فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مرگ و عالم آخرت - جلسه سيزدهم (3) - (متن کامل + عناوین)

 

 

 بهره گيرى بيداران از فرصت ها

 اين كار خيلى عظيمى است كه انسان خود را به عالم كبير تبديل كند و عالَم كبير را در مقابل خود ، عالم صغير كند . از همه چيز براى رشد و كمال خود استفاده كند و تمام لحظات و فرصت ها را غنيمت شمارد .

 آنان از همه چيز با نگاه ، گوش و فهم خود درس مى گيرند . وقتى اول ماه چشم آنان به هلال شب اول مى افتد ، به آن از روى عقل و تفكر نگاه مى كنند .

 

 مزرع سبز فلك ديدم وداس مه نو

يادم از كشته خويش آمد و هنگام درو(348)

 

 اما با چه ديدگاهى ؟ ديد بيدارى ؛ چون ماه شب اول كاملاً مانند داس كشاورز است . در دنيا چه چيز كاشته ام كه در روز قيامت اين كشته را درو كنم ؟

 

 از مكافات عمل غافل مشو

گندم از گندم برويد جو ز جو(349)

 محال است كه انسان در دنيا دروغ بكارد ، ولى در روز قيامت صدق درو كند . دشمنى بكارد ، محبت درو كند . آتش بكارد و در قيامت درخت بهشتى درو كند . آنچه كه اينجا مى كارد ، همان را در قيامت درو مى كند .(350)

 

 فرصت برنگشتنى جوانى

 ببينيد بيدار چقدر زيبا نگاه مى كند .

 

 خميده قد از آن گشتند پيران جهانديده

كه اندر خاك مى جويند دوران جوانى را(351)

 

 يعنى مواظب باش كه اين گوهر جوانى را گم و حرام نكنى . خيلى زود مى گذرد . روزى چشم باز مى كنى ، مى بينى تار مويى سياه به سر و صورتت نيست . ديگر قدرت به كمر ، زانو و بازو ندارى . دندان ها ريخته ، سمعك در گوش ، عينك روى چشم و صدا ضعيف شده است .

 آن گاه آه مى كشى كه جوانى ! كجايى ؟ رفت و ديگر برنمى گردد . آن وقتى كه بايد جوانى را به پرونده پاك و آباد قيامتى تبديل مى كردى ، نكردى ، حال مى گويى : كجايى ؟ آن ديگر صداى تو را نمى شنود .(352)

 

 ياد مرگ

 بيداران از فرصت ها به قدرى زيبا استفاده مى كنند كه گاهى از كنار جوى آبى مى رود ، مى بيند آب در جوى مى رود ، همانجا درباره روز قيامت و مرگ فكر مى كند ، مى گويد :

 

 بنشين بر لب جوى و گذر عمر ببين

كاين اشارت ز جهان گذران ما را بس(353)

 

 آب مى رود و ديگر برنمى گردد .

 

 جناده در كنار امام مجتبى عليه السلام

 يكى از آن چهره هايى بيدار كه فرصت را غنيمت مى دانست و براى رشد خود ، به دنبال همه حقايق بود ، شخصى است به نام »جنادة بن اميه «(354) كه لحظات آخر عمر حضرت امام مجتبى عليه السلام به ديدن ايشان مى آيد .

 به امام زهرى داده بودند كه از آن زهر ديگر خوب نشد . چند مرتبه امام را زهر داده بودند ، حضرت دوا مى خورد و شكم خود را روى قبر پيغمبر صلى الله عليه وآله مى گذاشت ، خدا او را شفا مى داد ، اما اين دفعه زهرى به حضرت داده بودند كه تمام درون ايشان را به هم ريخته بود و ايشان خونريزى داخلى شديدى داشتند .

 به امام عليه السلام عرض مى كنند : باز هم برويد شكم خود را به قبر پيغمبر صلى الله عليه وآله بماليد ، تا دوباره شفا بگيريد . اما حضرت فرمودند : مرگ دارو و علاج ندارد . حال در رختخواب افتاده ، رنگ پريده ، امعا و احشا از بين رفته و لحظات شهادت است ، جناده به كنار بستر آمده تا بيدارى خود را ثابت كند .

