فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 25 مهر 1391 ساعت 7:34 بعد از ظهر

زيارت مختص به امام محمّد تقى عليه السّلام‏

 

همان سه عالم بزرگوار فرموده اند: متوجه به جانب قبر ابى جعفر محمّد بن علىّ الجواد عليه السّلام شو، كه پشت سر جدّ بزرگوار خود مدفون است. چون نزد قبر آن حضرت ايستادگى بگو: سلام بر تو اى ولىّ خدا، سلام بر تو اى حجّت خدا، سلام بر تو اى نور خدا در تاريكيهاى روى زمين، سلام بر تو اى فرزند رسول خدا، سلام بر تو و بر پدرانت، سلام بر تو و بر فرزندانت سلام بر تو و بر دوستانت. گواهى مى دهم كه نماز بپا داشتى، و زكات پرداختى، و امر به معروف و نهى از منكر نمودى، و كتاب خدا را آنگونه كه بايد تلاوت كردى، و در راه خدا جهاد كردى جهادى شايسته، و در راه او بر آزار صبر نمودى تا مرگ تو را دررسيد، زائر به سويت آمده ام، و به حقّت عارفم دوستدار دوستانت، و دشمن دشمنانت هستم، مرا نزد پروردگارت شفاعت كند. آنگاه قبر را ببوس و صورت خود را بر آن بگذار، سپس دو ركعت نماز زيارت بجا آر، و بعد از آن هر نمازى كه خواهى بخوان، پس به سجده رو و بگو: به كسى كه بد كرده و مرتكب گناه شده و درمانده گشته، و اعتراف نموده رحم كن. آنگاه طرف راست صورت را بر زمين بگذار و بگو اگر من بنده اى بودم، تو نيكو پروردگارى هستى. سپس طرف چپ صورت را روى زمين بگذارد و بگو: بزرگ شده گناه از بنده ات، پس باشد نيكو گذاشت از جانبت اى كريم.

آنگاه به سجده بازگرد و صد مرتبه بگو: شكرا شكرا [سپاس سپاس ].

زيارتى ديگر: سيّد ابن طاووس در كتاب «مزار» فرموده: چون موسى بن جعفر عليهما السّلام را زيارت كردى، نزد قبر حضرت جواد عليه السّلام مى ايستى، و آن را مى بوسى و مى گويى:

سلام بر تو اى ابا جعفر محمّد بن على نيكوكار پرهيزگار، پيشواى وفادار، سلام بر تو اى خشنود از خدا و پاكيزه، سلام بر تو اى ولىّ خدا، سلام بر تو اى محرم راز خدا، سلام بر تو اى سفير خدا، سلام بر تو اى راز خدا، سلام بر تو اى روشنايى خدا، سلام بر تو اى تابش خدا، سلام بر تو اى كلمه خدا، سلام بر تو اى رحمت خدا، سلام بر تو اى نور درخشان، سلام بر تو اى ماه برآمده، سلام بر تو اى پاكزاد از پاكزادان سلام بر تو اى پاك از پاكان، سلام بر تو اى نشانه بزرگتر، سلام بر بر تو اى حجّت اكبر، سلام بر تو اى پاك و پاكيزه از لغزشها، سلام بر تو اى منزّه از دشواريها، سلام بر تو اى برتر از نقص اوصاف، سلام بر تو اى پسنديده نزد مردم شرافتمند، سلام بر تو اى ستون دين، گواهى مى دهم كه تو ولىّ خدا و حجّت او در زمينش هستى، و تو مقرّب خدا و منتخب حق، و سپردگاه علم خدا، و پيامبران، و پايه ايمان، و ترجمان قرآنى، گواهى مى دهم هركه از تو پيروى كرد بر حق و هدايت است و هركه تو را انكار كرد و با تو از در دشمنى درآمد بر گمراهى و هلاكت است، به خدا و به تو، در دنيا و آخرت از آنان بيزارى مى جويم، سلام بر تو تا هستم و تا شب و روز هست. و در صلوات بر آن حضرت بگو: خدايا درود فرست بر محمّد و اهل بيتش، و درود فرست بر محمّد بن على پاك، پرهيزگار، نيكوكار وفادار، پيراسته، بى عيب، راهنماى امّت، و وارث امامان، و خزانه دار رحمت، و چشمه هاى حكمت، و پيشرو بركت، و همسان قرآن در وجوب از او، و يگانه جانشينان در اخلاص و عبادت، و حجّت والايت، و نمونه برترت، و كلمه زيباترت، دعوت كننده به سويت، و دلالت كننده بر وجودت، كه او را چونان پرچى براى بندگانت نصب كردى، و او را قرار دادى مترجم كتابت، و آشكارا اجرا كننده امرا، و ياور دينت، و حجّت بر بندگانت، و نورى كه به وسيله او پرده تاريكيها دريده شود، و مقتدايى كه هدايت به وسيله او دريافت گردد و شفيعى كه به وسيله آن به بهشت توان رسيد. خدايا همچنان كه در خشوع براى تو بهره اش را گرفت، و از خشيت تو سهمش را كامل نمود پس بر او درود فرست، چندين برابر آنچه درود فرستادى، بر نماينده اى كه طاعتش را پسنديدى، و خدمتش را پذيرفتى و از جانب ما به او تحيّت و سلام برسان، و به ما از پيش خود، در دوستى اش فضل و احسان و آمرزش و رضوان عنايت كن تو صاحب احسان ديرينه، و چشم پوشى زيبا هستى. آنگاه نماز زيارت بخوان و پس از سلام بگو: تويى پروردگار و منم پروريده تا آخر دعا كه در كتابهاى زيارتى معتبر روايت شده است.

زيارتى ديگر: شيخ صدوق در كتاب من لا يحضره الفقيه روايت كرده: چون خواستى آن حضرت را زيارت كنى، غسل كن، و خود را پاكيزه نما، و دو جامه پاك بپوش، و در زيارت آن جناب بگو:

خدايا درود فرست بر محمّد بن على پيشواى با تقوا، بى عيب، راضى به حق، پسنيده، و حجّت بر هر كه روى زمين و زير زمين است، درودى بسيار، بالنده، پاكيزه، مبارك، پيوسته، پى درپى پياپى همانند برترين درودى كه بر يكى از اوليايت فرستادى، و سلام بر تو اى ولىّ خدا، سلام بر تو اى نور خدا، سلام بر تو اى حجّت خدا، سلام بر تو اى پيشواى مومنان، و وارث علم پيامبران، و چكيده جانشينان، سلام بر تو اى نور خدا در تاريكيهاى زمين، زائر به سويت آمدم، عارف به حقّت، دشمن دشمنانت، دوستدار دوستانت، پس مرا نزد پروردگارت شفاعت كن.

آنگاه حاجت خود را بخواه، و بعد از آن در بارگاهى كه قبر حضرت جواد عليه السّلام است چهار ركعت نماز بالاى سر بخوان، دو ركعت براى حضرت موسى بن جعفر عليهما السّلام، دو ركعت براى حضرت جواد عليه السّلام و نزد سر حضرت موسى بن جعفر عليهما السّلام كه مقابل قبور قريش است نماز بجا نياور، كه آنها را قبله خود قرار دادن جايز نيست. مؤلّف گويد: از كلام شيخ صدوق، ظاهر مى شود، كه در آن زمانها قبر شريف موسى بن جعفر عليهما السّلام جدا بود، و بارگاه و در جداگانه داشته، مردم پس از زيارت موسى بن جعفر عليهما السّلام بيرون رفته و در بارگاه حضرت جواد عليه السّلام وارد مى شدند.

 

کتاب  : ترجمه مفاتيح الجنان     

نوشته: حضرت آیت الله حسین انصاریان

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

بیشترین بازدید این مجموعه

قلم الكترونيك؛ ابتكار مخترع سوری برای تسهيل ...
آغاز مسابقات خوشنويسی اسلامی در برونئی
برنامه مراسم احیا در شبهای قدر ماه مبارک رمضان 90( ...
مصر ؛ جدال محبان اهل بیت(ع) با وهابیون؛ از ...
تقدیر از استاد حسین انصاریان به عنوان خادم صحیفه ...
صدور روادید اربعین از ۲ مهر آغاز می‌شود/ هزینه ...
استاد انصاریان در شهرستان خوی: علما تا جان در بدن ...
استاد انصاریان در خوی: نارضایتی پدر و مادر موجب ...
 استاد انصاریان: امروز هم، عقل و روح زن را خاک ...
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^