فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

برگزاري دومين کنگره «حماسه حسيني» در تهران

برگزاري دومين کنگره «حماسه حسيني» در تهران

 

 

 

دبير علمي کنگره حماسه حسيني از برگزاري دومين دوره اين کنگره با موضوع اخلاق و معنويت در حماسه حسيني در حسينيه هدايت تهران خبر داد.

 

به گزارش ايسنامحمدجواد صاحبي در نشستي خبري افزود: اين همايش در روز پنج‌شنبه، هفتم دي‌ماه در سالن اجتماعات مؤسسه هدايت در تهران و با پيام آيت‌الله‌ مکارم شيرازي آغاز مي‌شود.

 

رييس هيات علمي مرکز دارالمعارف شيعي، عنوان کرد: در اين همايش همچنين آيت‌الله مهدوي کني، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدابراهيم خسروشاهي، استاد حسين انصاريان و حجت‌الاسلام والمسلمين علي شيخ‌الاسلامي به ارائه سخن مي‌پردازند.

 

به گفته وي؛ همچنين در اين همايش 10 مقاله برتر توسط صاحبان آن‌ها قرائت مي‌شود.

 

صاحبي اضافه کرد: در اين همايش از مقام علمي عاشوراپژوه و تاريخ‌پژوه اسلامي، محمدابراهيم آيتي تجليل مي‌شود و مجموعه آثار عاشورايي اين تاريخ‌نگار برجسته معاصر جهان تشيع در 800 صفحه در اين همايش عرضه مي‌شود.

 

وي افزود: يکي از حوزه‌‌هاي مغفول مانده قيام عاشورا، بررسي ابعاد اين قيام در حوزه‌هاي عرفاني و اخلاقي است، بمنظور پرکردن اين خلأ، کنگره دوم حماسه حسيني با محوريت اخلاق و معنويت برگزار مي‌شود.

 

صاحبي، با بيان اين‌که «اين حادثه نشان دهنده اين مهم است که اگر انسان از فطرت الهي‌اش فاصله بگيرد به موجود خطرناکي تبديل مي‌شود» گفت: بشر در بستر تمايلات نفساني و مناسبات سياسي و اجتماعي به آزمون گذاشته مي‌شود و هيچ دليلي نيست که انسان‌هاي ديگر به عاقبت افرادي که در کربلا حضور داشتند، گرفتار نشوند.

 

رييس هيات علمي مرکز دارالمعارف شيعي گفت: صيانت از عاشورا از طريق تحقيق در ابعاد مختلف قيام براي رسيدن به حقيقت، پيراستن انحرافات متني و تحليلي، آراستن شعائر عاشورايي به آرايه‌هاي پرجاذبه و خردمندانه و عبرت‌آموزي و سرمشق‌گيري از اين حادثه عظيم ممکن مي‌شود.

 

صاحبي در زمينه برگزاري دومين کنگره حماسه عاشورايي با عنوان «اخلاق و معنويت در حماسه حسيني» اضافه کرد: جهان امروز در عين پيشرفت‌هاي شگرف در علوم مختلف از مقوله اخلاق غافل مانده و ما امروز بيش از هر زمان ديگر نيازمند اخلاق و معنويت هستيم.

 

وي، ابعاد اخلاق قيام، عزت انسان در مکتب امام حسين(ع)، تواضع در سيرت امام حسين(ع)، تفسيرهاي عرفاني از نهضت امام حسين(ع)، حريت و آزادگي در مکتب امام حسين(ع)، آزادي معنوي در سيرت و معارف امام حسين(ع)، نگاه جميل اهل بيت(ع) به حادثه عاشورا، نفي خشونت و ترور در سيرت و سلوک امام حسين(ع)، اصل توکل در آموزه‌ها و رفتارهاي امام حسين(ع)، نسبت اخلاق و سياست در مکتب عاشورا، آسيب‌شناسي اخلاقي پژوهش‌هاي عاشورايي، درس‌هاي بزرگ‌منشي در مکتب امام حسين(ع) و صورت و حقيقت دين در نهضت امام حسين(ع) را از ابعاد برگزاري اين کنگره ذکر کرد. صاحبي يادآور شد: جلوه‌هاي شجاعت در مکتب عاشورا، عرفان در معارف حسيني، کرامت انسان در مکتب حسيني، عرفان در سيره حسيني، ستايش و نيايش در سيرت امام حسين(ع)، درس تقوا در مدرسه حسيني، نسبت وسيله و هدف در مکتب حسيني و تعارض ارزش‌هاي اخلاقي جاهلي و اسلامي در دوره امويان از ديگر محورهاي اين همايش است که در اين زمينه مقالات گردآوري شده و در قالب چکيده مقالات عرضه مي شود .

 


منبع : روزنامه اطلاعات
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اقسام انديشه‏
انسان‏هاى پست‏تر از حيوان
لذّت اميد
در آداب خروج از منزل
مربیان و پنج دوره حیات انسان
نمونه‏هايى از تاريخ
حالت جذب و انجذاب
عرفان اسلامي: شرح مصباح الشريعه (جلد 8)
حکایت طلبه شاهرودى
فراز و نشیب سیر و سلوک امتحان است

بیشترین بازدید این مجموعه

حکایت طلبه شاهرودى
حالت جذب و انجذاب
مربیان و پنج دوره حیات انسان
نفس و هفت مرحله آن
نمونه‏هايى از تاريخ
لذّت اميد
انسان‏هاى پست‏تر از حيوان
عرفان اسلامي: شرح مصباح الشريعه (جلد 8)
در آداب خروج از منزل
اقسام انديشه‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^