فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

با پيام آيت‌الله‌العظمی مكارم شيرازی؛ كنگره «حماسه حسينی» در تهران برگزار می‌شود

 

گروه انديشه: كنگره حماسه حسينی از سوی مؤسسه دارالمعارف شيعی و با همكاری مؤسسه هدايت و دارالعرفان شيعی با پيام آيت‌الله‌العظمی مكارم شيرازی در تهران برگزار می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، محمدجواد صاحبی، دبير علمی دومين كنگره علمی حماسه حسينی امروز، دوم دی‌ماه در نشستی خبری با اشاره به برگزاری كنگره حماسه حسينی در تهران، گفت: حادثه كربلا، حادثه‌ای يكتا و ماندگار در تاريخ است و بررسی ابعاد گسترده آن، نقش مهمی در پالايش اجتماعی در عصرها و قرون مختلف داشته‌ است.

 

وی افزود: يكی از حوزه‌‌های مغفول مانده قيام عاشورا، بررسی ابعاد اين قيام در حوزه‌های عرفانی و اخلاقی است كه در اين زمينه، مؤسسه دارالمعارف شيعی، دارالعرفان شيعی و مؤسسه هدايت، به‌منظور پركردن اين خلأ، اقدام به برگزاری كنگره دوم حماسه حسينی با محوريت اخلاق و معنويت كرده است.

 

دبير علمی دومين كنگره علمی حماسه حسينی، اظهار كرد: صيانت از عاشورا از طريق تحقيق در ابعاد مختلف قيام برای رسيدن به حقيقت، پيراستن انحرافات متنی و تحليلی، آراستن شعائر عاشورايی به آرايه‌های پرجاذبه و خردمندانه و عبرت‌آموزی و سرمشق‌گيری از اين حادثه عظيم ممكن می‌شود.

 

وی گفت: اين كنگره امسال با محورهايی چون ابعاد اخلاق قيام، عزت انسان در مكتب امام حسين(ع)، تواضع در سيرت امام حسين(ع)، تفسيرهای عرفانی از نهضت امام حسين(ع)، حريت و آزادگی در مكتب امام حسين(ع)، آزادی معنوی در سيرت و معارف امام حسين(ع)، نگاه جميل اهل بيت(ع) به حادثه عاشورا، نفی خشونت و ترور در سيرت و سلوك امام حسين(ع)، اصل توكل در آموزه‌ها و رفتارهای امام حسين(ع)، نسبت اخلاق و سياست در مكتب عاشورا، آسيب‌شناسی اخلاقی پژوهش‌های عاشورايی، درس‌های بزرگ‌منشی در مكتب امام حسين(ع) و صورت و حقيقت دين در نهضت امام حسين(ع) برگزار می‌شود.

 

صاحبی يادآوری كرد: جلوه‌های شجاعت در مكتب عاشورا، عرفان در معارف حسينی، كرامت انسان در مكتب حسينی، عرفان در سيره حسينی، ستايش و نيايش در سيرت امام حسين(ع)، جلوه‌های ايثار و فداركاری در سيرت و ياران حسينی، درس تقوا در مدرسه حسينی، وفای به عهد در آموزه‌ها و رفتارهای امام حسين(ع)، ستم‌گريزی و ستم‌ستيزی در مكتب حسينی، مفهوم و مصداق معروف و منكر از منظر امام حسين(ع)، نسبت وسيله و هدف در مكتب حسينی و تعارض ارزش‌های اخلاقی جاهلی و اسلامی در دوره امويان از ديگر محورهای اين همايش است كه در اين زمينه مقالات گردآوری شده و در قالب چكيده مقالات عرضه می‌شود.

 

در ادامه، آيت پيمان، مديرعامل مؤسسه دارالمعارف شيعی در سخنانی با ذكر اينكه در اين همايش از مقام علمی عاشوراپژوه و تاريخ‌پژوه اسلامی، محمدابراهيم آيتی تجليل می‌شود، گفت: مجموعه آثار عاشورايی اين تاريخ‌نگار برجسته معاصر جهان تشيع در 800 صفحه در اين همايش عرضه می‌شود.

 

وی گفت: اين همايش در روز پنجشنبه، هفتم دی‌ماه در سالن اجتماعات مؤسسه هدايت در تهران و با پيام آيت‌الله‌العظمی مكارم شيرازی آغاز می‌شود.

 

پيمان خاطرنشان كرد: در اين همايش همچنين آيت‌الله مهدوی كنی، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدابراهيم خسروشاهی، حجت‌الاسلام والمسلمين حسين انصاريان و همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين علی شيخ‌الاسلامی به ارائه سخن می‌پردازند، همچنين 10 مقاله برتر توسط صاحبان آن‌ها قرائت می‌شود.


منبع : ایکنا - خبرگزاری قرآن
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

مدیر عامل مرکز دارالعرفان الشیعی : دو میلیون نسخه ...
نفس سلیم و نفس پلید
حبس در عناوین نشویم
عرفان از زبان امام على عليه‏السلام
مسئله شگفت‏انگيز نعمت‏ها
اقسام انديشه‏
انسان‏هاى پست‏تر از حيوان
لذّت اميد
در آداب خروج از منزل
مربیان و پنج دوره حیات انسان

بیشترین بازدید این مجموعه

صراط مستقیم ساوه (مسجد انقلاب) دهه دوم صفر ...
حالت جذب و انجذاب
حبس در عناوین نشویم
نفس سلیم و نفس پلید
مربیان و پنج دوره حیات انسان
عرفان از زبان امام على عليه‏السلام
نمونه‏هايى از تاريخ
لذّت اميد
در آداب خروج از منزل
اقسام انديشه‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^