فارسی
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 14 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

عبادت عارفانه‏

 

منابع مقاله:

کتاب : عرفان اسلامى جلد سه        

نوشته: حضرت آیت الله حسین انصاریان

 

راستى عبادت اگر بر پايه عشق عبد به مولا صورت بگيرد، عبادت است و از اين گونه بندگى است كه تمام درهاى خير دنيا و آخرت به روى انسان باز مى شود و تمام درهاى شر در دنيا به روى انسان بسته مى گردد.

شهيد مطهرى در اين زمينه مى گويد:

تلقّى افراد از عبادت يكسان نيست و متفاوت است، از نظر برخى افراد عبادت نوعى معامله و معاوضه كار و مزد است، كار فروشى و مزد بگيرى است. همان طور كه يك كارگر، روزانه نيروى كار خود را براى يك كارفرما مصرف مى كند و مزد مى گيرد، عابد نيز براى خدا زحمت مى كشد و خم و راست مى شود و طبعاً مزدى طلب مى كند كه البته آن مزد در جهان ديگر به او داده مى شود.

و همان طور كه فائده كار براى كارگر در مزدى كه از كارفرما مى گيرد، خلاصه مى شود و اگر مزدى در كار نباشد، نيرويش به هدر رفته است، فائده عبادت عابد نيز از نظر اين گروه، همان مزد و اجرى است كه در جهان ديگر به صورت يك سلسله كالاهاى مادى پرداخت مى شود.

و اما اين كه هر كارفرما كه مزدى مى دهد، به خاطر بهره اى است كه از كار كارگر مى برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره اى مى تواند از كار بنده ضعيف ناتوان خود ببرد و هم اين كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضّل و بخشش انجام گيرد، پس چرا اين تفضّل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده مى شود، مسئله اى است كه براى چنين عابدهايى هرگز مطرح نيست.

از نظر اين گونه افراد، تار و پود عبادت، همين اعمال بدنى و حركات محسوس ظاهرى است كه به وسيله زبان و ساير اعضاى بدن صورت مى گيرد.

اين يك نوع تلقى است از عبادت كه البته عاميانه و جاهلانه است و به تعبير بوعلى سينا در نمط نهم اشارات، خدانشناسانه است و تنها از مردم عامى و قاصر پذيرفته است.

تلقى ديگر از عبادت، تلقى عارفانه است؛ بر حسب اين تلقى مسئله كارگر و كارفرما و مزد به شكلى كه ميان كارگر و كارفرما متداول است، مطرح نيست و نمى تواند مطرح باشد؛ برحسب اين تلقى عبادت نردبان قرب است، معراج انسان است، تعالى روان است، پرواز روح است به سوى كانون نامرئى هستى، پرورش استعدادهاى روحى و ورزش نيروهاى ملكوتى انسانى است، پيروزى روح بر بدن است، عالى ترين عكس العمل سپاس گزارانه انسان است از پديد آورنده خلقت، اظهار شيفتگى و عشق انسان است به كمال مطلق و جميل على الاطلاق و بالاخره سلوك و سير الى اللّه است.

بر حسب اين تلقى، عبادت پيكرى دارد و روحى، ظاهرى دارد و معنايى، آنچه به وسيله زبان و ساير اعضاى بدن انجام مى شود پيكره و قالب و ظاهر عبادت است، روح و معنى عبادت چيز ديگر است، روح عبادت وابستگى كامل دارد به مفهومى كه عابد از عبادت دارد و به نوع تلقى او از عبادت و به انگيزه اى كه او را به عبادت برانگيخته است و به بهره و حظّى كه از عبادت عملًا مى برد و اين كه عبادت تا چه اندازه سلوك الى اللّه و گام برداشتن در بساط قرب باشد.

ما وقتى در آيات و روايات و به خصوص در «نهج البلاغة» دقت مى كنيم مى بينيم كه تلقى حضرت على عليه السلام از عبادت، تلقى عارفانه است، بلكه سرچشمه و الهام بخش تلقى هاى عارفانه از عبادت ها در جهان اسلام پس از قرآن مجيد و سنت رسول اكرم صلى الله عليه و آله كلمات و عبادت هاى عارفانه على عليه السلام است.

چنان كه مى دانيم، يكى از وجهه هاى عالى و دور پرواز ادبيات اسلامى چه در عربى و چه در فارسى، وجهه روابط عابدانه و عاشقانه انسان است با ذات احديّت.

انديشه هاى نازك و ظريفى به عنوان خطابه، دعا، تمثيل، كنايه، در اين زمينه به وجود آمده است كه راستى تحسين آميز و اعجاب انگيز است.

در مقايسه با انديشه هاى قبل از اسلام در قلمرو كشورهاى اسلامى، مى توان فهميد كه اسلام چه جهش عظيمى در انديشه ها در جهت عمق و وسعت و لطف و رقت به وجود آورده است؛ اسلام از مردمى كه بت يا انسان يا آتش را مى پرستيدند و بر اثر كوتاهى انديشه، مجسمه هاى ساخته دست خود را معبود خود قرار مى دادند و يا خداى لايزال را در حد پدر يك انسان تنزّل مى دادند و پدر و پسر را يكى مى دانستند و يا اهورامزدا را مجسم مى دانستند و مجسمه اش را همه جا نصب مى كردند، مردمى ساخت كه مجردترين معانى و رفيق ترين انديشه ها و لطيف ترين افكار و عالى ترين تصورات را در مغز خود جاى دادند!!

اكنون براى اين كه نوع تلقى «نهج البلاغة» از عبادت روشن شود، به ذكر نمونه هايى از كلمات على عليه السلام مى پردازيم و سخن خود را با جمله اى آغاز مى كنيم كه درباره تفاوت تلقى هاى مردم از عبادت گفته شده است.

إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجّارِ، وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبادَةُ الْعَبيدِ، وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرارِ «1».

همانا گروهى خداى را به انگيزه پاداش مى پرستند، اين عبادت تجارت پيشگان است و گروهى او را از ترس مى پرستند، اين عبادت برده صفتان است و گروهى او را براى آن كه از او سپاس گزارى كرده باشند مى پرسند، اين عبادت آزادگان است.

لَوْ لَمْ يَتَوَعَّدِ اللّهُ عَلى مَعْصِيَتِهِ لَكَانَ يَجِبُ أَنْ لا يُعْصى شُكْراً لِنِعَمِهِ «2».

فرضاً خداوند كيفرى براى نافرمانى معين نكرده بود، سپاس گزارى نعمت ايجاب مى كرد كه فرمانش تمرّد نشود.

از كلمات آن حضرت است:

إلهى مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَلا طَمَعاً فى جَنَّتِكَ لكن وَجَدْتُكَ أَهْلًا لِلْعِبادَةِ فَعَبَدْتُكَ «3».

من تو را به خاطر بيم از كيفرت و يا به خاطر طمع در بهشتت پرستش نكرده ام من تو را بدان جهت پرستش كردم كه شايسته پرستش يافتم.

آرى، وقتى هستى انسان، تجلى گاه عشق او باشد، عبادت آدمى جز عبادت عاشقانه و عارفانه نخواهد بود.

بر پايه اين عشق است كه تمام وجود انسان، همه ذرات هستى آدمى، ديوانه وار در طلب اوست و در تمام نواحى وجود انسان، جز خدا ديده نمى شود.

با توجه به اين حقيقت، انسان در حصن حصين توحيد است و هيچ دشمنى نمى تواند در هيچ زمينه اى به او ضربه بزند؛ زيرا انسان غرق در عشق و ياد اوست و دشمن هرچه را بخواهد از انسان بگيرد، انسان چون آن را از محبوب و معشوقش مى بيند، با تمام وجود براى حفظ آن چيز ايستادگى و مقاومت مى كند.

در اين حالت از انسان جز محبت به حق و ياد حق و ذكر حق و عبادت براى حق ديده نمى شود و هر زخمه اى به هر تارى از تارهاى وجود انسان اصابت كند جز صداى «يا رب» از جسم و جان آدمى شنيده نمى شود؛ داستان انسان نسبت به حضرت دوست همانند داستان مجنون مى شود كه از عشق ليلى تب كرده بود، طبيب گفت: بايد رگ زنى بيايد و يك رگ او را بزند تا پس از گرفته شدن مقدارى از خون او، از حرارت تب راحت شود، ولى مجنون اجازه زدن هيچ رگى از رگ هاى خود را نداد؛ زيرا رگ زن به هر رگى متوجه مى شد، مى گفت: اين رگ را نزن؛ زيرا اين رگ از عشق ليلى پر است!!

فقيه عارف، ملا احمد نراقى اين داستان جالب و پندآموز را چنين سروده:

از قضا مجنون ز تب شد ناتوان

 

قصد فرمودى طبيب مهربان

آمد آن فصّاد «4» و پهلويش نشست

 

نشترى «5» بگرفت و بازويش ببست

گفت مجنون با دو چشم خونفشان

 

بر كدامين رگ زنى تيغ اى فلان

گفت اين رگ، گفت از ليلى پر است

 

اين رگم پر گوهر است و پر در است

تيغ بر ليلى كجا باشد روا

 

جان مجنون باد ليلى را فدا

     

گفت فصّاد آن رگ ديگر زنم

 

جانت از رنج و عنا فارغ كنم

گفت آن هم جاى ليلاى من است

 

منزل آن سرو بالاى من است

مى گشايم گفت ز آن دست دگر

 

گفت ليلى را در آن باشد مقر

درهمى آن گه به آن فصّاد داد

 

گفت اينك مزدت اى استاد راد

دارد اندر هر رگم ليلى مقام

 

هر بن مويم بود او را كنام «6»

من چه گويم رگ چه و پى چيست آن

 

سر چه و جان چيست مجنون كيست آن

من خود اى فصّاد مجنون نيستم

 

هرچه هستم من نيم ليليستم

از تن من رگ چو بگشايى ز تيغ

 

تيغ تو بر ليلى آيد بى دريغ

گو تن من خسته و رنجور باد

 

چشم بد از روى ليلى دور باد

گو بسوز از تاب و تن اى جان من

 

تب مبادا بر تن جانان من

گر من و صد هم چو من گردد هلاك

 

چون كه ليلى را بقا باشد چه باك

من اگر مردم از اين ضيق النفس

 

گو سر ليلى سلامت باش و بس

ساختم من جان خود قربان او

 

جان صد مجنون فداى جان او

     

 

پی نوشت ها:

 

______________________________

(1)- نهج البلاغة: حكمت 237.

(2)- نهج البلاغة: حكمت 290.

(3)- بحار الأنوار: 67/ 186، باب 53.

(4)- فصّاد: رگ زن.

(5)- نشترى: آلتى فلزى سر تيز كه براى فرو كردن در گوشت بكار برند تا خون وريم بيرون آيد.

(6)- كنام: جايگاه و استراحت گاه.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

درسی آموزنده از حبیب نجّار در سوره یس
نگاهی سرشار از رحمت برای والدین
فضیلت ماه مبارک رمضان
شفاعت قرآن در قیامت
نماز توسل به امام زمان (ع) و معنا و مفهوم استعانت ...
گونه شناسی دشمنان مهدویت
از وصال خدا تا تمنای وصال مهدی (عج)
احادیثی تکان دهنده درباره آخرالزمان
رحمتی عظیم برای جهانیان
ميلاد امام رضا عليه السلام  

بیشترین بازدید این مجموعه

اعمال شب و روز 27 رجب
جلوه هایی از فرهنگ شهادت در شعر انقلاب.
نشانه ‏هاى اهل دنيا و اهل آخرت‏
توحید از دیدگاه حضرت مهدی (ع) (1)
مسجد و قرآن کریم
رحمتی عظیم برای جهانیان
افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
عنصر شهادت طلبی در کربلا
احادیثی تکان دهنده درباره آخرالزمان
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^