهران، مسجد حضرت امير رمضان 1383

الحمدلله رب العالمين و صلّى الله على جميع الانبياء والمرسلين و صلّ على محمد و آله الطاهرين.

 

 به مناسبت ارتباط شب نوزدهم ماه مبارك رمضان با وجود مبارك اميرالمؤمنين عليه السلام بحث را بر محور سخنرانى بسيار مهمى از ايشان قرار داديم . دانستيم امام عليه السلام درباره قرآن دو مطلب را مطرح فرمودند و به مردم درباره آن ، دو سفارش داشتند .

 اما دو مطلبى كه درباره خود قرآن مطرح كردند اين بود كه اى مردم ! خدا كتابى را به سوى شما فرستاده است كه در اين كتاب ، هر خيرى را بيان كرده است ؛ خير عقلى ، عملى ، دنيايى ، آخرتى و اجتماعى .

 در باب خير اجتماعى مى فرمايد : همه شما دست به دست هم داده ، در هر چه كار نيكى كه بر اساس تقوا است ، به هم كمك كنيد :

 

 » وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى «(451)

 

 اگر همگان در كار خير شركت كنيد ، هيچ كار خيرى زمين نمى ماند ؛ چون كارهاى خير هم نيروى مالى مى خواهد ، هم نيروى فكرى و هم نيروى بدنى .

 

 لزوم يارى رسانى در كارهاى خيريه

 بعضى كارها هزينه سنگينى مى خواهد كه كار انفرادى نيست . البته در كشور ما هستند كسانى كه دور هم جمع مى شوند و با كمك يكديگر درمانگاه ، مدرسه ، خوابگاه ، بيمارستان و مراكز فرهنگى مى سازند ، اما باز هم مى بينيد كه اعلام مى شود : ما در اين زمينه ها زياد كمبود داريم . چرا ؟ چون به اين آيه قرآن عمل نمى شود ؛ يعنى همگان در اين اعمال شركت نمى كنند .

 آنهايى كه تنگ نظر و بخيل هستند ، حسودند و دل بيمارى دارند ، در كار خير شركت نمى كنند . خيلى ها گرفتار اين بيمارى ها هستند . اين كه انسان در مقابل تمام جريانات تلخ و شيرينى كه بر مردم يا بر خانواده خودش عارض مى شود ، بى تفاوت باشد . بگويد : گرفتارى و بيمارى مردم به من چه ؟ به من چه كه همسايه ام مريض است و پول عمل ندارد ؟ يا برادر دينى من قسط خانه اش عقب افتاده ؟ به من چه كه فلان جا زلزله آمده است ، يا بچه ها مدرسه ندارند ؟ اين بيمارى از بدترين نوع بيمارى ها است كه دادگاه آن در روز قيامت خيلى سنگين است .

 

 مبارزه با فرهنگ غلط اباحى گرى

 دو واجب بسيار مهم ؛ امر به معروف و نهى از منكر را كنار گذاشته ايم كه بعضى از مردم نسبت به معالجه شدن بيمارى ها بى تفاوت هستند .(452) در اثر همين بيمارى بود كه جملات زشت و بى معنايى در مردم ما ساخته شد ، يكى اين جمله است : »موسى به دين خود ، عيسى به دين خود« يعنى به من و تو چه مربوط ؟ اگر نسل جديد فاسد شده ، مملكت دچار اين بلا شده ، به ما چه مربوط است ؟

 جمله زشت ديگر اين بود كه مى گويند : »مرا در قبر تو و تو را نيز در قبر من نمى گذارند« اين حالت بسيار زشتى است كه در خانواده ها مطرح است . شمايى كه در زبان و بيان هنرمند هستيد ، بياييد اين تلخى ها و بيمارى ها را از اجتماع برداريد . ما فرداى قيامت مسئوليت داريم .

 

 مقام انسان در گشايش كليدها

 اميرالمومنين عليه السلام جمله اى دارند كه خيلى جالب است . فكر نمى كنم در هيچ فرهنگى اين جمله باشد . حتى آنها در عرض »نهج البلاغه« نيز كتابى ندارند ، يا هم عرض صحيفه سجاديه . به فرهنگهاى يهودى ، مسيحى ، هندى ، برهمن ، اهل تسنن و زرتشت ، به همه اين ها سر زدم ، حداقل براى خودم ثابت شده است كه كامل ترين ، جامع ترين و بهترين فرهنگ ، فرهنگ اهل بيت عليهم السلام است .

 من براى حرفهاى اميرالمؤمنين عليه السلام تنها مى توانم بگويم : كلام حضرت مادون كلام خالق و ما فوق كلام مخلوق است . اميرالمؤمنين عليه السلام درباره انسان مى فرمايد :

 

 » و صار من مفاتيح ابواب الهدى «(453)

 

 خدا سازمان خلقت انسان را به گونه اى قرار داده است كه مى تواند كليد گشايش خيلى از قفل ها باشد . يك كليد نه ، كليدها .

 

 تفاوت پيدا كردن انسان با حيوان

 انسانى كه مى تواند با پول ، لبخند ، نوشتن و قلم خود مشكل ديگران را حل كند ، ولى در برابر آن بى تفاوت است ، از حيوان بدتر است ؛ چون گاو چند ميليون سال است كه مشكل كشاورزى مردم را حل كرده است و هنوز نيز حل مى كند .

 علاوه بر اين ، گاو با شير خود مشكل كلسيم بدن و روغن كارى مفاصل را حل مى كند . با شيرى كه توليد مى كند، كره ، پنير ، خامه ، سرشير و انواع لبنيات توليد مى شود . شخص بى تفاوت از گاو پست تر است .

