فارسی
پنجشنبه 16 مرداد 1399 - الخميس 16 ذي الحجة 1441

  552
  0
  0

حقيقت رفاقت با روز

 

منابع مقاله:

کتاب : تفسير و شرح صحيفه سجاديه جلد پنجم

نوشته: حضرت آیت الله حسین انصاریان

 

رفاقت و مصاحبت نيكو با روز در سايه ايمان و عمل صالح و اخلاق حسنه، ميسّر است. ميلياردها چرخ در كارگاه هستى به اراده حضرت رب العزّه مى چرخد تا ساعات روز و شب در اختيار انسان قرار گيرد؛ انسان اولًا: نبايد اين ساعات را مجّانى از دست بدهد، ثانياً: نبايد اجازه دهد ساعات بازيچه شيطان و گوى ملاعبه ابليس و ظرف آلودگى هاى هوا و هوس و شهوات غلط گردد.

روز را بايد با ديده عقل و هدايت و چشم وجدان و انصاف نظاره كرد تا ظرف پاكى ها، درستى ها، كرامت ها و حقايق گردد و از وجود انسان، موجودى ملكوتى و معنوى و آسمانى ساخته شود كه اگر روز را با چشم شهوت و شكم و ضلالت و گمراهى تماشا كنيم به سعادت دنيا و آخرت خود ضربه زده و هيزم خشك جهنّم خواهيم شد.

 

تفسيرى از آيه نهم سوره اعلى

صاحب كتاب پرتوى از قرآن مى نويسد:

«اين انسان است كه اگر چشم عقلش باز و بازتر نشد و دچار گمراهى و هواهاى نفسانى شد و استعدادها و قوايش خاموش و به هم پيچيده ماند و از قوانين حيات سرپيچى نمود، گرفتار رنج ها و سختى ها مى شود و هرگونه انعكاس و برخورد اوضاع و حوادث با ديوارهاى نفس گرفته و انديشه محدودش به صورت صاعقه مرگ و آواى مصيبت نمودار مى شود و پيوسته در هر قدم و اقدامش، سراب آب و زشتى ها زيبا مى نمايد و چون به جلو تاخت جز رنج و آلام و خستگى چيزى برايش نمى ماند.

و اگر با نور هدايت، آفاق ديدش به مبادى و نهايات زندگى باز شد و با چنين ديدى هر چه را به جاى خود و با چشم حكمت بين و جمال آرا ديد و به قواى درونى خود پى برد و عقده هايش گشوده شد و ديوار انديشه هاى محدودش از ميان رفت و خود را جزء عالَم و عالَم را كلّ خود دانست، چنين انسانى استعدادهايش شكفته مى شود و ذهنش در پرتو هدايت، همه چيز را چنانكه هست مى نگرد و قواى درونيش هماهنگ و نيرومند به حركت درمى آيد و بال و پرعقلش باز مى شود و آهنگ تسبيح سر مى دهد و پيوسته عقربه هدايت را با هدف هاى عالى و عالى تر تطبيق مى نمايد. چنين انسانى در مسير بلند خود، ديگر تاريكى و مانع و مشكلى نمى بيند و با جاذبه حق و رشته هاى صفات ربوبى اوج مى گيرد واز بالا و كنار امواج مخالف و ابرهاى متراكم عبور مى نمايد و از مشاهده قدرت و نظم و حكمت و جمال مشهود- خلق و تسويه و تقدير و هدايت- به سوى اصل و از محدود به سوى سرچشمه صفات و اسماى حسنى- به سوى درياى بيكران قدرت و حيات، آسان مى گرايد.» «1» اگر با ديد هدايت به روز بنگريم، حسن مصاحبت محقق مى شود و اگر دچار ضلالت باشيم، روزى را پشت سر خواهيم گذاشت كه سراسرش آلوده به معصيت و گناه و غرق در خطا و آلودگى و آغشته به سخط و غضب حضرت جبّار است. در اين صورت از روز به بدى مفارقت كرده و ساعاتى از عمر را تلف نموده و به ناشكرى و ناسپاسى دچار گشته و خود را در دالان بدبختى و شقاوت قرار داده ايم.

قسمتى از ساعات روز را به خريد و فروش اختصاص دهيد، ولى در خريد و فروش، حلال و حرام خدا را رعايت نماييد كه اين گونه كسب و كار جزئى از عبادت رب، بلكه از افضل عبادات است.

امام صادق عليه السلام از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت مى فرمايد:

مَنْ باعَ وَاشْتَرى فَلْيَحْفَظْ خَمْسَ خِصالٍ وَ الّا فَلا يَبيعَنَّ وَ لايَشْتَرِيَنَّ: الرِّبا، وَ الْحَلْفَ، وَ كِتْمانَ الْعَيْبِ، وَ الْحَمْدَ إذا باعَ، وَ الذَّمَّ إذَا اشْتَرى . «2»

آن كه مى خواهد وارد خريد و فروش شود، بايد پنج خصلت را مواظبت نمايد، ورنه از خريد و فروش خوددارى كند. ربا، سوگند، پوشاندن عيب جنس، تعريف به وقت فروش و مذمّت به وقت خريد.

رسول خدا صلى الله عليه و آله به مردى كه مشغول فروش خرما بود، فرمود: «آيا نمى دانى كه هر كس در معامله و خريد و فروش حيله كند از مسلمانان نيست»؟! «3» اگر بتوانيد قسمتى از روز را به كشاورزى اختصاص دهيد كه: رسول خدا صلى الله عليه و آله دست كشاورزى را بوسيد و فرمود: اين دست در قيامت با آتش تماس پيدا نمى كند. «4» ساعات روز را جهت خدمت به ملّت و كشور در دامدارى و صنعت و هنر خرج كنيد كه اين گونه برخورد با روز، قدردانى و سپاس از ساعات روز است.

بعضى از ساعات روز را به حلّ مشكل مردم، عيادت مريض، ديدن مؤمن، خواندن قرآن، اداى فرائض الهى و دوستى با پاكان اختصاص دهيد كه مصاحبت نيكو با روز جز با اين امور ميسّر نيست.

خداوندا به ذات كامل خويش

 

به درياهاى لطف شامل خويش

به آن ذاتى كه مانندى ندارد

 

جهان جز وى خداوندى ندارد

به آن سروى كه از بطحا سرافراخت

 

عَلَم بر عالم بالا برافراخت

به آن شاهى كه ماه آسمان شد

 

شب اسرى مكانش لامكان شد

به دين پاك جمع پاكدينان

 

در ايوان فلك بالانشينان

به شب هاى دراز نااميدى

 

كه در وى نيست امّيد سفيدى

به آه دردناك صبحگاهى

 

به فيض رحمت و نور الهى

كه فيضى بخشى از نور حضورم

 

كنى مستغرق درياى نورم

هلالى را هواى آشنايى است

 

به خورشيد آشنايى روشنايى است

به مهر خويشتن روزش برافروز

 

چو مهر عالم افروزش برافروز

     

(هلالى جغتايى)

 

پی نوشت ها:

 

______________________________

(1)- تفسير پرتوى از قرآن: ذيل آيه 9 سوره أعلى.

(2)- الكافى: 5/ 150، حديث 2؛ الخصال: 1/ 286، حديث 38.

(3)- الكافى: 5/ 160، حديث 2؛ تهذيب الاحكام: 7/ 12، باب 1، حديث 49.

(4)- اسدالغابة، ابن الأثير: 2/ 269؛ الإصابة، ابن حجر: 3/ 72، حديث 2313.

 

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  552
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

    رابطه متقابل امیرمؤمنان(ع) و حق - بخش اول
    رابطه متقابل امیرمؤمنان(ع) و حق - بخش اول
    رابطه متقابل امیرمؤمنان(ع) و حق - بخش اول
    رابطه متقابل امیرمؤمنان(ع) و حق - بخش دوم
    رابطه متقابل امیرمؤمنان(ع) و حق - بخش دوم
    خلافت بلافصل امیرمؤمنان علی(ع)
    خلافت بلافصل امیرمؤمنان علی(ع)
    دو شاخصه برای پیروان مولای غدیر!
    دو شاخصه برای پیروان مولای غدیر!
    غدیر چشمه جوشان حق  

بیشترین بازدید این مجموعه

      نظر امام رضا(ع) درباره ازدواج موقت متأهل‌ها
      قابل توجه زنان آزاردهنده به همسر
      شکر گزاری در قرآن
      دريايى عميق‏
      قرآن و جلوه های عزّت و آزادگی در نهضت امام حسین علیه ...
      اسم اعظمی که خضر نبی به علی(ع) آموخت
       گام‌هاى شيطان‏
      افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
      متن کامل خطبه غدیر خم با ترجمه فارسی
      رابطه متقابل امیرمؤمنان(ع) و حق - بخش اول

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز