فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 8 دى 1391 ساعت 04:15 صبح

اثر عاشورایی مرحوم حجت‌الاسلام آیتی رونمایی شد

اثر عاشورایی مرحوم حجت‌الاسلام آیتی رونمایی شد

 

خبرگزاری فارس: پس از گذشت حدود نیم قرن از درگذشت حجت‌الاسلام محمدابراهیم آیتی، اثر عاشورایی وی با تصحیح جدید و تحت عنوان «بررسی تاریخ نهضت حسینی» ‌رونمایی شد.

 

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، دومین کنگره علمی حماسه حسینی با محوریت اخلاق و معنویت صبح امروز با حضور استاد حسین انصاریان و پیام آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در حسینه هدایت تهران برگزار شد.

 

در حاشیه این مراسم، مجموعه آثار عاشورایی حجت‌الاسلام محمدابراهیم آیتی با نام «بررسی تاریخ نهضت حسینی» رونمایی شد، این اثر با تحلیل و تصحیح حجت‌الاسلام سید عبدالله حسینی به رشته تحریر در آمده است.

 

در مراسم رونمایی این اثر که به منظور تجلیل از مقام عاشورایی‌پژوهی حجت‌الاسلام آیتی برپا شده بود، چهره‌هایی نظیر استاد حسین انصاریان، مدیر مؤسسه دارالمعارف شیعی، محمدحسین آیتی نوه مرحوم آیتی، حجت‌الاسلام علی انصاری‌نیا رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی، حجت‌الاسلام  سید محمدباقر عبادی نماینده بیرجند در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام علی رضایی بیرجندی امام جمعه و نماینده ولی فقیه خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام ایروانی مسئول مؤسسه ادیان الهی در آمریکا و استاد کرسی حقوق اسلامی دانشگاه کاتولیک واشنگتن و حجت‌الاسلام علی بنایی معاون پارلمانی رئیس قوه قضاییه حضور داشتند.

 

 براساس این گزارش، مرحوم حجت‌الاسلام محمدابراهیم آیتی فرزند شیخ محمد قائنی از وعاظ و خطبای بزرگ و دانشمند خراسان در سال 1294 هجری شمسی در روستای گازار از توابع شهرستان بیرجند در خانواده‌ای روحانی متولد شد، خاندان آیتی یکی از خاندان‌های فرهنگی و دینی بانفوذ در جنوب خراسان است که علمای بزرگی همچون آیت‌الله شیخ محمدباقر آیتی از این خاندان برخاسته است.

 

مرحوم آیتی از نخستین روحانیونی است که افزون بر تحصیلات سنتی مذهبی به دانشگاه رفت و عالی‌ترین سطوح تحصیلات دانشگاهی را فرا گرفته و به تدریس در دانشگاه پرداخته است.

 

وی از سال 1334 در دانشکده علوم معقول و منقول آن زمان به تدریس پرداخت و در سال 1340 از رشته معقول و منقول دانشگاه تهران به اخذ درجه دکترا نائل شد و سپس در تهران اقامت کرد.

 

آیتی محقق و پژوهشگری برجسته و بی‌نظیر در تاریخ صدر اسلام و ترجمه‌ها و تألیفات مهمی درباره تاریخ صدر اسلام دارد مثل «ترجمه تاریخ یعقوبی»، تألیف «تاریخ پیامبر اسلام» که با تعلیقات و اضافاتی از ابوالقاسم گرجی  از سوی دانشگاه تهران چندین‌ بار چاپ شده است و به همین جهت بسیار مورد بزرگانی چون مرحوم استاد شهید مرتضی مطهری قرار داشته است.

 

شهید مطهری درباره وی می‌گوید: «آقای آیتی یک مورخی است نسبت به تاریخ صدر اسلام که به من به جرأت می‌توانم بگویم در همه تهران و شاید در همه کشور کسی نداریم که به تاریخ صدساله اول اسلام مثل آقای آیتی احاطه داشته باشد، کسی مثل او نیست که به جزئیات این قدمت از تاریخ احاطه و اطلاع داشته باشد، این مرد بر تمام متون تاریخی این قسمت مسلط است و جزئیاتش را می‌داند...»

 

حجت‌الاسلام آیتی از خطبایی بودند که در خطبه‌اش بر حفظ موازین علمی تأکید داشته و به همین جهت در خطبه‌هایش نخست، به مستند سخن گفتن بسیار توجه داشته و با گزافه‌گویی در مسائل دینی و تاریخی مخالف بوده است، سخنرانی‌های ایشان در ایام محرم که در کتاب «بررسی عاشورا» گرد آمده است، نشان می‌دهد که این عاشوراپژوه به چه مقدار از تفسیرهای ناصواب از حقیقت عاشورا پرهیز می‌کرده است و به تحلیل دقیق حرکت و رفتار امام و یاران و خاندان ایشان توجه خاصی داشته است.

 

مرحوم آیتی در روز جمعه هفدهم مهرماه 1343 در حالی که عازم درس تفسیر به سوی شمیران بود، در حادثه تصادف در سن 49 سالگی درگذشت و پیکرش پس از تشییع در تهران به قم انتقال یافت و در این شهر مقدس آرام گرفت.

 

 


منبع : خبر فارس
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

افزايش سهم اسلام در اتريش
همايش «روابط انسانی در دين اسلام» در تركيه
فریب‌کاری دولت پاکستان علیه شیعیان پاراچنار
عزای حضرت سیدالشهداء در فرانکفورت آلمان + تصاویر
گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
استاد انصاریان تأکید کردند؛ خلقت و فضیلت زن و ...
برگزاری چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآنی «سعید ...
استاد انصاریان: برای حفظ ایمان و تقوا با صادقین ...
گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاران در بقعه شیخ ...
میزبانی پنجمین شب محفل قرآنی حسینیه هدایت از ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^