فارسی
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 14 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

ضلالت گزينش شيطان به جاى خدا

 

 سخن درباره كلمه شيطان بود. كلمه شيطان ، يعنى موجود متمرّد ، سركش و عصيان گر در برابر حق . اگر اين موجود ، سركشى و عصيان را فقط به خودش اختصاص مى داد و در صدد متمرّد و گمراه كردن ديگران نبود ، پروردگار عالم نسبت به او موضع گيرى نمى كرد ، اما چون شيطان در هر لباسى كه هست - لباس انسانى و  نامرئى - هدفش ، ايجاد تمرّد و انحراف در عباد پروردگار است ، خداوند متعال نسبت به او موضع گيرى كرده است .

موضع گيرى پروردگار اين است كه: روش و منش او را توضيح داده و به بندگانش هشدار داده است كه در دام برنامه ها ، مكر ، حيله و نقشه او نيافتيد .

او درهمه امور زندگى شما قصد دخالت و ايجاد انحراف دارد . چند مورد آن را از قرآن كريم بررسى مى كنيم .

خداى متعال شيطان و هر موجود گمراه كننده ، انحراف دهنده و عصيان گرى را ، در مقابل و عليه خودش قلمداد كرده و مى فرمايد :

اگر كسى در زندگى خود ، شيطان را انتخاب كند ، به جاى خدا انتخاب كرده است و ما زشت تر از اين انتخاب در عالم نداريم كه انسان دشمن خود و خدا را در زندگى به جاى خدا انتخاب كند .

معامله خيلى خطرناك و بيع و شراى مضرّى است ، تا جايى كه در اين آيه مى فرمايد :

» وَمَن يَتَّخِذِ الشَّيْطَنَ وَلِيًّا مِّن دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُّبِينًا«

 كه شايد هشدار دهنده تر از اين آيه را در قرآن كريم نداشته باشيم .

البته شياطين در هر عصر و روزگارى به تناسب آن عصر و روزگار چهره نشان مى دهند و ابزار آنها نيز به تناسب همان عصر و روزگار است .

اغلب كانال هاى ماهواره ها ، سينماها ، تلويزيون ها و سايت ها ، ابزار شيطان هستند . اگر كسى در گردونه فرهنگ اين شياطين قرار گيرد ، قرآن مى گويد : او شيطان را به جاى خدا انتخاب كرده است .

آيه خيلى عجيبى است ؛ هم كلمه »خسر« دارد ، هم »خسراناً « كه مفعول مطلق است كه كنار آن فعل ماضى ذكر كرده است و هم كلمه »مبين « دارد .

خسارت در لغت عرب غير از ضرر است . به امرى مادى مثال بزنم ؛ كسى اول سال ده ميليون تومان در كسب مى گذارد ، يك سال كه مى گذرد ، با دقت حساب مى كند ، مى بيند دو ميليون تومان كم شده است . عرب ، اين را ضرر مى گويد ، ضرر يعنى مقدارى از سرمايه موجود نابود شود . اما اگر سر سال ببيند كل ده ميليون رفته و هيچ چيز نمانده ، اين را عرب »خسران« مى گويد .

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نُه‌برنامۀ‌حيات‌اسلامى در قرآن(4)
روزى نفس، قلب و روح‏
رشد و نمو كشت زارع‏
حسابرسى سريع متقين در قيامت‏
حلال و حرام مالی - جلسه بیست و چهارم (متن کامل ...
حكايتى از تأثير دعاهاى صحيفه سجاديه‏
بهشت و رضوان الهى؛ دو حسنه آخرتى‏
عرشيان فرش نشين، و عاشقان با معرفت‏
مناجات يوسف عليه السلام بعد از پادشاهى‏
حلال و حرام مالی ـ جلسه ششم - (متن کامل + عناوین)

بیشترین بازدید این مجموعه

عرفان در سوره حضرت یوسف (ع) - جلسه چهاردهم
صفات شيعه قابل قبول‏
فتح و ظفر حقيقى مؤمن‏
حرام خورى و پنج خطر آن‏
ارزش و جايگاه عالم‏
چهره ملكوتى يوسف عليه السلام-جلسه ششم (متن کامل ...
عبرت آموزى از مراحل رشد نباتات‏
طبيبان معالج‏
سومین سود بلاها
اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، غواصان دریای حکمت و ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^