 در سوره نحل مى فرمايد : ما الاغ را آفريده ايم كه برآن سوار شويد تا شما را از مقصدى به مقصدى ببرد ،(454) هم چنين بارها را ببرد . هنوز در دنيا كاربرد دارد ؛ چون در خيلى از مسيرها هنوز يا صرف نمى كند كه ماشين ببرند ، يا نمى توانند ببرند .

 خيال نكنيد هر چه تمدن جلوتر برود ، بايد حيوانات از زندگى بشر فاصله بگيرند ، نه ، نياز به حيوانات در زندگى انسان هميشگى است .

 ولى آيا بى تفاوتها از الاغ پست تر نيستند ؟ چرا . اگر مى بينيد خدا در قرآن مى فرمايد :

 

 » أُوْلَئِكَ كَالأَْنْعَمِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ «(455)

 

 به اين خاطر است كه گاو و گوسفند بيمارى بى تفاوتى ندارند . مثلاً اگر مرغ دچار بيمارى بى تفاوتى شود و بگويد : به ما چه كه براى بشر تخم كنيم ؟ رشته مهمى از مواد غذايى انسانها قطع مى شود .

 

 رشد عقلى دادن به خود

 اما خدا نمى تواند ببيند كه اين ها دچار بى تفاوتى شوند . اين آيه را براى خير اجتماعى مثال زدم كه بدانيد چرا اميرالمؤمنين عليه السلام مى فرمايد :

 

 » انزل كتاباً هادياً بيّن فيه الخير «(456)

 

 يعنى خدا هر خيرى را در قرآن براى شما بيان كرده است .

 مثلاً رشد عقل بهترين خير است . خدا براى رشد عقل در قرآن چند آيه دارد ؟ حدود هزار آيه براى تقويت عقل دارد كه اگر مردم به اين آيات توجه كنند ، عقل پخته پيدا مى كنند . عقلى كه سفره حكمت و خير نفسى مى شود . درباره خير نفسى يا اخلاقى چقدر آيه داريم ؟

 

 » خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَهِلِينَ «(457)

 

 يعنى گذشت را در زندگى خود اصل قرار دهيد .

 

 

پی نوشت ها:

 

451) مائده (2 : (5؛ »و يكديگر را بر انجام كارهاى خير و پرهيزكارى يارى نماييد.«

452) وسائل الشيعه: 123/16، باب 1، حديث 21144؛ »مُحَمَّدبْنُ الْحَسَنِ الطُّوسِيُّ قَالَ رُوِيَ عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وآله أَنَّهُ قَالَ لَا تَزَالُ أُمَّتِي بِخَيْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى فَإِذَا لَمْ يَفْعَلُوا ذَلِكَ نُزِعَتْ مِنْهُمُ الْبَرَكَاتُ وَ سُلِّطَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ نَاصِرٌ فِي الْأَرْضِ وَ لَا فِي السَّمَاءِ.«

453) نهج البلاغه: خطبه 86؛ ». . . فَخَرَجَ مِنْ صِفَةِ الْعَمَى وَ مُشَارَكَةِ أَهْلِ الْهَوَى وَ صَارَ مِنْ مَفَاتِيحِ أَبْوَابِ الْهُدَى وَ مَغَالِيق ِأَبْوَابِ الرَّدَى قَد ْأَبْصَرَ طَرِيقَهُ وَ سَلَكَ سَبِيلَهُ وَ عَرَفَ مَنَارَهُ وَ قَطَعَ غِمَارَهُ وَ اسْتَمْسَكَ مِنَ الْعُرَى بِأَوْثَقِهَا . . . .«

454) نحل (16 : (8؛ »وَ الْخَيْلَ وَ الْبِغالَ وَ الْحَميرَ لِتَرْكَبُوها وَ زينَةً وَ يَخْلُقُ ما لا تَعْلَمُونَ«

455) اعراف (179 : (7؛ »آنان مانند چهارپايانند بلكه گمراه ترند.«

456) نهج البلاغه: خطبه 166؛ »إِنَّ اللَّهَ تعالى أَنْزَلَ كِتَاباً هَادِياً بَيَّنَ فِيهِ الْخَيْرَ وَ الشَّرَّ فَخُذُوا نَهْجَ الْخَيْرِ تَهْتَدُوا وَ اصْدِفُوا عَنْ سَمْتِ الشَّرِّ تَقْصِدُوا.«

457) اعراف (199 : (7؛ »عفو و گذشت را پيشه كن ، و به كار پسنديده فرمان ده ، و از نادانان روى بگردان.«

 

 

ادامه دارد . . .

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

جایگاه حقیقی انسان در آیات و روایات
ارزش شیعه در کلام اهل‌بیت(علیهم‌السلام)
خاطره مردان مخلص خدا
مصاديق منعمين در قرآن
چند روايت عجيب در مورد پدر و مادر
امر و نهی واجب پروردگار بر مردم مؤمن
تاريكى‏اى كه متعلق به مادر بود
حل مشكل مردم، ارزشى بالاتر از ده عمره رجبيه
خلاصة مباحث ماه مبارک
استقامت مؤمن در برابر تحريكات‏

بیشترین بازدید این مجموعه

استقامت مؤمن در برابر تحريكات‏
رفع حجاب‏ها با ايمان و تقواى مستمر
تفاوت «ضرر» و «خسران»
ردّ ادعاى كهنگى دين اسلام‏
سِرِّ نديدن مرده خود در خواب‏
شب قدر
ماهيت انسان
خاطره مردان مخلص خدا
شکیبایی در برابر مشکلات - جلسه نوزدهم - (متن کامل + ...
امر و نهی واجب پروردگار بر مردم مؤمن

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^