 جناده انسان بيدارى است . از كسانى نيست كه كنار بستر دست روى دست بگذارد ، گريه و ناله كند و بگويد : آقا جان ! مزاحم شما نمى شوم ، بد وقتى است ؛ چون مريض حوصله ندارد ، پس برخيزد و برود . اما بعداً گريه كرد ؛ چون آن وقت جاى گريه كردن و بر سر زدن نبود .

 

 بهره گيرى از هدايت امام معصوم

 كنار حضرت مجتبى عليه السلام نشست و با خود گفت : اين مخزن علم ، دانش و بصيرت چند ساعت ديگر از دنيا مى رود ، پس بايد همين چند ساعت را به كلاس درس تبديل كنم .

 به حضرت مجتبى عليه السلام عرض كرد :

 

 » عظنى يابن رسول الله ! «(355)

 مرا نصيحت و موعظه كن ، تا به بيدارى و شخصيت من اضافه شود .

 امام عليه السلام نيز به او نفرمودند : مگر نمى بينى كه تمام امعا و احشاى من به هم ريخته است و از درد بى طاقت شده ام ؟ در چند قدمى مرگ هستم و خانواده ام يتيم و بى سرپرست مى شوند ؟ اكنون چه وقت موعظه است ؟ احوالپرسى كن و برو ، بلكه امام عليه السلام خود را مكلف مى دانند كه تا نفس آخر مردم را هدايت كنند .

 وقتى به حضرت عليه السلام عرض كرد : » عظنى « حضرت هم با كمال ميل پذيرفته و به ايشان فرمودند :

 

 » قال نعم استعدّ لسفرك «

 

 اين مرگى كه مى بينى گريبان مرا كه پسر فاطمه عليها السلام و جگر گوشه اميرالمؤمنين عليه السلام و نوه پيغمبر صلى الله عليه وآله هستم گرفته است ، روزى نيز گريبان تو را مى گيرد . اين مرگ ، نابودى نيست ، بلكه سفر است . مانند زمانى كه از رحم مادر سفر كرديم و وارد دنيا شديم ، روزى نيز از اينجا سفر مى كنيم و وارد آخرت مى شويم ، پس خودت را براى اين سفر آماده كن . در اين سفر نمى شود با بار گناه سفر كرد . انسان همان اول سفر در دوزخ مى ماند .

 

 غنيمت شمردن فرصت قبل از مرگ

 اميرالمؤمنين عليه السلام به مردم مى فرمود :

 

 » تخفّفوا تلحقوا «(356)

 

 بار گناهان خود را بريزيد و خود را سبك كنيد و به درگذشتگان نيك خود ملحق شويد . با بار گناه ، حق الناس و معاصى كبيره وارد عالم بعد نشويد .

  » استعدّ للسفرك و حصّل زادك قبل حُلُول أجلك «

  جناده ! تا مرگ گلوى تو را نگرفته و قلب ، مغز و گوش تو را از كار نينداخته است ، فرصت توشه برداشتن دارى ؛ با عمل صالح ، اخلاق حسنه و خدمت به مردم ، توشه بردار .

 قبل از اين كه مرگ به تو برسد ؛ چون وقتى زمان مرگ رسيد ، تمام فرصت ها ديگر سوخته و تمام شده است . تا به حال سابقه نداشته است كه شخصى به ملك الموت گفته باشد : بگذار تا من به جوانى برگردم ، او نيز دلش سوخته باشد و بگويد : برگرد . وقتى ملك الموت مى آيد ، مهلت حرف زدن به هيچ كس را نمى دهد .

 

 حالات مردگان در اثر اعمال دنيوى

 شخصى به پيغمبر صلى الله عليه وآله عرض كرد : وقتى ميت را روى سنگ مرده شور خانه مى اندازند ، چشم بعضى از آنها بسته و بعضى ديگر باز است و در بعضى ها يك چشم ذره اى باز و چشم ديگر بسته است . علت اين امر چيست ؟

 حضرت صلى الله عليه وآله فرمودند : آن كسى كه چشمش باز است ، مهلت نداده اند تا آن را ببندد ، كسى كه چشمش بسته است ، مهلت نداده اند كه باز كند و آن كسى كه چشمش ذرّه اى باز است و چشم ديگرش بسته ، مهلت نداده اند تا وضع دو چشم خود را با هم يكسان كند .(357)

 همين كه ملك الموت بيايد ، شخص را مى برد . افرادى مانند جناده فرصت را غنيمت مى دانسته اند . امامان عليهم السلام حتى در لحظه شهادت نيز پاسخ مردم را با مهر ، محبت ، موعظه و نصيحت مى دادند .

 

والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

 

 

پی نوشت ها:

 

348) حافظ شيرازى.

349) مولوى )مثنوى(.

350) البرهان في تفسير القرآن 514/3 ]سورة الإسراء (13 : (17]، حديث 6286؛ »عن أبي جعفر عليه السلام في قوله: وَ كُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِي عُنُقِهِ، يقول: خيره و شره معه حيث كان، لا يستطيع فراقه، حتى يعطى كتابه يوم القيامة بما عمل.«

351) نظامى گنجوى.

352) وسائل الشيعه: 114/1، باب 27، حديث 285؛ »عَنْ أَبِي ذَرٍّ فِي وَصِيَّةِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وآله قَالَ يَا أَبَا ذَرٍّ اغْتَنِمْ خَمْساً قَبْلَ خَمْسٍ شَبَابَكَ قَبْلَ هَرَمِكَ وَ صِحَّتَكَ قَبْلَ سُقْمِكَ وَ غِنَاكَ قَبْلَ فَقْرِكَ وَ فَرَاغَكَ قَبْلَ شُغْلِكَ وَ حَيَاتَكَ قَبْلَ مَوْتِكَ يَا أَبَا ذَرٍّ إِيَّاكَ وَ التَّسْوِيفَ بِأَمَلِكَ فَإِنَّكَ بِيَوْمِكَ وَ لَسْتَ بِمَا بَعْدَهُ يَا أَبَا ذَرٍّ إِذَا أَصْبَحْتَ فَلَا تُحَدِّثْ نَفْسَكَ بِالْمَسَاءِ وَ إِذَا أَمْسَيْتَ فَلَا تُحَدِّثْ نَفْسَكَ بِالصَّبَاحِ وَ خُذْ مِنْ صِحَّتِكَ قَبْلَ سُقْمِك.«

 غرر الحكم: 159، في اغتنام الأعمار و المهل، حديث 3029؛ »بادر شبابك قبل هرمك و صحتك قبل سقمك.«

353) حافظ شيرازى.

354) جنادة بن ابى اميّه ازدى )م 80 ق(، در شمار اصحاب رسول اللّه صلى الله عليه وآله ياد شده، و تا دوران زمامدارى عبدالملك بن مروان زنده بود، وى پس از وفات پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله در بعضى از فتوحات شركت داشته، و ابتدا در مصر - پس از فتح آن - و سپس در شام سكونت گزيده است، در روايت معتبرى آمده كه وقتى امام حسن مجتبى عليه السلام مسموم شدند، جنادة به عيادت آن جناب رفت، و از امام تقاضاى موعظه كرد، آن حضرت در همان حال - كه گهگاهى خونابه از دهانش بيرون مى آمد - مواعظ بليغ و مؤثرى بيان فرمود. )دائرة المعارف تشيع: 459/5)

