فارسی
يكشنبه 19 مرداد 1399 - الاحد 19 ذي الحجة 1441

  466
  0
  0

ضلالت در گزينش شيطان به جاى خدا

 

سخن درباره كلمه شيطان بود. كلمه شيطان ، يعنى موجود متمرّد ، سركش و عصيان گر در برابر حق . اگر اين موجود ، سركشى و عصيان را فقط به خودش اختصاص مى داد و در صدد متمرّد و گمراه كردن ديگران نبود ، پروردگار عالم نسبت به او موضع گيرى نمى كرد ، اما چون شيطان در هر لباسى كه هست - لباس انسانى و  نامرئى - هدفش ، ايجاد تمرّد و انحراف در عباد پروردگار است ، خداوند متعال نسبت به او موضع گيرى كرده است .

 موضع گيرى پروردگار اين است كه: روش و منش او را توضيح داده و به بندگانش هشدار داده است كه در دام برنامه ها ، مكر ، حيله و نقشه او نيافتيد .

 او در همه امور زندگى شما قصد دخالت و ايجاد انحراف دارد . چند مورد آن را از قرآن كريم بررسى مى كنيم .

 خداى متعال شيطان و هر موجود گمراه كننده ، انحراف دهنده و عصيان گرى را ، در مقابل و عليه خودش قلمداد كرده و مى فرمايد :

 اگر كسى در زندگى خود ، شيطان را انتخاب كند ، به جاى خدا انتخاب كرده است و ما زشت تر از اين انتخاب در عالم نداريم كه انسان دشمن خود و خدا را در زندگى به جاى خدا انتخاب كند .

 معامله خيلى خطرناك و بيع و شراى مضرّى است ، تا جايى كه در اين آيه مى فرمايد :

  » وَمَن يَتَّخِذِ الشَّيْطَنَ وَلِيًّا مِّن دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُّبِينًا«

 كه شايد هشدار دهنده تر از اين آيه را در قرآن كريم نداشته باشيم .

 البته شياطين در هر عصر و روزگارى به تناسب آن عصر و روزگار چهره نشان مى دهند و ابزار آنها نيز به تناسب همان عصر و روزگار است .

 اغلب كانال هاى ماهواره ها ، سينماها ، تلويزيون ها و سايت ها ، ابزار شيطان هستند . اگر كسى در گردونه فرهنگ اين شياطين قرار گيرد ، قرآن مى گويد : او شيطان را به جاى خدا انتخاب كرده است .

 آيه خيلى عجيبى است ؛ هم كلمه »خسر« دارد ، هم »خسراناً « كه مفعول مطلق است كه كنار آن فعل ماضى ذكر كرده است و هم كلمه »مبين « دارد .

 خسارت در لغت عرب غير از ضرر است . به امرى مادى مثال بزنم ؛ كسى اول سال ده ميليون تومان در كسب مى گذارد ، يك سال كه مى گذرد ، با دقت حساب مى كند ، مى بيند دو ميليون تومان كم شده است . عرب ، اين را ضرر مى گويد ، ضرر يعنى مقدارى از سرمايه موجود نابود شود . اما اگر سر سال ببيند كل ده ميليون رفته و هيچ چيز نمانده ، اين را عرب »خسران« مى گويد .

 


منبع : پایگاه عرفان
  466
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

    فرهنگ غنی دعا در شیعه
    بندگان مؤمن، تسلیم امر خداوند
    بهترین روش دعا در نظر پروردگار
    خطر سوءخلق در وجود انسان
    دعا، اظهار گدایی بنده به خداوند
    نگاه ویژهٔ خداوند به دعا و اجابت آن
    درمان بیماری شرک، نخستین رسالت انبیا
    رحمت فراگیر و گستردۀ پروردگار
    عزیمت حضرت مسلم ابن عقیل به شهر کوفه و شهادت ایشان
    کلید بهشت در سایه‌سار تعلیمات امام هدایت

بیشترین بازدید این مجموعه

      شیطان و اهل تقوا - جلسه پنجم - (متن کامل + عناوین)
      تهران_ حسینیه همدانیها رمضان 94 سخنرانی دوازدهم
      تهران_ حسینیه همدانیها رمضان 94 سخنرانی چهاردهم
      دهه اول محرم 94 مسجد حضرت امیر سخنرانی چهارم
      تهران مسجد المجتبی دهه دوم صفر 94 سخنرانی هشتم
       قم آستان امامزاده موسی مبرقع شهادت امام جواد علیه ...
      یزد هیئت خادمین شهدای گمنام امیر چخماق دههٔ سوم صفر ...
      دوست داشتن برای خدا
      اهمیت پرسش و یافتن پاسخ آن در دین
      توحید، لطیف‌ترین حقیقت عالم

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز