فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مقدمه دبير كنگره بر کتاب مجموعه آثار عاشورايى آیتی

بزرگداشت طلایه‌داران و پیشکسوتان دانش و بینش، یکی از ستودنی‌ترین سنت‌های بشری است، زیرا که خداوند در قرآن کریم با عناوینی چون «اولی العلم»، «اولی الالباب» و «اولی الابصار» افراد و گروه‌های برخوردار از علم و فضیلت را مورد تکریم قرار داده است. در احادیث منسوب به پیشوایان معصوم نیز نکته‌هایی نغز به فراوانی در این‌باره می‌توان یافت.

این منزلت عالمان دینی و قهرمانان عرصه اندیشه، البته اگر با عمل صالح مقرون شود، نه تنها اهمیت و تأثیر‌گذاری ویژه‌ای می‌یابد، بلکه آنان را در ردیف صالحان و صدیقان و شهیدان قرار می‌دهد و از آنها اسوه‌ها و الگوهایی قابل پیروی برای دیگران می‌سازد.

به همین جهت شورای علمی کنگره حماسه حسینی، بزرگداشت عاشورا‌پژوهان برجسته را در برنامه سالانه همایش قرار داد، که پیرو آن در کنگره نخست، از آیت الله میرزا خلیل کمره‌ای (ره) تجلیل به عمل آمد و کتاب‌های ارجمند وی با نام‌های «عنصر شجاعت» یا «هفتاد و دو تن و یک تن»و «یک شب و روز عاشورا» در هشت جلد تحقیق و تصحیح و به زیور چاپ آراسته شد و تقدیم علاقه‌مندان فرهنگ حسینی گردید.

با بهره‌گیری از آن تجربه بود که شورای علمی کنگره، یادمان مورخ بزرگ و عاشورا‌پژوه سترگ مرحوم استاد محمد ابراهیم آیتی را که به واقع آیتی از علم و عمل و اخلاق، و به تعبیر شهید مطهری: مجتهدی در تاریخ و از صاحب‌نظران ممتاز در عرصه تاریخ عاشورا می‌باشد، را در دستور کار سال جاری قرار داد. پیرو تصمیم یاد شده کار تدوین و تحقیق آثار عاشورایی آن استاد فرزانه، توسط دبیرخانه علمی کنگره پی‌گیری شد و مجموعه گفتارها و نوشتارهای معظم‌ له که پیشتر در دو کتاب «بررسی تاریخ عاشورا» و «سرمایه سخن» ساماندهی گردیده بود، در اختیار پژوهشگر گرامی جناب حجه الاسلام والمسلمین سید عبدالله حسینی از عاشورا‌پژوهان با تجربه قرار گرفت که پس از تحقیق و تصحیح اینک پیش روی خوانندگان و صاحبنظران قرار گرفته است. در اینجا ضمن تشکر از آن محقق ارجمند، بر خود لازم می‌دانم که با بهره‌گیری از آموزه حکیمانه «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق»، از خطیب دانشمند حضرت استاد حسین انصاریان تولیت معزز مؤسسه علمی دارالمعارف شیعی و مرکز تحقیقاتی دارالعرفان شیعی و حسینیه هدایت، و جناب آقای آیت پیمان مدیرعامل مؤسسات یاد شده سپاسگزاری ‌نمایم، که بی‌حمایت ایشان این کار به انجام نمی‌رسید. والسلام علینا و علی عبادالله الصالحین.

دبیر علمی کنگره حماسه حسینی

محمد جواد صاحبی

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نفخه محرکه
عبرت آموز: مجموعه‏اي از نکته‏ها و داستانها
تفسیر حکیم (جلد6) قسمت دوم
سلامتى دين در عزلت‏
توبه ى دو برادر در آخرین ساعات عاشورا
استقبال علاقمندان از ترجمه قرآن کریم استاد حسین ...
سفر زیارتی استاد حسین انصاریان به عتبات عالیات + ...
اسلام و مالکیت
استاد حسین انصاریان : بر خی از افراد جامعه نسبت به ...
حکمت هاى عملى

بیشترین بازدید این مجموعه

چهل حدیث
امیرالمومنین علیه السلام و حالت انتظار
نفخه محرکه
توبه ى دو برادر در آخرین ساعات عاشورا
اسلام و مالکیت
حکمت هاى عملى
استقبال علاقمندان از ترجمه قرآن کریم استاد حسین ...
برنامه هیئت‏ها و مراسم مذهبی در مشهد، قم و تهران ...
سفر زیارتی استاد حسین انصاریان به عتبات عالیات + ...
سلامتى دين در عزلت‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^