فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 0

انواع شيطان‏ها

 

 كتاب خدا مى فرمايد: شياطين يعنى متمردين، اغواگران، متكبران، آنهايى كه سدّ راه خدايند، دو صنف هستند.

 يك صنف آنها جنّى است. لغت جنّ به معناى پوشيده و غايب و پنهان از نظر است. كسى قدرت ندارد با چشم، شيطان جنّى را ببيند. مگر در روز قيامت. اين معناى لغت جنّ است. جنّ يعنى موجود غيرقابل رويت. آن را نمى بينيم، اما او مى تواند با ما سر و كار داشته باشد. نه سر و كارى كه در زبان مردم معروف است و شخص را ديوانه يا روانى يا مجنون مى كند.

 اين مسائل يك مسائل پزشكى است. مسائل معنوى نيست. كسى كه روانى يا ديوانه است، يا مغز او به هم خورده يا عصبى است، هيچ ارتباطى به شيطان جنّى ندارد. كار شيطان جنّى در قرآن مجيد بيان شده است كه عرض خواهم كرد. بعضى از شياطين هم به فرموده قرآن مجيد انسى اند. جنس انسان و بشرند. با چهره هاى گوناگون و كارهاى گوناگونى كه دارند.

 خداى متعال اين دو صنف را در سوره مباركه ناس بيان كرده است:

  » قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ × مَلِكِ النَّاسِ × إِلَهِ النَّاسِ × مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ × الَّذِى يُوَسْوِسُ فِى صُدُورِ النَّاسِ × مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ «(389)

  دو نوع شيطان است كه دور انسان مى گردد و طواف مى كند، براى اينكه انسان را از حركات الهى و انسانى بازدارد و درهاى رحمت الهى را به روى انسان مى بندد و درهاى غضب پروردگار را به روى انسان باز مى كند.

 صنف جنّى را نمى توان ديد، ولى كار و فعاليت مى كنند، مى توانند با انسان تماس بگيرند و صنف انسى را مى توان ديد، چون هم نوع و هم شكل و هم خون انسان و گاهى هم نزديكترين افراد به انسان اند. عملكرد آنها را قرآن بيان مى كند كه از عملكردشان مى توان آنها را شناخت. يا از عملكرد شيطان جنّى مى توان پى برد كه انسان با او درگير شده است.(390)

 شيطان راهزن در صراط مستقيم است. يعنى دزدى و راهزنى و انسان زنى او و غارتگريش در صراط مستقيم است. تمام فعاليت او اينجاست؛ زيرا از اين صراط است كه مردم به خدا و رحمت خدا مى رسند. از اين صراط است كه مردم به كمال، رشد، سعادت دنيا و آخرت و به خير امروز و فردا مى رسند. جاى راهزنى شيطان اينجاست. كه از قول خود او و از اعتراف و اقرار خود شيطان در قرآن مجيد كه به پروردگار بزرگ عالم اعلام مى كند )يا زبانى و اقرارى و يا اعلام تكوينى كه من راه زن در صراط مستقيم هستم.

 در اين جاده جلوى انسان را مى گيرم. اين جا انسان را مى دزدم. اينجا دست به غارتگرى مى زنم. چه جنّى و چه انسى. چه شيطانى كه قابل ديدن است و چه شيطانى كه نمى توانيم ببينيم.

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
1
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

امر و نهی واجب پروردگار بر مردم مؤمن
تاريكى‏اى كه متعلق به مادر بود
حل مشكل مردم، ارزشى بالاتر از ده عمره رجبيه
خلاصة مباحث ماه مبارک
استقامت مؤمن در برابر تحريكات‏
شهادت معصومین به نماز جامع ابی‌عبدالله(ع)
ماهيت انسان
ارزش انسان در علم و ادب
نور و نار در قرآن
هدف خلقت از زبان امام على عليه السلام‏

بیشترین بازدید این مجموعه

نفس - جلسه دوازدهم
ارزشها و لغزشهای نفس - جلسه پانزدهم
استقامت مؤمن در برابر تحريكات‏
هدف خلقت از زبان امام على عليه السلام‏
تاريكى‏اى كه متعلق به مادر بود
د. آموزگار زينب‏
ارزش انسان در علم و ادب
شب قدر
ماهيت انسان
شکیبایی در برابر مشکلات - جلسه نوزدهم - (متن کامل + ...

 
نظرات کاربر

حامد سلطان زاده
سلام خیلی جالب بود
پاسخ
0     0
20 اسفند 1393 ساعت 12:13 صبح
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^