فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

دومین کنگره «حماسه حسینی» در تهران برگزار می‌شود

دبیر علمی کنگره حماسه حسینی از برگزاری دومین دوره این کنگره با موضوع اخلاق و معنویت در حماسه حسینی در حسینیه هدایت تهران خبر داد.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، محمدجواد صاحبی در نشستی خبری افزود: این همایش در روز پنج‌شنبه، هفتم دی‌ماه در سالن اجتماعات مؤسسه هدایت در تهران و با پیام آیت‌الله‌ مکارم شیرازی آغاز می‌شود.
 
رییس هیات علمی مرکز دارالمعارف شیعی، عنوان کرد: در این همایش همچنین آیت‌الله مهدوی کنی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم خسروشاهی، استاد حسین انصاریان و حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیخ‌الاسلامی به ارائه سخن می‌پردازند.
 
به گفته وی؛ همچنین در این همایش 10 مقاله برتر توسط صاحبان آن‌ها قرائت می‌شود.
 
صاحبی اضافه کرد: در این همایش از مقام علمی عاشوراپژوه و تاریخ‌پژوه اسلامی، محمدابراهیم آیتی تجلیل می‌شود و مجموعه آثار عاشورایی این تاریخ‌نگار برجسته معاصر جهان تشیع در 800 صفحه در این همایش عرضه می‌شود.
 
وی افزود: یکی از حوزه‌‌های مغفول مانده قیام عاشورا، بررسی ابعاد این قیام در حوزه‌های عرفانی و اخلاقی است، بمنظور پرکردن این خلأ، کنگره دوم حماسه حسینی با محوریت اخلاق و معنویت برگزار می‌شود.
 
صاحبی، با بیان این‌که «این حادثه نشان دهنده این مهم است که اگر انسان از فطرت الهی‌اش فاصله بگیرد به موجود خطرناکی تبدیل می‌شود» گفت: بشر در بستر تمایلات نفسانی و مناسبات سیاسی و اجتماعی به آزمون گذاشته می‌شود و هیچ دلیلی نیست که انسان‌های دیگر به عاقبت افرادی که در کربلا حضور داشتند، گرفتار نشوند.
 
رییس هیات علمی مرکز دارالمعارف شیعی گفت: صیانت از عاشورا از طریق تحقیق در ابعاد مختلف قیام برای رسیدن به حقیقت، پیراستن انحرافات متنی و تحلیلی، آراستن شعائر عاشورایی به آرایه‌های پرجاذبه و خردمندانه و عبرت‌آموزی و سرمشق‌گیری از این حادثه عظیم ممکن می‌شود.
 
صاحبی در زمینه برگزاری دومین کنگره حماسه عاشورایی با عنوان "اخلاق و معنویت در حماسه حسینی" اضافه کرد: جهان امروز در عین پیشرفت‌های شگرف در علوم مختلف از مقوله اخلاق غافل مانده و ما امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند اخلاق و معنویت هستیم.
 
وی، ابعاد اخلاق قیام، عزت انسان در مکتب امام حسین(ع)، تواضع در سیرت امام حسین(ع)، تفسیرهای عرفانی از نهضت امام حسین(ع)، حریت و آزادگی در مکتب امام حسین(ع)، آزادی معنوی در سیرت و معارف امام حسین(ع)، نگاه جمیل اهل بیت(ع) به حادثه عاشورا، نفی خشونت و ترور در سیرت و سلوک امام حسین(ع)، اصل توکل در آموزه‌ها و رفتارهای امام حسین(ع)، نسبت اخلاق و سیاست در مکتب عاشورا، آسیب‌شناسی اخلاقی پژوهش‌های عاشورایی، درس‌های بزرگ‌منشی در مکتب امام حسین(ع) و صورت و حقیقت دین در نهضت امام حسین(ع) را از ابعاد برگزاری این کنگره ذکر کرد.
 
صاحبی یادآور شد: جلوه‌های شجاعت در مکتب عاشورا، عرفان در معارف حسینی، کرامت انسان در مکتب حسینی، عرفان در سیره حسینی، ستایش و نیایش در سیرت امام حسین(ع)، درس تقوا در مدرسه حسینی، نسبت وسیله و هدف در مکتب حسینی و تعارض ارزش‌های اخلاقی جاهلی و اسلامی در دوره امویان از دیگر محورهای این همایش است که در این زمینه مقالات گردآوری شده و در قالب چکیده مقالات عرضه می‌شود.


منبع : ایسنا
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

عرفان از زبان امام على عليه‏السلام
مسئله شگفت‏انگيز نعمت‏ها
اقسام انديشه‏
انسان‏هاى پست‏تر از حيوان
لذّت اميد
در آداب خروج از منزل
مربیان و پنج دوره حیات انسان
نمونه‏هايى از تاريخ
حالت جذب و انجذاب
عرفان اسلامي: شرح مصباح الشريعه (جلد 8)

بیشترین بازدید این مجموعه

صراط مستقیم ساوه (مسجد انقلاب) دهه دوم صفر ...
حالت جذب و انجذاب
مربیان و پنج دوره حیات انسان
عرفان از زبان امام على عليه‏السلام
نمونه‏هايى از تاريخ
لذّت اميد
انسان‏هاى پست‏تر از حيوان
مسئله شگفت‏انگيز نعمت‏ها
در آداب خروج از منزل
اقسام انديشه‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^