فارسی
دوشنبه 20 مرداد 1399 - الاثنين 20 ذي الحجة 1441
  466
  0
  0

تجزيه و تبيين كلمه - معرفت

 

 كلمه معرفت را نيز اين گونه تجزيه و تحليل مى كنند ؛ »ميم« آن اشاره به »مقت نفس « دارد ، يعنى از نفس خود دائماً خشمگين و ناراضى باشى . ناراحت باشى كه اين ظرف كه مى تواند حاوى ارزش هاى الهى باشد ، چرا تا به حال پر نشده است ؟ عين آن را مى گويند دلالت بر »عرفان الله « و شناخت حق دارد . بهترين ، زيباترين ، پاك ترين و با مهفوم ترين علم ، علم بالله است كه اين علم نيز با فهم قرآن ميسر است .

 يك سوم قرآن ، به تعبيرى شناسنامه پروردگار است كه اين شناسنامه را كسى كه علاقه دارد تا به نحو تفصيلى بداند ، از اول سوره حمد ، تا آخرين سوره را بايد دقت كند و بفهمد . براى شناخت خدا در سوره حمد ، دقت در »الله ، رحمن ، رحيم و انعمت « لازم است ، در آخرين سوره نيز دقت در »ملك الناس ، اله الناس « است.

 اما يك سوم كتاب خدا ، نشان دهنده جلال و جمال حضرت حق است كه از مجموع اين آيات ، علم بالله حاصل مى شود . كسى بخواهد مجملاً خدا را بشناسد ، سه آيه آخر سوره حشر را دقت كند ،(260) البته با معلم ، مفسّر و روايات اهل بيت عليهم السلام همراه باشد .

 اما »راء« معرفت ، »رغبة الى الله « است كه شخص هميشه نسبت به خدا راغب و سر شوق باشد . البته وقتى كسى علم به خدا پيدا كند ، رغبت به او ، ثمره اين علم است .

 كسى خدمت مرحوم آيت الله سيد مرتضى درچه اى يا سيد مهدى درچه اى كه بالاى هفتاد سال داشت ، مى گويد : شنيده ام كه براى شما گرفتارى به وجود آمده است . ايشان ناراحت مى شوند . مى گويد : آقا ! چرا ناراحت شديد ؟ مى فرمايد : بى علت مرا ناراحت كردى . بعد ايشان فرمودند :

 من از زمانى كه خودم را شناختم ، به پروردگار قسم ، گرفتاريى لمس نكردم و مى گويند ايشان از آنهايى بود كه نود درصد عمرش را گرفتار بود و مشكل داشت ، ولى وقتى كه شخص »علم بالله« داشته باشد و خود را در آغوش خدا و از دايره :

  » وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَىْ ءٍ مُّحِيطًا «

  خودش را ميهمان او بداند ، دنيا را مسافرخانه و سفره مى داند كه سفره اى در دنيا و سفره اى نيز در آخرت گسترده است . حال اگر او خواسته است كه در دنيا ، در جايى قرار بگيرم كه مشكلات هست ، صاحب اختيار است .

 اين مقدار رغبت كه چيزى نيست . دنيا مگر چيست ؟ محل اقامت موقّتى است و همه ما نيز مسافر هستيم . صاحب اين اقامتگاه نيز خداست و او نسبت به مسافران حكيم ، غفور و ودود است . براى چه اسم اين ها را گرفتارى و مشكل بگذارم ؟

 خدا زيباترين تصوير را در اين اقامتگاه نشان بنده خود مى دهد ؛ حكايت زندگى انبيا را كه همان پيامبر است و والاترين مرتبه بندگى را به عرصه امكان ارائه مى دهد حكايت مؤمنين ، ائمه طاهرين عليهم السلام و براى اهل نظر قرآن را در اين دنيا ارائه مى دهد .

 اما »فاء« معرفت را مى گويند اشاره به »تفويض الامر الى الله « دارد . يعنى خدايا ! من خود را مانند مرده دست غسال ، به دست تو مى دهم و هيچ دست ديگرى را نمى شناسم . طرح زندگى مرا بده ، تدبير زندگى ام را تو داشته باش ، هدايت مرا به عهده بگير و روزى مرا عنايت كن :

  » قُلْ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحْيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ الْعَلَمِينَ «

  با انديشه اى مثبت بگويد : چون كه تقدير چنين رفت ، چه تدبير كنم ؟ امام حسين عليه السلام در آخر دعاى عرفه مى فرمايد : محبوب من! همه تدبير زندگى مرا تو دست بگير كه من از تدبير كردن خود راحت شوم . گويا من وجود ندارم .

 اما »تاء« معرفت ، اين ديگر خيلى حرف است ، كوه ، نمى تواند تحمل كند . مى گويد : بعد از برداشتن آن چهار قدم ، وقتى كه به حضورش رسيدى ، بگو : از همه گذشته ام توبه مى كنم و توبه ام را قبول كن ؛ از مقت علم ، رغبتم و تفويضم ، چون مى بينم همه گذشته من در مقابل كرم تو هيچ است .

 قرآن اسم اين معرفت دوم را فرقان گذاشته است :

  » يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيَِّاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ «

 


منبع : پایگاه عرفان
  466
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

    فرهنگ غنی دعا در شیعه
    بندگان مؤمن، تسلیم امر خداوند
    بهترین روش دعا در نظر پروردگار
    خطر سوءخلق در وجود انسان
    دعا، اظهار گدایی بنده به خداوند
    نگاه ویژهٔ خداوند به دعا و اجابت آن
    درمان بیماری شرک، نخستین رسالت انبیا
    رحمت فراگیر و گستردۀ پروردگار
    عزیمت حضرت مسلم ابن عقیل به شهر کوفه و شهادت ایشان
    کلید بهشت در سایه‌سار تعلیمات امام هدایت

بیشترین بازدید این مجموعه

      ارزشها و لغزشهای نفس - جلسه چهارم
      موضوعات اخلاقی - جلسه دهم - خدیجه سلام الله عليها كيست؟
      ایمان و آثار آن - جلسه هشتم (2) - (متن کامل + عناوین)
      تهران_ مسجد امیر رمضان 94 سخنرانی اول
      کرج_ مسجد جامع رجایی شهر جمادی الثانی 94 سخنرانی ششم
      تهران_ حسینیه همدانیها رمضان 94 سخنرانی بیست و یکم
      تهران_ مسجد امیر رمضان 94 سخنرانی بیستم
      تهران حسینیه هدایت دهه سوم محرم سخنرانی دوم
      لامرد- حسینیه بیت­العباس دهه اول صفر 94، جلسه نهم
      اثبات دانش کامل علی(ع) از منظر قرآن

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز