فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

هشت رشته دانش در توحيد

در اين بخش لازم مى دانم به عناوين اين هشت رشته اشاره كنم، زيرا شرح هر كدام كتابى جداگانه لازم دارد، البته اگر كسى بخواهد اين هشت رشته را به طور مشروح بداند بايد پس از قرآن مجيد و نهج البلاغه و دعاى اول صحيفه سجاديه به كتاب هاى با ارزشى چون كافى، توحيد صدوق، بحارالانوار باب توحيد، علم اليقين فيض كاشانى جلد اول، و محجة البيضاء مراجعه كند.

1- وجود حق 2- توحيد او 3- تنزيه حضرتش از عيب و نقص 4- صفات علياى او 5- بخشى از نعوت او 6- اسماء حسنى 7- افعال و قضا و قدرش 8- بخشى از آثار رحمت و آيات عظمتش.

در رابطه با شناخت وجودش و برخى از صفات و افعالش براى نورانى شدن قلب خوانندگان عزيز به آياتى از قرآن مجيد و رواياتى از مكتب اهل بيت عليهم السلام اشاره مى كنم.

إِنَّ اللَّهَ فالِقُ الْحَبِّ وَ النَّوى يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ مُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ ذلِكُمُ اللَّهُ فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ:

يقيناً خدا شكافنده دانه و هسته در بستر طبيعت است، اوست كه زنده را از مرده بيرون مى آورد، و بيرون آورنده مرده از زنده است، اين است خدا، پس چگونه از حق كه از آفتاب روشن تر است منصرفتان مى كنند؟!

فالِقُ الْإِصْباحِ وَ جَعَلَ اللَّيْلَ سَكَناً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ حُسْباناً ذلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ:

خداوند شكافنده صبح از ميان پرده تاريك شب است و شب را براى آرامش قرار داد، و خورشيد و ماه را وسيله اى براى محاسبه و اندازه گيرى زمان مقرر فرمود، اين است اندازه گيرى تواناى شكست ناپذير دانا.

وَ هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِها فِي ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ قَدْ فَصَّلْنَا الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ.

وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ قَدْ فَصَّلْنَا الْآياتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ:

و اوست كه ستارگان را براى شما قرار داد تا به وسيله آنها در تاريكى هاى خشكى و دريا راه يابيد، مسلماً ما آيات و نشانه هاى خود را براى قومى كه دانايند بيان نموديم.

و اوست كه شما را از يك يك ذات آفريد، برخى از شما استقرار يافته در زمين و برخى به وديعت نهاده در اصلاب و رحم هايند، ما نشانه هاى خود را براى قومى كه مى فهمند بيان كرديم.

وَ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجْنا بِهِ نَباتَ كُلِّ شَيْ ءٍ فَأَخْرَجْنا مِنْهُ خَضِراً نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَراكِباً وَ مِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِها قِنْوانٌ دانِيَةٌ وَ جَنَّاتٍ مِنْ أَعْنابٍ وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُشْتَبِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ انْظُرُوا إِلى ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ يَنْعِهِ إِنَّ فِي ذلِكُمْ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ:

و اوست كه از آسمان آبى فرستاد و به وسيله آن گياهان گوناگون را از زمين رويانيديم، و از آن ساقه ها و شاخه هاى سبز در آوريم، و از آن دانه هاى متراكم را خارج مى كنيم، و باغ هائى از انگور و زيتون و انار شبيه به هم و بى شباهت به هم بيرون مى آوريم، به ميوه اش چون ميوه دهد و به كيفيت رسيدنش به ميوه كامل با تامل بنگريد، مسلما در اين امور براى اهل ايمان نشانه هائى بر توحيد، ربوبيت و قدرت خداست.

وَ هُوَ الَّذِي مَدَّ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ فِيها رَواسِيَ وَ أَنْهاراً وَ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ جَعَلَ فِيها زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهارَ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ:

و اوست كه زمين را گسترانيد و در آن كوه هائى استوار و نهرهائى پديد آورد، و در آن از همه محصولات و ميوه ها نوعى دوتائى [نر و ماده ] قرار داد، شب را به روز مى پوشاند [تا ادامه حيات براى همه نباتات و موجودات زنده ممكن باشد] يقيناً در اين امور براى مردمى كه مى انديشند نشانه هائى بر توحيد، ربوبيت، و قدرت خداست

وَ فِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجاوِراتٌ وَ جَنَّاتٌ مِنْ أَعْنابٍ وَ زَرْعٌ وَ نَخِيلٌ صِنْوانٌ وَ غَيْرُ صِنْوانٍ يُسْقى بِماءٍ واحِدٍ وَ نُفَضِّلُ بَعْضَها عَلى بَعْضٍ فِي الْأُكُلِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ:

در زمين قطعات مختلف و گوناگون، و باغ هائى از انگور و كشت زار و درختان خرمائى است كه بر يك ريشه و غير يك ريشه مى رويند، ما برخى از آنها را در ميوه و محصول با آن كه از يك آب سيراب مى شوند بر برخى ديگر برترى مى دهيم، بى ترديد در اين امور براى مردمى كه تعقل مى كنند نشانه هائى بر توحيد، ربوبيت و قدرت خداست.

نمونه اين آيات در قرآن مجيد زياد است، كه تعمق و تفكر در آنها انسان را وادار به اعتراف به اين حقيقت مى كند كه كارگردان و مدبر، و خالق و پرورش دهنده همه موجودات يكى است و در هيچ كارى از كارهايش شريك ندارد، و با دارا بودن قدرت بى نهايت نياز به شريك براى او نيست.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

ثمرات اعتقاد به قیامت
احسن الحديث
عظمت حق در كلام امام على عليه السلام‏
غریزه جنسی
ارزش محبت پروردگار در برابر پادشاهى عالم‏
اوج عشق به ديگران
خواسته‏ هاى شايسته انسان از خدا
قانون قضا در اسلام‏
روايات باب توكل‏
كينه و دشمنى نسبت به دنيا

بیشترین بازدید این مجموعه

توبه ى مردى بادیه نشین از کفر و بت پرستى
توبه برادران یوسف
اوج عشق به ديگران
ارزش محبت پروردگار در برابر پادشاهى عالم‏
شعاع رحمت و كرم خدا
اعمال برادر دينی
وجود انسان
طلب یاری از خداوند
ارزش مؤمن در کلام امام عسکری(ع)
برگ درختان سبز در نظر هوشیار ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^