فارسی
پنجشنبه 02 ارديبهشت 1400 - الخميس 9 رمضان 1442
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

1976
0
نفر 0
0% این مطلب را پسندیده اند

پناه بردن پيامبر صلى الله عليه وآله از شرّ - نفاثات

 

 تفسير »مجمع البيان « مرحوم طبرسى در قرن نهم - ششصد سال قبل - نوشته شده است . »مجمع البيان « از تفاسير محورى ما است ؛ يعنى در روزگار خودش مانند »الميزان « بوده است ، چون تا زمان مرحوم علامه طباطبايى ، »مجمع البيان « حرف اول را مى زد . »الميزان « كه نوشته شد ، حرف اول را زد . اين قدر اين تفسير قوى است كه اوقاف مصر در چهل سال قبل ، كشورى كه حاضر نيست يك خط از حرف هاى شيعه را روى كاغذ سيگار چاپ كند ، تمام اين ده جلد تفسير را به خرج خودش ، با مقدمه مرحوم شيخ شلتوت(490) چاپ كرد .

 اين تفسير وقتى در مصر چاپ شد ، اهل تسنن ، علما و دانشمندان آنها تازه فهميدند كه شيعه چه مى گويد و فرهنگ شيعه چقدر مغز دارد . ترجمه و تفسير مرحوم طبرسى را ببينيد :

 

 » بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ × قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ × مِن شَرِّ مَا خَلَقَ × وَ مِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ × وَ مِن شَرِّ النَّفَّثَتِ فِى الْعُقَدِ × وَ مِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ «

 » نفث « يعنى دميدن . » نفاثات « جمع مؤنث است و جمع مذكر آن » نفاثون « مانند » عالمون « است . قبل از طبرسى نفاثات را به پيرزن هاى جادوگرى كه در زندگى مردم مى دمند معنى مى كردند . اين گونه كه خانم ها مى گويند ، پيرزنى جادو كرده و اين عروس و داماد را بسته يا جادو كرده كه دختر ما شوهر نمى رود .

 واقعاً پروردگار ، عالم را به دست پيرزنى بگذارد كه عروس و دامادى كه دو سال است عروسى كرده اند ، ببندد ؟ واقعاً يعنى چه ؟

 اما توضيح شيخ طبرسى را ببينيد :

 خطاب سوره در درجه اول به پيغمبر اسلام صلى الله عليه وآله است ؛ » قل « تو بگو . خيلى عجيب است كه خدا به پيغمبر اسلام صلى الله عليه وآله مى گويد : تو از شرّ زن جوان طنّاز عشوه گرى كه با كمترين حركت ايمان تو را آتش مى زند ، به من پناه بياور . اين درست است يا اين كه به پيرزن بى دندانى كه لب او كج شده هست و اين پسر و دختر را بسته است تفسير كنيم ؟ اگر پيرزن كار از دستش برمى آمد ، گره از زندگى خودش باز مى كرد .

 پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله كه ديگر در كمال مصونيت بود . اصلاً قدرت مصونيت پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله را كسى نداشته است ، اما مى فرمايد : به قدرى اين زنان جوان عشوه گر بى ايمان و طنّاز پرقدرت هستند كه با يك حركت مى توانند ايمان تو را به باد بدهند . از شرّ اين ها به من پناه بياور ؛ يعنى تو به تنهايى قدرت دفع ضرر آنها را ندارى ، مرا به كمك بگير .

 كسى كه به دام » نفاثات فى العقد « بيافتد ، مگر به اين راحتى از آن بند در مى آيد ؟ قرآن مى گويد : اهل تقوا به بند دام آنها نمى افتند ، تا ضرر آنها به اهل تقوا نخورد . اين دومين اثر تقوا است .

 


منبع : پایگاه عرفان
1976
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

موضوعات اخلاقی - جلسه دهم - خدیجه سلام الله عليها كيست؟
روزه، گوهر گران‌بهای ملکوت
محبوبیت بنده با قرارگرفتن در مدار مقامات الهی
شیاطین، راهزنان راه انسانیت
كرامات اخلاقى مرحوم حاج آقا رحيم ارباب
حكايت سعدى درباره حرص مال دنيا
متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد توبه
هماهنگی موجودات عالم در عبادت پروردگار
گدایی صراط مستقیم، سودمندترین گدایی
امیرالمؤمنین(ع)، عبد واقعی پروردگار

بیشترین بازدید این مجموعه

موضوعات اخلاقی - جلسه دهم - خدیجه سلام الله عليها كيست؟
مرگ و عالم آخرت
حكايت سعدى درباره حرص مال دنيا
كرامات اخلاقى مرحوم حاج آقا رحيم ارباب

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز

گزارش خطا