فارسی
يكشنبه 19 مرداد 1399 - الاحد 19 ذي الحجة 1441

  975
  0
  0

مفهوم اعراض از دنيا از ديدگاه اميرالمؤمنين

 

 روزى دنيا در برابر اميرالمؤمنين عليه السلام جلوه كرد . سير بودن اميرالمؤمنين عليه السلام از لذت هاى الهى را ببينيد چقدر بوده است كه با ديدن اين دختر زيبا چهره كه اميرالمؤمنين او را درك كردند كه چيست اما فرمودند :

 » طلّقتك ثلاثاً « من قبلاً تو را طلاق داده ام ، آن هم سه طلاقه كردم .(209) البته اصلاً ازدواجى پيش نيامده بود ، ولى با اين وجود ، من تو را سه طلاقه كردم ، يعنى سه طلاقه قلبى .

 مرحوم علامه طباطبايى بياناتى داشتند . آن زمان يكى از لذت هاى معنوى طلبگى من ، ديدن ايشان بود . البته با ايشان هم صحبت نشدم ، ولى هر بار كه ايشان را مى ديدم ، ديدن ايشان ، حال و دل و مسير آدم را عوض مى كرد . هم درسى داشتم كه با هم مباحثه مى كرديم . ايشان گاهى خدمت علامه طباطبايى صحبت مى كرد . يك بار به ايشان عرض كرد : مرا نصيحت كنيد . علامه به فكر فرو رفتند . از آن حالت تفكر كه در آمدند ، به هم درسى من فرمودند :

 

 » الَّذِينَ إِذَا أَصَبَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّآ إِلَيْهِ رَ جِعُونَ «

 

 يعنى تو نه براى اينجايى ، نه براى آخرت ، نه براى خودت هستى ، نه براى مردم ، نه براى زن و بچه ، نه براى پول و نه براى صندلى . تو براى خدا هستى و آخر نيز براى خدا خواهى بود . نمى توانى خودت را از اين مالكيت خدا در بياورى و به ملكيت كسى ديگر درآورى . اين امكان ندارد .

 مرحوم علامه طباطبايى(211) مى فرمودند: من در نجف اين اساتيد را داشتم ؛ آيات عظام شيخ محمد حسين اصفهانى(212) كه خودش اهل مكاشفه بود ، مرحوم نايينى كه چهره كم نظير علم اصول شيعه بود ، حاج سيد حسين بادكوبى(213) كه يكى از سفارش هاى ايشان اين بود كه : در بيست و چهار ساعت ، يك ساعت به خودتان برسيد . يعنى خود را براى يافتن عيب ها ، نقص ها ، كمبودها و امور منفى تان ارزيابى كنيد . اين سفارش را به يكى از شاگردان بسيار مهم خود كرده بودند .

 علّامه بعد از فارغ التحصيل شدن وقتى كه به تبريز مى آيند ، احوال مرحوم بادكوبى را از كسى مى پرسند ، عرض مى كند : استاد شما ، سفارش مى كردند كه ساعتى به خود برسيد . خودتان را فراموش نكنيد و بخواهيد هميشه به ديگران برسيد . خدا به حضرت عيسى عليه السلام فرمود : » عظ نفسك « اول خودت را موعظه كن ، بعد ديگران را .

 »قال رسولُ اللّهِ صلى الله عليه وآله: أوحَي اللّه ُ إلي عيسَي بنِ مَريمَ: عِظْ نفسَكَ بحِكمَتى، فإنِ انتَفَعتَ فَعِظِ النّاسَ، وإلاّ فاستَحىِ مِنّى.«

 يكى از اساتيد ما مى فرمودند : آيت الله حاج سيد على قاضى، بُعد تربيتى و رشد دادن روح و باطن شاگردان ، بر بُعد علمى ايشان برترى داشت . البته از نظر علمى در رده مراجع بودند ، ولى خود را در اين مقام قرار ندادند و از مقام ، فوق العاده فرارى بودند .

 مرحوم علّامه مى فرمودند : ايشان به من و چند شاگردى كه بطور خصوصى آنها را تربيت مى كرد ، فرمود : به مسجد سهله كه مى رويد ، با عبادت قلبى و ذكر باطن و ظاهر » سير الى الله « مى كنيد . اگر از بركت اين عبادات ، زيبايى هايى را نشان شما دادند ، دست از عبادت بر نداريد و خود را به دامان آن زيبايى ها نياندازيد .

 سالك طى مراحل سلوك را سپرى مى كند و چيزهايى مى بيند . »نخواستن« در وجود او قابل مقايسه با »خواستن« نيست ، بلكه نخواستن هاى او فوق العاده قوى است . اين نخواستن يعنى تقوا . خودشان را نگه مى دارند ، و الّا به اين مقامات نخواهند رسيد .

 مرحوم علّامه مى فرمودند : يكى از آن هايى كه زيبايى ها را به او نشان دادند ، من بودم . در مسجد سهله ، در مقام عبوديت حضرت حق و ذكر قلبى و غالبى نشسته بودم كه ديدم حوريه اى بهشتى ، با جامى از شربت بهشتى ، طرف دست راست من آمد ، گفت : محمد حسين ! اين شربت ويژه توست و من نيز ويژه تو . شربت را بگير ! قيافه او را نگاه كردم :

 

 » وَ حُورٌ عِينٌ × كَأَمْثَلِ اللُّؤْلُوِ الْمَكْنُونِ «

 

 اين حوريه آمد . شما قدرت شهوت جنسى ، لذت بدنى ، زيبايى حورالعين ، همه را حساب كنيد و مقام نخواستن را نيز حساب كنيد . علامه فرمودند : ياد استادم افتادم كه گفته بود : اگر در فضاى عبادت و اتصال به حق ، پرده ها كنار رفت و چيزى نشان شما دادند ، از هول حليم در ديگ نيافتيد و راه را رها نكنيد .

 به او گفتم : نمى خواهم . سمت چپم آمد ، گفت : اين شربت و من ويژه تو هستيم . دوباره گفتم : نمى خواهم . آن دوران ، علامه جوان بود . اگر پيرمردى به زيبا چهره اى بگويد نمى خواهم ، نخواستنش طبيعى است ، چون موجود خاموشى است ، اما اين نخواستن ، نخواستن تقوايى بود .

 گفتم : نمى خواهم ، او چهره اش درهم كشيده شد و از دست من كسل شد . شصت سال است كه از آن جريان گذشته ، من هنوز به ياد ناراحتى و تلخى او هستم كه چرا او رنجيده شد ؟

 


منبع : پایگاه عرفان
  975
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

    بهترین روش دعا در نظر پروردگار
    خطر سوءخلق در وجود انسان
    دعا، اظهار گدایی بنده به خداوند
    نگاه ویژهٔ خداوند به دعا و اجابت آن
    درمان بیماری شرک، نخستین رسالت انبیا
    رحمت فراگیر و گستردۀ پروردگار
    عزیمت حضرت مسلم ابن عقیل به شهر کوفه و شهادت ایشان
    کلید بهشت در سایه‌سار تعلیمات امام هدایت
    انتخاب نبی و امام، تحت سیطرۀ ارادۀ پروردگار
    ملاک نبودن سن در تعیین امام

بیشترین بازدید این مجموعه

      از نصايح پيامبر به ابوذر
      استهزاء و تمسخر
      مرگ و عالم آخرت
      تهران_ حسینیه همدانیها رمضان 94 سخنرانی چهارم
      تهران_ مسجد امیر رمضان 94 سخنرانی هشتم
      دهه اول محرم 94 حسینیه همدانیها سخنرانی سوم
      تهران حسینیه حضرت قاسم- جمادی الاول 94 دهه اول فاطمیه ...
      تهران هیئت محبان الزهرا - دهه اول فاطمیه 94 سخنرانی دوم
      مسجد امیر ماه رمضان 95 جلسه سیزدهم
      حقِ انتخابِ راهِ زندگی در کلامِ خداوند

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز