فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 24 آذر 1391 ساعت 02:24 صبح

واکنش مراجع به شبهات مطروحه استقبال مردم از ضریح جدید امام حسین(ع)

 

تا چند روز آینده ضریح جدید حرم مطهر امام حسین (ع) از مرز شلمچه وارد کشور عراق خواهد شد تا پس از مراسم اربعین اقدامات اجرایی برای نصب آن در حرم امام حسین (ع) آغاز گردد. پارسینه نوشت این ضریح که در قم به دست هنرمندان ایرانی طراحی و ساخته شده است پس از یک ماه بازدید عموم و مراجع دینی در شهر قم در ایام عزاداری اباعبدالله (ع) به تهران منتقل شد و از انجا سفر خود را برای رسیدن به مرز ایران و عراق از میان شهرهای ایران آغاز کرد.

عقیق: تا چند روز آینده ضریح جدید حرم مطهر امام حسین (ع) از مرز شلمچه وارد کشور عراق خواهد شد تا پس از مراسم اربعین اقدامات اجرایی برای نصب آن در حرم امام حسین (ع) آغاز گردد. پارسینه نوشت این ضریح که در قم به دست هنرمندان ایرانی طراحی و ساخته شده است پس از یک ماه بازدید عموم و مراجع دینی در شهر قم در ایام عزاداری اباعبدالله (ع) به تهران منتقل شد و از انجا سفر خود را برای رسیدن به مرز ایران و عراق از میان شهرهای ایران آغاز کرد.

استقبال بی نظیر و معنادار درصد قابل توجهی از مردم ایران در شهرهای مختلف و در مراسم استقبال از ضریح که موید آن گزارش های تصویری و خبری که خبرگزاری های مختلف داخل ایران از این رخداد منتشر کرده اند، گروه های ضد انقلاب و شبکه های معاند شیعی را علناً بر آن داشت تا به هتاکی علیه مقدسات اسلامی و زیر سوال بردن مقدسات شیعیان بپردازند.

 در این میان برخی نیز از داخل، اقدام به نشر این شبهه کردند که «ضریحی که صرفا از ترکیب چند فلز مانند طلا و نقره و آهن تشکیل شده و هنوز هم در حرم امام حسین (ع) قرار نگرفته، چطور می‌تواند ارزشمند باشد که مردم به استقبال از آن بروند و از آن تبرک بجویند؟

به واقع اثر یک شبهه که به آن پاسخ درست داده نشود ازلبه شمشیر تیزتر است. از این رو بزرگان و مراجع تقلید شیعه در واکنش های خود به این موضوع پاسخ این شبهه با استدلات گوناگوی برای عموم مطرح کردند. آیت الله جوادی آملی نیز در قم به دیدار این ضریح مقدس مشرف شدند.

 

اولین واکنش

اولین واکنش به طرح این ادعا از سوی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی استاد حوزه و دانشگاه در برنامه تلوزیونی سمت خدا بود. در ان برنامه مجری با طرح این موضوع که بسیاری از بینندگان خواستار پاسخگویی وی به این شبهه شدند، گفت: این نوع طرح شائبه ها باعث راسخ تر شدن عزم مردم در احیای شعائر اسلامی خواهد شد.

وی افزود: شما می بینید امسال با توجه به تمام مشکلات اقتصادی موجود مردم هرچه بیشتر به ادای نذورات خود در ایام ماه محرم می پرداختند. وی در ادامه سخنان خود به ماجرای پیراهن یوسف و شفا گرفتن حضرت یعقوب به واسطه پیراهن که در قرآن به وضوح به آن اشاره شده است استناد کرد. 

رفیعی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه یکی از اشکالات مخالفین این است که هرچه را به مذاق وعقیده ی شان ساز گار نباشد به آن نسبت شرک وخرافه پرستی میدهند درحالی که نه تنها شرک وخرافه نیست بلکه تعظیم شعائر الهی است خداوند در رابطه با تعظیم شعائر می فرماید «ذَلِکَ وَ مَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوب»؛ سوره حج، آیه 32. مناسک حج و هرکس شعائر الهى را بزرگ دارد، این کار نشانه تقواى دل هاست.

و یا حدیث پیامبر اکرم که فرمودند:

یا علی من عمر قبورکم و تعاهدها فکانما اعان سلیمان بن داود علی بناء بیت المقدس (بحار ج 97 ؛ 120)علی جان ؛ هرکه قبر های شما را بسازد و آنها را نگهداری کند همانند کسی است که به سلیمان در ساخت بیت المقدس کمک کرده است.

 

آیت الله مکارم شیرازی

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در درس خارج فقه خود با بیان اینکه کسانی که به کاروان سفینةالنجاة ضریح امام حسین (ع) خرده می‌گیرند، اشتباه می‌کنند، گفتند: «برخی افراد از بردن ضریح امام حسین (ع) به شهر‌های مختلف ایراد می‌گیرند و می‌گویند چه فرقی بین طلا و نقره‌های ضریح و دیگر طلا‌ها و نقره‌ها وجود دارد؛ باید به آن‌ها بگوییم این بوسیدن مردم به خاطر انتصاب به امام حسین (ع) است و خرافی نیست. اشخاصی که این مسئله را خرافه می‌دانند، اشتباه می‌کنند؛ چرا که مسائلی در بین همه مسلمانان و عقلای جهان وجود دارد که همه پذیرفته‌اند، مانند بوسیدن پرچم یک کشور و یا نگهداری اشیای گذشتگان در موزه‌ها به خاطر انتصابشان به هویت یک ملت.»

وی با بیان اینکه دو چیز بدون استثنا دربین همه مسلمانان مشترک است، اظهار داشت: «در میان مسلمین بوسیدن قرآن و حجرالاسود بین شیعه و سنی و وهابی و غیر وهابی مشترک است. در رابطه با بوسیدن حجرالاسود می‌پرسیم که چرا آن را می‌بوسید؟ می‌گویند سنت است، این مرجع تقلید خاطر نشان ساختند: استقبال گسترده‌ای مردم از ضریح سیدالشهدا نشان داد به کوری چشم دشمنان که فکر می‌کردند: عشق حسین (ع) از پویایی و جاودانگی برخوردار است، لذا کسانی که فکر می‌کنند مردم ضریح را می‌پرستند، حرفهای مضحکی می‌زنند.»

 

آیت الله میلانی

حضرت آیت الله سیدعلی میلانی نیز برای چرایی ساخت ضریح با وجود فقرا در جامعه فرمودند: «اولا مردم هزینه ساخت ضریح را از اموال خود می پردازند و هزینه آن ربطی به دستگاه دولت و حکومتی ندارد. و طبق گفته مدیر پروژه ساخت ضریح و آمار بدست آمده اکثر افرادی که در این راه کمک کرده اند خود فقیر هستند و نیاز مند کمک مالی هستند و به طلا و نقره ای که اهداء نموده اند محتاج ترند.»

وی در ادامه بیان داشت: «با عظمت بودن مرقد مقدسه از شعائر است و عبادت می باشد. در روایت آمده که در صدر اسلام پیشنهاد شد که پرده کعبه را که قیمتی بوده بفروش برسد امام علی علیه السلام مانع شدند. این شبهه اگر چه درظاهر بین شیعیان مطرح شده و لی ریشه وهابی دارد.»

 

آیت الله صافی گلپایگانی

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با تاکید بر اینکه ساخت این ضریح از شعائر بزرگ دین است، خاطر نشان کردند: «در این ضریح اعجاز و کرامت نهفته است و اینکه مردم با این احساسات و علاقه شدید نسبت به این ضریح مطهر ابراز علاقه می کنند، تعظیم شعائر اهلبیت علیهم السلام و از اسرار الهی است؛ این مظاهر و برنامه ها همه برعظمت موقعیت سید الشهداء علیه السلام و بزرگی قیام آنحضرت دلالت دارد و هویت مذهبی شیعه را به دنیا نشان می دهد.»


منبع: قدس آنلاین

کدخبرنگار: 211001

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

بیشترین بازدید این مجموعه

طرح استقرار روحانیون در مدارس
متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد امام علی (ع)
تشکیل سازمان متعلق به شیعیان در مصر
استاد انصاریان: سیدالشهدا وارث معنوی و کامل ...
گزارش تصویری/ حال و هوای حرم مطهر رضوی در روز ...
مراسم سوگواری شهادت امام حسن عسکری(ع) در حرم رضوی ...
صدور روادید اربعین از ۲ مهر آغاز می‌شود/ هزینه ...
استاد انصاریان در خوی: نارضایتی پدر و مادر موجب ...
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^