فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

تفكر و تذكر به نعمت‏ها

 

 به قدرى قرآن از نظر لطافت گسترده است كه كسى اين معانى را نمى تواند صد در صد بگويد كه حتماً اين است . شايد اين باشد .

 » قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ أَمَّن يَمْلِكُ السَّمْعَ وَ الأَْبْصَرَ وَ مَن يُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَىِّ وَ مَن يُدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَفَلَا تَتَّقُونَ «

 چه كسى است كه از ناحيه آسمان ها و زمين به شما روزى مى دهد ؟ اين هشدار به عقلِ خواب است كه بيدار شو و فكر كن ! اگر جلوى باران را بگيرد و نبارد و استعداد زمين را به كار نگيرد ، خشك مى شود . چه زيان هايى دارد ؟

 زيانى كه براى باران نيامدن در محاسبات علمى نوشته اند اين است كه : بسيارى از مناطق زمين در فعل و انفعالات توليد نمك مى كنند . در پنج قاره ، مقدار نمكى كه توليد مى شود ، اگر يك سال باران نيايد و اين نمك ها را نشويد و با خودش به دريا نبرد ، در خشكى هاى زمين صد و سى و پنج متر نمك توليد مى شود ؛ كره زمين انبار نمك با ارتفاع صد و سى و پنج متر مى شود ؛ يعنى تمام خانه ها زير نمك مى رود .

 از يك طرف باران نمى گذارد كه نمك با اين ارتفاع ايجاد شود و از طرف ديگر درياها به هيچ جا راه ندارند و مانند كاسه پر از آب هستند . آب اين ظرف راكد است ، اگر خدا مرتب نمك به اين آب ها نزند ، آب مى گندد و رنگش مى رود و لجن مى گيرد .

 ولى اندازه گيرى پروردگار عجيب است از زمانى كه خورشيد و زمين و منظومه آفريده شده است تا كنون ، شش ميليارد سال گذشته است ؛ شش ميليارد سال است كه نمك به داخل اين آب ها مى رود ، اما آب شورتر نمى شود .

 اگر شما مقدارى بيشتر نمك به غذا بزنيد ، شور مى شود . چگونه اندازه گيرى مى شود ؟ اگر شورتر شود ، همه موجودات دريا از بين مى روند و اگر بى نمك شود ، آب معلوم است كه چه مى شود .

 اما آب شيرين نيز دارد ، اين همه باران مى آيد و نمك ها را مى شويد و از طريق رودخانه ها در دريا مى ريزد ، جاهايى در درياها هست ، آب كاملاً بى نمك است ، كنار آن آبِ نمك دار است و ميلياردها سال است كه اين دو آب مخلوط نمى شوند :

 » مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ × بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ × فَبِأَىِّ ءَالَآءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ «

 مى گويد : اين دو آب به همديگر چسبيده اند و حايلى بين اين دو آب است ؛ اين طرف آب شيرين و آن طرف آب شور است . ميلياردها سال است كه اين دو آب در كنار هم هستند و مخلوط نمى شوند .

 طوفان ها و موج ها چه مى كنند ؟ نمى دانيم . چگونه اين دو آب با هم مخلوط نمى شوند ؟ نمى دانيم . نمى دانيم كه دروغ است ، مى دانيم و نمى خواهيم بگوييم ، چون جهان عملاً با ما حرف مى زند .

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه

تفاوت «ضرر» و «خسران»
ارزش عمر و راه هزينه آن-جلسه بیست وچهارم (متن ...
متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد قرآن
شیطان و اهل تقوا - جلسه پانزدهم – (متن کامل + ...
مرگ و عالم آخرت - جلسه اول (1) - (متن کامل + عناوین)
مصاديق منعمين در قرآن
شب قدر
شکیبایی در برابر مشکلات - جلسه نوزدهم - (متن کامل + ...
خلاصة مباحث ماه مبارک
دهه دوم محرم 94 خوی آرامگاه شیخ نوایی سخنرانی هفتم

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^