فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مقدمه استاد حسین انصاریان بر کتاب بررسی تاریخ نهضت حسینی

باسمه تعالي

هنوز فرياد حق‌طلبانه حضرت اباعبدالله عليه السلام  با صدايي رسا در گوش طنين‌انداز است كه اي آدميان! «لكم فيّ اسوه» و هنوز اين فرياد كه «بياييد براي نجات انسان و بازگرداندن حقوقش مرا ياري دهيد؛ «هل من ناصر ينصرني و هل من معين يعينيني» در فضاي هستي زنده است و شنيده مي‌شود.

حماسه با عظمت و بي‌نظير عاشورا در سرزمين كربلا كه قبلة عاشقان با معرفت است پشتوانة توحيد، بازوي توانمند دين، ضامن بقا و تداوم اسلام، سند قرآن و عامل تحرك انسان‌هاي آزادي‌خواه و حيات عقل و نور قلب است.

برپا كردن مجالس حسيني و توضيح عالمانه در اطراف آن براي مستمعان و نيز نگارش كتاب‌ها و مقالات محققانه در اين موضوع، كار بسيار پرارزشي است كه همواره مورد توجه امامان و اوليا و عالمان دين بوده است، تا جايي كه يك محقق از آن همه روايات و سبك ادبي آن، ضرورت برپايي چنين مجالسي و نگارش چنان مطالبي را درمي‌يابد.

برپايي مجالس امام حسين(عليه السلام) در ماه محرم و صفر و ديگر اوقات، فرصت گرانبهايي است كه اگر به دست اهل معرفت و با كارگرداني عالمي انديشمند و خطيبي دانشمند و دلسوز و آگاه به اوضاع زمان صورت گيرد، وسيله‌اي باارزش براي نشر مفاهيم قرآن، نهج البلاغه، صحيفه سجاديه، روايات و دعاها و در نتيجه تقويت ايمان مردم و بالا بردن معرفت آنان و پشتوانه بي‌نظير و مهمي براي تقويت حوزه‌هاي علميه و تربيت فقيهان، حكيمان، عارفان واقعي و خطيبان اثرگذار و نويسندگان دين‌مدار است.

مرحوم دكتر محمد ابراهيم آيتي (ره) اين مورخ بزرگ و خطيب نامدار و مخلص و صاحب‌نظر عظيم القدر در موضوع عاشورا ‌شناسي، از جمله محققان عاشورا پژوه موفقي بود كه الطاف الهي و عنايات حضرت اباعبدالله شامل حالش شده و ايشان را در امر تبليغ معارف حسيني در شمار خطيباني قرار داده بود كه كلامي نافذ و بياني بليغ داشتند، و اين همه نبود جز در ساية علم و عمل و اخلاق و ولايت‌مداري آن شخصيت عظيم.

خداوند را بسيار شاكرم كه با تلاش محققان مركز دارالمعارف شيعي، كه به لطف و احسان حق زير نظر اين جانب در شهر مقدس قم تأسيس شده، اين مهم در دو سال اخير فراهم گرديده است. در سال گذشته، در اين مؤسسه «همايش علمي تجليل از آيت الله ميرزا خليل كمره‌اي (ره)» برگزار شد و كتاب‌هاي ارجمند آن فقيه عاليقدر و عاشورا پژوه بزرگ، تحقيق، تصحيح و به چاپ سپرده شد. در پي انجام موفقيت‌آميز آن همايش، در سال جاري نيز با ياري خداوند و عنايات حضرت اباعبدالله (عليه السلام)، يادمان مرحوم استاد محمد ابراهيم آيتي در دستور كار قرار گرفت و آثار ارزشمند شفاهي و مكتوب آن مرد الهي، در يك مجموعه با نام «بررسي تاريخ نهضت حسيني» گرد آمد و به چاپ رسيد.

آثار مرحوم آيتي، كه اين جانب با ايشان سابقه دوستي داشته‌ام، به لحاظ مستند بودن به منابع معتبر، تحليلي بودن بيان وقايع و نيز جامعيت و دقت، در زمرة بهترين آثار عاشورايي يك قرن اخير است كه اميدواريم عموم شيعيان حضرت اباعبدالله (عليه السلام) و به ويژه مبلغان و مروجان معارف آسماني حادثه عاشورا، بيشترين بهره را از آن ببرند.

همچنين برخود لازم مي‌دانم از همة عزيزاني كه در فراهم آمدن اين مجموعه گرانقدر سهيم بوده‌اند، تشكر نمايم و اجر آنان را از درگاه حضرت اباعبدالله الحسين (عليه السلام) بخواهم.

حسين انصاريان

25/9/1391

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

سرّ مضمضه و استنشاق
نفس و هفت مرحله آن
دو بُعد معاشرت
وصل شدگان به منبع نور
همنشینان ناسالم
نگاهی کوتاه به زندگی و شخصیت علمی استاد حسین ...
سزاى توهین به بلال
نفخه محرکه
عبرت آموز: مجموعه‏اي از نکته‏ها و داستانها
تفسیر حکیم (جلد6) قسمت دوم

بیشترین بازدید این مجموعه

نفخه محرکه
سزاى توهین به بلال
حفظ پاکى و پاکدامنى در فضاى عشق
همنشینان ناسالم
دو بُعد معاشرت
وصل شدگان به منبع نور
التوبة حضن الرحمة
سرّ مضمضه و استنشاق
نگاهی کوتاه به زندگی و شخصیت علمی استاد حسین ...
سلامتى دين در عزلت‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^