355) بحار الأنوار: 138/44، باب 22، حديث 6؛ كفايةالأثر: 226؛ »عَنْ جُنَادَةَ بْنِ أَبِي أُمَيَّةَ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عليه السلام فِي مَرَضِهِ الَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ وَ بَيْنَ يَدَيْهِ طَسْتٌ يُقْذَفُ عَلَيْهِ الدَّمُ وَ يَخْرُجُ كَبِدُهُ قِطْعَةً قِطْعَةً مِنَ السَّمِّ الَّذِي أَسْقَاهُ مُعَاوِيَةُ فَقُلْتُ يَا مَوْلَايَ مَا لَكَ لَا تُعَالِجُ نَفْسَكَ فَقَالَ يَا عَبْدَ اللَّهِ بِمَا ذَا أُعَالِجُ الْمَوْتَ قُلْتُ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَيَّ فَقَالَ وَ اللَّهِ لَقَدْ عَهِدَ إِلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله أَنَّ هَذَا الْأَمْرَ يَمْلِكُهُ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً مِنْ وُلْدِ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ مَا مِنَّا إِلَّا مَسْمُومٌ أَوْ مَقْتُولٌ ثُمَّ رُفِعَتِ الطَّسْتُ وَ بَكَى صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ عِظْنِي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ اسْتَعِدَّ لِسَفَرِكَ وَ حَصِّلْ زَادَكَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِكَ وَ اعْلَمْ أَنَّكَ تَطْلُبُ الدُّنْيَا وَ الْمَوْتُ يَطْلُبُكَ وَ لَا تَحْمِلْ هَمَّ يَوْمِكَ الَّذِي لَمْ يَأْتِ عَلَى يَوْمِكَ الَّذِي أَنْتَ فِيهِ وَ اعْلَمْ أَنَّكَ لَا تَكْسِبُ مِنَ الْمَالِ شَيْئاً فَوْقَ قُوتِكَ إِلَّا كُنْتَ فِيهِ خَازِناً لِغَيْرِكَ وَ اعْلَمْ أَنَّ فِي حَلَالِهَا حِسَابٌ وَ فِي حَرَامِهَا عِقَابٌ وَ فِي الشُّبُهَاتِ عِتَابٌ فَأَنْزِلِ الدُّنْيَا بِمَنْزِلَةِ الْمَيْتَةِ خُذْ مِنْهَا مَا يَكْفِيكَ فَإِنْ كَانَ ذَلِكَ حَلَالًا كُنْتَ قَدْ زَهِدْتَ فِيهَا وَ إِنْ كَانَ حَرَاماً لَمْ يَكُنْ فِيهِ وِزْرٌ فَأَخَذْتَ كَمَا أَخَذْتَ مِنَ الْمَيْتَةِ وَ إِنْ كَانَ الْعِتَابُ فَإِنَّ الْعِتَابَ يَسِيرٌ وَ اعْمَلْ لِدُنْيَاكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لآِخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَداً وَ إِذَا أَرَدْتَ عِزّاً بِلَا عَشِيرَةٍ وَ هَيْبَةً بِلَا سُلْطَانٍ فَاخْرُجْ مِنْ ذُلِّ مَعْصِيَةِ اللَّهِ إِلَى عِزِّ طَاعَةِ اللَّهِ U وَ إِذَا نَازَعَتْكَ إِلَى صُحْبَةِ الرِّجَالِ حَاجَةٌ فَاصْحَبْ مَنْ إِذَا صَحِبْتَهُ زَانَكَ وَ إِذَا خَدَمْتَهُ صَانَكَ وَ إِذَا أَرَدْتَ مِنْهُ مَعُونَةً أَعَانَكَ وَ إِنْ قُلْتَ صَدَّقَ قَوْلَكَ وَ إِنْ صُلْتَ شَدَّ صَوْلَكَ وَ إِنْ مَدَدْتَ يَدَكَ بِفَضْلٍ مَدَّهَا وَ إِنْ بَدَتْ عَنْكَ ثُلْمَةٌ سَدَّهَا وَ إِنْ رَأَى مِنْكَ حَسَنَةً عَدَّهَا وَ إِنْ سَأَلْتَهُ أَعْطَاكَ وَ إِنْ سَكَتَّ عَنْهُ ابْتَدَأَكَ وَ إِنْ نَزَلَتْ إِحْدَى الْمُلِمَّاتِ بِهِ سَاءَكَ مَنْ لَا تَأْتِيكَ مِنْهُ الْبَوَائِقُ وَ لَا يَخْتَلِفُ عَلَيْكَ مِنْهُ الطَّرَائِقُ وَ لَا يَخْذُلُكَ عِنْدَ الْحَقَائِقِ وَ إِنْ تَنَازَعْتُمَا مُنْقَسِماً آثَرَكَ قَالَ ثُمَّ انْقَطَعَ نَفَسُهُ وَ اصْفَرَّ لَوْنُهُ حَتَّى خَشِيتُ عَلَيْهِ وَ دَخَلَ الْحُسَيْنُ عليه السلام وَ الْأَسْوَدُ بْنُ أَبِي الْأَسْوَدِ فَانْكَبَّ عَلَيْهِ حَتَّى قَبَّلَ رَأْسَهُ وَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ ثُمَّ قَعَدَ عِنْدَهُ فَتَسَارَّا جَمِيعاً فَقَالَ أَبو الْأَسْوَدِ إِنَّا لِلَّهِ إِنَّ الْحَسَنَ قَدْ نُعِيَتْ إِلَيْهِ نَفْسُهُ وَ قَدْ أَوْصَى إِلَى الْحُسَيْنِ عليه السلام وَ تُوُفِّيَ يَوْمَ الْخَمِيسِ فِي آخِرِ صَفَرٍ سَنَةَ خَمْسِينَ مِنَ الْهِجْرَةِ وَ لَهُ سَبْعٌ وَ أَرْبَعُونَ سَنَةً وَ دُفِنَ بِالْبَقِيعِ.«

356) نهج البلاغه: خطبه: 166؛ ». . .وَ إِنَّ السَّاعَةَ تَحْدُوكُمْ مِنْ خَلْفِكُمْ تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا فَإِنَّمَا يُنْتَظَرُ بِأَوَّلِكُمْ آخِرُكُمْ اتَّقُوا اللَّهَ فِي عِبَادِهِ وَ بِلَادِهِ فَإِنَّكُمْ مَسْئُولُونَ حَتَّى عَنِ الْبِقَاعِ وَ الْبَهَائِمِ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ لَا تَعْصُوهُ وَ إِذَا رَأَيْتُمُ الْخَيْرَ فَخُذُوا بِهِ وَ إِذَا رَأَيْتُمُ الشَّرَّ فَأَعْرِضُوا عَنْهُ.«

357) تفسير هدايت: 377/10؛ »در خبر از امام صادق عليه السلام نقل شده كه مردم كه مى ميرند چرا برخى را چشم بسته است و برخى را باز.امام فرمود: وقتى كه ملك الموت نزد كسى مى آيد كه جانش را بستاند گاه آن كس چشمش بسته است به او مى گويد: به من اجازه ده تا چشم باز كنم يا اگر چشمش باز باشد مى گويد به من اجازه ده تا چشم بربندم و ملك الموت اجازت نمى دهد.«

 أطيب البيان في تفسير القرآن: 68/10؛ » »فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ«؛ »اعراف آيه 34» و تعبير بساعة از باب مثال است و الا آنى مهلت نيست. از معصوم سؤال كردند بعضى از اموات را مى بينيم چشم آنها باز است و بعضى بر هم است كداميك علامت سعادت و شقاوت است حضرت فرمود آنكه چشمش باز است موقعى كه اجل آمد چشمش باز بود مهلت نداشت كه چشم بر هم گذارد و آنكه چشمش بر هم است موقعى كه اجل آمد چشمش بر هم بود مهلت نداشت چشم باز كند ولى عوام ميگويند آنكه چشمش باز است چشمش بدنيا و مال و منال است و آنكه چشمش بسته است صرفنظر كرده از دنيا.«

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

تجزيه و تبيين كلمه معرفت
تقدير روزى حلال
حلال و حرام مالی - جلسه سی و یکم (متن کامل +عناوین)
ارتباط با خدا از راه ذكر
انفاق به قدر بضاعت
تهران مسجد حضرت رسول- دهه اول فاطمیه 94 سخنرانی اول
خاطره‌اي در لذت ياد خدا
اجابت دعوت بندگان معصيت‏كار
پاداش دنیوی و اخروی پروردگار برای مؤمنین
عناوين مسايل مربوط به اصلاح نفس‏

بیشترین بازدید این مجموعه

اندیشه در اسلام - جلسه هفتم
ارزش دادن دين به مؤمنان حلال خور
حلال و حرام مالی - جلسه سی و یکم (متن کامل +عناوین)
ارتباط با خدا از راه ذكر
مرگ و عالم آخرت - جلسه پنجم (2) - (متن کامل + عناوین)
جهاد و انفاق از جان و مال
هدايت تكوينى و تشريعى - جلسه پنجم (2) – (متن کامل + ...
تهران مسجد حضرت رسول- دهه اول فاطمیه 94 سخنرانی اول
تهران هیئت محبان‌الزهرا دههٔ اوّل جمادی‌الاوّل ...
پیوند با ابی‌عبدالله(ع)، تنها راه پیروزی در سلوک ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^